موافقت دولت توافق لیبی با آتش‌بس در تعطیلات عید قربان
کد خبر: 3833885
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

موافقت دولت توافق لیبی با آتش‌بس در تعطیلات عید قربان

گروه بین‌الملل ــ شورای ریاستی دولت توافق ملی لیبی از موافقت با آتش‌بس در تعطیلات عید قربان خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از ایسنا، این شورا موافقت خود با آتش‌بس را به توقف درگیری‌ها در محورهای درگیری، منع شرکت هواپیمایی جنگی، عدم گردآوری و انتقال نیروها مشروط کرد و از هیئت سازمان ملل در لیبی خواست اجرای این آتش‌بس و نظارت بر هر گونه نقض را تضمین کند.

قرار است این آتش‌بس از امروز (شنبه) تا روز سه‌شنبه، 22 مرداد ادامه داشته باشد.

هنوز نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تحت رهبری خلیفه حفتر که حملات خود را از ماه آوریل برای کنترل بر طرابلس آغاز کردند، در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

پیشتر هیئت سازمان ملل در لیبی از دولت توافق ملی و نیروهای حفتر خواسته بود طی تعطیلات عید قربان حملات را متوقف کنند.

دولت توافق ملی لیبی با حملات نیروهای حفتر برای به کنترل در آوردن طرابلس روبرو است و طبق اعلام سازمان ملل هنوز روشن نیست که آیا درگیری‌های کنونی پس از ۴ ماه که به آوارگی بیش از ۱۰۵ هزار تن منجر شده، متوقف می‌شود یا خیر.

از سوی دیگر، ادریس دبی، رئیس جمهوری چاد اعلام کرد: لیبی منبع اصلی سلاح قاچاق به داخل چاد و دیگر کشورهای منطقه ساحل بوده و دلیل اصلی تشدید درگیری‌های قبیله‌ای است.

وی در نشست خبری افزود: مادامی که بحران در شمال لیبی و در جنوب آفریقای مرکزی و در دارفور حل نشود، منطقه از امنیت و ثبات بهره‌مند نخواهد شد.

هیئت سازمان ملل در لیبی بار دیگر از همه طرف‌های درگیر در این کشور خواست با برقراری آتش‌بس انسانی در طرابلس به مناسبت عید قربان موافقت کنند.

این هیئت در توئیتی نسبت به دریافت موافقت مکتوب از سوی طرف‌های درگیر ابراز امیدواری کرد.

پیشتر غسان سلامه، نماینده سازمان ملل در لیبی در شورای امنیت پیشنهاد اقدامات فوری سه مرحله‌ای برای خروج از درگیری‌های این کشور را داده بود که شامل اعلام آتش بس به مناسبت عید قربان، نشست عالی رتبه کشورهای ذی‌ربط با لیبی و نشست‌ این کشور است.

وی گفته بود، مردم لیبی در حال حاضر وارد جنگ نیابتی شده و کشورشان را ویران می‌کنند.

انتهای پیام

captcha