تأکید رسانه‌های برون‌مرزی بر صداقت، هویت و مرجعیت خبری
کد خبر: 3833312
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
عضو گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

تأکید رسانه‌های برون‌مرزی بر صداقت، هویت و مرجعیت خبری

گروه هنر ــ مرتضی مرتضوی، اقتصاددان، با بیان اینکه رسانه‌های برون‌مرزی باید فعال و خودشان توزیع‌کننده محتوا باشند و تنها درصدد تکذیب و تکمیل اخبار نباشند، اظهار کرد: آن عنصری که می‌تواند پرس تی وی را از کلیه شبکه‌ها جدا کند این است که روی هویت و صداقت خودش بیش از پیش تأکید کند، اینکه به مخاطب ثابت شود که رسانه‌های برون‌مرزی یک شبکه صادق در این فضای غیرصادق رسانه‌ای است.

مرتضی مرتضوی، اقتصاددان و عضو گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ تحولات اخیر در حوزه بین‌الملل و تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را نشان از فشار حداکثری دانست و اظهار کرد: ایالات متحده قصد دارد مردم ایران را تحت فشار قرار دهد، بر این اساس با هر شرکتی که با طرف ایرانی کار کند و بخواهد تحریم‌ها را دور بزند با اشد مجازات مقابله می‌کند. پیامد این مسئله کار ما را در حوزه فروش نفت سخت می‌کند، کمااینکه هم‌اکنون نیز فروش نفت‌مان مقداری کاهش پیدا کرده است، ولیکن یک اتفاق دیگر این است که تحریم‌های راهبردی را ایجاد کند.

نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری ادراکات

وی درباره نقش شبکه‌های برون مرزی در شکل‌گیری ذهنیت مردم جهان نسبت به محدودیت‌های اقتصادی ایجاد شده علیه کشورمان، تصریح کرد: رسانه‌های ما کارشان را انجام می‌دهند، ولی چون زمین بازی ما متعلق به آن‌ها است، وارد شدن یک رسانه برون‌مرزی به زمین طرف مقابل سختی‌هایی دارد. یک زمانی احساس ناامنی داریم و زمان دیگر با خود ناامنی مواجه هستیم؛ زمانی احساس فقر می‌کنیم یا زمانی واقعاً فقیر هستیم؛ این دو با هم متفاوت هستند و اکثر افراد بر اساس انتظارات و احساساتشان درکی که از ماجرا می‌کنند، با اصل قضیه متفاوت است. رسانه‌ها در شکل گیری ادراکات، احساسات و تصورات به شدت مؤثر‌اند.

مرتضوی در پاسخ به این سؤال که شبکه‌های برون‌مرزی در شرایط این چنینی باید چه دستور‌العملی را اتخاذ کند تا روشنگری‌های لازم به آنچه در حوزه بین‌الملل علیه ایران برپا است را صورت‌بندی کند، تصریح کرد: اگر شبکه‌های برون‌مرزی می‌خواهند موفق باشد، باید مرجع خبری دست اول همه رسانه‌های دیگر باشند، مهم‌ترین دستورالعمل آن در صحنه حضور داشتن و منبع اصلی خبر بودن است؛ یعنی تمام خبر‌ها اگر از جانب شبکه‌های برون‌مرزی در لحظه منتشر شود، بعد از مدتی در دنیا تبدیل به مرجع اخبار می‌شود. اگر در مورد مسائلی که اتفاق می‌افتد باز هم شبکه‌های برون مرزی فعال باشند و در صحنه حاضر و اولین گزارش‌ها از اتفاقاتی که علیه ایران اتفاق می‌افتد را پوشش دهند، می‌توانند حداقل در خصوص مسائل ایران خودش را بالا بکشد و این اتفاقی است که به عنوان نمونه درباره ماجرای پهپادها از پرس تی‌وی شاهد بودیم.

پیگیری ژورنالیسم تحقیقی 

وی در این باره افزود: رسانه‌های برون‌مرزی باید فعال و خودشان توزیع‌کننده محتوا باشند و تنها درصدد تکذیب و تکمیل اخبار نباشند؛ اگر این رویه تبدیل شود به یک استراتژی فعال و تهاجمی که ما مسئله بسازیم و مسائل خودمان را بیان کنیم می‌تواند قوی‌تر عمل کند، البته محدودیت‌ها را هم باید در نظر گرفت، محدودیت خبرنگار و منابع مالی اندکی که شبکه‌های برون‌مرزی دارند را هم باید درنظر داشت، اگر در حوزه رسانه‌های بین‌المللی برنامه‌ای داشته باشیم باید روی شبکه‌های برون‌مرزی سرمایه‌گذاری کنیم. برای اینکه یک سیاست فعال در فضای رسانه‌ای داشته باشیم، باید از مزیت‌های نسبی خودمان در منطقه بهره ببریم. پرس تی‌وی باید بحث ژورنالیسم تحقیقی را جدی بگیرد و این زمینه را که رسانه‌های مطرح دنیا در آن فعال هستند در دستورالعمل خود قرار دهد و رسانه ملی نیز باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

این استاد دانشگاه در مورد عواملی که در بهتر شنیده شدن پیام جمهوری اسلامی از طریق شبکه‌های برون مرزی که از زبان پر مخاطب انگلیسی استفاده می‌کند، نقش دارد، تصریح کرد: بسیاری از جلوه‌های بصری که پرس تی‌وی پخش می‌کند منحصر بفرد است، آن عنصری که می‌تواند پرس تی‌وی را از کلیه شبکه‌ها جدا کند این است که روی هویت و صداقت خودش بیش از پیش تأکید کند، اینکه به مخاطب ثابت شود که رسانه‌های برون‌مرزی یک شبکه صادق در این فضای غیرصادق رسانه‌ای است، می‌تواند اعتماد مخاطبان را برای رسانه‌های داخلی به ارمغان آورده و آن‌ها را تقویت کند.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha