تحقق اقتصاد منهای نفت با تقویت گردشگری مذهبی/ «زائر شهر» سرمایه‌گذار خصوصی می‌خواهد
کد خبر: 3832772
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
تولیت مسجد اعظم قم:

تحقق اقتصاد منهای نفت با تقویت گردشگری مذهبی/ «زائر شهر» سرمایه‌گذار خصوصی می‌خواهد

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیت‌الله علوی بروجردی با اشاره به اقتصاد منهای نفت گفت: از طریق گردشگری مذهبی می‌توان درآمد ارزی بیشتر از نفت داشت؛ به‌طوری‌که برخی کشورها از راه گردشگری اداره می‌شوند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛  در نشستی صمیمی که با حضور معاون میراث فرهنگی قم و رئیس انجمن صنفی خانه مسافر قم روز گذشته، 14 مردادماه برگزار شد؛ حمید یزدانی، مدیرکل میراث فرهنگی این استان گزارشی از فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی قم ارائه داد و آیت‌الله علوی بروجردی نیز در این نشست رهنمودهایی را برای رونق گردشگری، و صیانت از میراث فرهنگی ارائه کرد.

آیت‌الله علوی بروجردی، تولیت مسجد اعظم قم در این نشست با اشاره به سابقه تمدنی قم گفت: قم قطب اصلی شیعه است و ارتباط بین قم و تشیع به دوران ائمه شیعه(ع) برمی‌گردد.

وی افزود: مسجد امام حسن عسکری(ع) از قدیمی‌ترین مساجد قم است که بنای نخستین آن به دستور امام حسن عسکری(ع) و به دست احمد بن اسحاق قمی وکیل آن حضرت ساخته شده است.

او خطاب به یزدانی گفت: در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی شما رسالت مهمی دارید اول این که آثار تاریخی قم باید به شیعیان معرفی و شناسانده تا باعث جذب گردشگری و زائر شود و در مرحله بعد وظیفه شما به عنوان متولی گردشگری ارائه خدمات مطلوب به زائرین است.

او ادامه داد: امروز عکاسی هنری است که در دنیا جاودانه شده، می‌توان با کمک عکاسان و چاپ کتاب و بروشور جاذبه‌های تاریخی و گردشگری را معرفی و تبلیغ کرد.

در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی شما رسالت مهمی دارید اول این که آثار تاریخی قم باید به شیعیان معرفی و شناسانده تا باعث جذب گردشگری و زائر شود و در مرحله بعد وظیفه شما به عنوان متولی گردشگری ارائه خدمات مطلوب به زائران است

علوی بروجردی در ادامه با اشاره به این که فرودگاه برای گردشگری وسیله و ابزار است، گفت: فرودگاه قم مشکل لاینحل ندارد، از دولت هم بودجه نمی‌خواهد با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوص می‌توان آن را به اتمام رساند.

این مدرس حوزه علمیه در ادامه گفت: گردشگران مذهبی درجات مختلفی دارند، شیعیان پاکستان و کشمیر از لحاظ موقعیت اقتصادی در وضعیت پایینی قرار دارند که برخی از آن‌ها آرزو دارند به قم و مشهد سفر کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطر‌نشان کرد: چشم شیعیان جهان به این ممکلت به‌خصوص به مشهد، قم و شیراز است و قم از لحاظ آثار تاریخی مرتبط با عصر ائمه(ع) برجستگی زیادی دارد.

این مدرس حوزه علمیه با بیان این که قم خانه و آشیانه شیعیان است، ادامه داد: برادران سپاه بی‌نهایت برای امنیت این مرز و بوم زحمت می‌کشند باید با حفظ امنیت شبستان حرم حضرت معصومه(س) و مسجد اعظم قم، آنجا را برای اقامت مسافران و زائران بی‌بضاعت آماده کرد، چرا که ما خادمان شیعیان هستیم.

علوی بروجردی با اشاره به اقتصاد منهای نفت گفت: از طریق گردشگری مذهبی می‌توان درآمد ارزی بیشتر از نفت داشت؛ به‌طوری‌که برخی کشورها از راه گردشگری اداره می‌شوند.

حمید یزدانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بینش و فضای فکری حضرتعالی و وسعت دید شما برای شخص من بسیار موجب خرسندی است.

او افزود: اگر به گردشگری مذهبی از منظر علمی نگاه کنیم، نقش مهمی در توسعه پایدار خواهد داشت و باید توجه داشت که گردشگری، صنعتی فرا سازمانی است.

یزدانی ادامه داد: خدمات و فعالیت‌ها در صنعت گردشگری مقوله‌ای فراسازمانی است و همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برای ارتقای گردشگری استان همکاری کنند، مایه امیدواری است که با ورود سرمست، به عنوان استاندار قم و با توجه به تجارب ایشان در حوزه گردشگری معضل درون سازمانی گردشگری حل خواهد شد.

