از 60 کشور برای تأمین امنیت تنگه هرمز کمک خواسته‌ایم
کد خبر: 3833132
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
وزیر خارجه آمریکا:

از 60 کشور برای تأمین امنیت تنگه هرمز کمک خواسته‌ایم

گروه بین‌الملل ــ مایک پمپئو در گفت‌و‌گو با شبکه «اسکای استرالیا» اظهار کرد: واشنگتن تاکنون از ۶۰ کشور برای تأمین امنیت تنگه هرمز درخواست کمک کرده و تاکنون فقط انگلیس به این گروه ملحق شده است.

به گزارش ایکنا ، ایرنا نوشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه «اسکای استرالیا» اظهار کرد: ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در دنیا است و تمایل خود را به بیرون کشاندن کشتی‌ها از دریا نشان داده است. ایران روی ۶ کشتی مین گذاشت، یک کشتی بریتانیایی را از آبهای (بین المللی) خارج کرد و هنوز هم آن را در اختیار گرفته که در نظر ما این اقدام نادرست است و فکر می‌کنیم باید در مقابل این اقدامات محافظت به عمل آید. بهترین راه این، ایجاد بازدارندگی است تا ثبات برقرار شود.

وی افزود:  ما از ۶۰ کشور خواستیم تا برای بازداشتن ایران و تامین امنیت تنگه هرمز کمک کنند تا به این ترتیب کشتی های تجاری بتوانند از آنجا عبور کنند.

پمپئو در ادامه گفت: ما می خواهیم از داشتن برنامه ای جامع اطمینان حاصل کنیم که بر اساس آن ایران دست به کاری نزند که ریسک یک منازعه تحریک کننده را افزایش دهد و دوم اینکه، ما از اقتصاد استرالیا ، ژاپن و کره جنوبی که به تنگه هرمز وابسته هستند و کالاهای آنها از این تنگه عبور می کنند محافظت می کنیم.

آمریکا پیشنهاد کرده است تا ائتلافی برای محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود و کشورهای اروپایی در آن مشارکت داشته باشند. واشنگتن اخیرا فشارها بر آلمان، فرانسه و بریتانیا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی تنگه هرمز افزایش داده است.

تا کنون بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن، آلمان و اسپانیا با درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی مخالفت کرده اند و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرده است تاکنون هیچ‌ درخواست رسمی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای مشارکت در ائتلاف نظامی در تنگه هرمز و اغاز ماموریت در این منطقه طرح نشده است.

انتهای پیام

captcha