حمایت از آثار دینی و قرآنی از اولویت‌های فارابی است
کد خبر: 3834399
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
علی‌رضا تابش:

حمایت از آثار دینی و قرآنی از اولویت‌های فارابی است

گروه هنر ــ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های فارابی حمایت از آثار دینی و قرآنی است و به‌‌خصوص تولید اثر در گروه سنی کودک و نوجوان برایمان اهمیت بسیاری دارد.

حمایت از آثار دینی و قرآنی از اولویت‌های فارابی است

علی‌رضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره جایگاه موضوعات و قصص قرآنی در سینما اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین منابعی که در هنر هفتم می‌تواند الهام‌بخش فیلم‌های سینمایی یا مستند باشد موضوعات یا قصص قرآنی است. این موضوعات می‌تواند برای همه گروه‌های سنی و اقشار گوناگون جذاب باشد و حتی می‌تواند مخاطب بین‌المللی داشته باشد، زیرا تمامی مسلمانان گرایش خاصی به این قبیل موضوعات دارند. 

وی افزود: سینمای کودک می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد، زیرا قصه همواره برای کودکان جذاب است، به ویژه قصص قرآنی که محور آن زندگی و سیره پیامبران است. در کنار قصص قرآنی، سایر مفاهیم دینی هم می‌تواند در سینمای کودک مورد توجه قرار گیرد. البته پرداختن به این موضوعات مستلزم آن است که بیانی متناسب برای کودکان انتخاب شود تا برای آن‌ها قابل درک باشد.

دبیر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان تأکید کرد: پرداختن جشنواره‌های گوناگون به مضامین قرآنی یکی از راه‌های ترویج سینمای کودک است. در این دوره از جشنواره آثاری با این قبیل موضوعات وجود دارند. البته باید توجه کرد که پرداخت مستقیم به قصص قرآنی ممکن است به لحاظ مالی پرهزینه باشد. به همین جهت آثار موضوعی جشنواره بیشتر مفهومی‌اند. 

تابش اظهار کرد: آموزش رفتار قرآنی به کودکان آن‌ها را اخلاق‌گرا بار می‌آورد اما باید مفهوم دینی این مقولات را هم برای کودکان روشن کنیم، مثلاً وقتی درباره زشتی دروغ سخن می‌گوییم، کودک باید بداند که پرهیز از دروغ‌گویی یکی از توصیه‌های مهم دین است و در قرآن هم به آن تأکید فراوان شده است. 
 
وی با بیان اینکه جذابیت باید ملاک اصلی در سینمای کودک باشد، تصریح کرد: ژانر سینمای کودک از دیگر گونه‌های سینمایی متفاوت است، زیرا مخاطب آن عموماً علاقه‌مند به برنامه‌های فانتزی است و اگر قرار است موضوعات قرآنی برای گروه سنی کودک و نوجوانان تولید شود، حتماً باید جذابیت عنصر کلیدی آن باشد.
 
تابش در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر این‌که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در راستای ترویج آثار قرآنی چه کرده است، گفت: اینکه فارابی بخواهد تولیدکننده آثار قرآنی در همه ژانر‌ها به خصوص در سینمای کودک باشد، همواره در سیاست‌‌‌گذاری‌هایمان مورد توجه بوده است و راهکار اصلی آن در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و حمایت از بخش خصوصی است. اگر این اتفاقات به طرز شایسته‌ای رخ دهد، مخاطب نیز از آن استقبال می‌کند. 
 
انتهای پیام
captcha