سرمایه‌گذاری برای ایجاد «زائر شهر»

وی گفت: یکی از راه‌های اسکان ارزان قیمت در قم ایجاد «زائر شهر» است که در صدد هتسیم با عزم ملی مدیران کل میراث فرهنگی کشور را ترغیب کنیم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به این امر مجاب کنند، چرا که ساخت این زائرشهر کاری ارزشمند و مهم در خدمت‌رسانی به زائران کریمه اهل بیت(ع) خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: حدود 380 اثر تاریخی قم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه وجود مدارس حوزوی و مراکز علمیه از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی قم به حساب می‌آیند.

یزدانی با اشاره به عملکرد اداره‌کل میراث فرهنگی قم در سال 97 و تحقق 100 درصدی در تمام شاخص های معاونت میراث فرهنگی ادامه داد: مرمت ۳۰ شیء از جمله تعهدات میراث فرهنگی در سال گذشته بود که با پیگیری‌های صورت گرفته بیش از ۱۰۰ شیء تاریخی در استان مرمت شد.

یزدانی با بیان اینکه یک هزار و ۱۸۰ شیء تاریخی قم در سال ۹۷ دارای شناسنامه فنی و تخصصی شد، گفت: در سال ۹۶ تنها حدود ۴۰۰ شیء تاریخی در استان شناسنامه دار شد که این موضوع در سال ۹۷ بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، با تأکید بر اینکه مرمت بناهای تاریخی از ۱۲ مورد در سال ۹۶ به ۱۸ مورد در سال ۹۷ افزایش یافته است، گفت: در حوزه ثبت میراث طبیعی، میراث منقول و غیر منقول تاریخی و همچنین ثبت میراث طبیعی، ۵۴ اثر سال گذشته در قم صورت گرفت.

او ادامه داد: از ۵۴ اثر ثبت شده قم در سال ۹۷، میراث معنوی با ۷ پرونده، ثبت آثار طبیعی با ۹ پرونده، ثبت آثار غیرمنقول ۵ مورد و ثبت آثار غیرمنقول ۳۳ مورد بوده است.

یزدانی در ادامه با بیان اینکه تیمچه قم یکی از شاهکارهای معماری و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان است، گفت: بارش‌های باران در ابتدای امسال آسیب‌هایی به برخی بناهای تاریخی استان از جمله تیمچه وارد کرد که با کمک معاونت میراث فرهنگی ۴۰ مکان تاریخی آسیب‌پذیر در قم شناسایی و برنامه اضطراری برای مرمت آنها در نظر گرفته شد که اخیراً مرمت تیمچه بزرگ قم به پایان رسید.

او به نقش مهم موزه‌ها در جوامع بشری و حفظ میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: در صدد هستیم با آستان مقدس حرم و اداره کل راه و شهرسازی تفاهم‌نامه‌هایی در جهت راه‌اندازی و احداث موزه منعقد کنیم. ضمن آنکه خانه تاریخی توکلی قم ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه عاشورا دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم: در صدد هستیم با آستان مقدس حرم و اداره کل راه و شهرسازی تفاهم‌نامه‌هایی در جهت راه‌اندازی و احداث موزه منعقد کنیم. ضمن آنکه خانه تاریخی توکلی قم ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه عاشورا دارد

مدیرکل میراث فرهنگی قم با بیان این‌که برخی از اعیاد مذهبی در سراسر ایران برگزار می‌شود اما برخی از آنها مانند جشن نیمه شعبان فقط در قم شاخصیت دارد، گفت: مرکزیت جشن نیمه شعبان که معمولاً از اقصی نقاط کشور و بعضاً از سایر کشورهای دیگر در آن شرکت می‌کنند، مسجد مقدس جمکران قم است که خود نقش مهمی در جذب گردشگری مذهبی دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جواد عرب بافرانی، رئیس انجمن صنفی خانه مسافر استان نیز در دیدار با آیت‌الله علوی بروجردی اظهار کرد: در استان قم حدود 200 خانه مسافر فعالیت می‌کنند که نقش مهمی در اقامت ارزان قیمت زائرین و مسافرین در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی استان دارد.

عرب بافرانی با اشاره به هزینه پایین اقامت در خانه مسافر گفت: حدود 70 درصد از گردشگران مذهبی قم از قشر متوسط رو به پایین هستند که تنها راه اساکن آنان واحدهای ارزان قیمت اقامت از جمله خانه مسافر می باشد.

وی تصریح کرد: خانه مسافرهای استان 5 هزار تخت از نیاز استان به واحدهای اقامتی را تأمین و حدود 1000 شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند.

جلال بيطرفان

انتهای پيام

captcha