رونمایی از ۱۷ عنوان کتاب هم‌زمان با روز همدان
کد خبر: 3834518
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

رونمایی از ۱۷ عنوان کتاب هم‌زمان با روز همدان

گروه فرهنگی ــ مسئول دفتر پژوهش و آموزش حوزه هنری استان همدان گفت: با همت مسئولان ذی‌ربط، یکم شهریور‌ماه هم‌زمان با روز همدان، از ۱۷ عنوان کتاب رونمایی می‌شود.

رونمایی از 17 عنوان کتاب هم‌زمان با روز همدانخلیل‌الله بیک‌محمدی، مسئول دفتر پژوهش و آموزش حوزه هنری استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: با همت مسئولان ذی‌ربط، یکم شهریور ماه همزمان با روز همدان، از 17 عنوان کتاب رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه دانش‌نامه‌ دارای چند بخش است، گفت: بخش موضوعی مداخل دانش‌نامه که معطوف به تولید کتب است، در دو بخش شناخت‌نامه و پیوست هنری و ادبی در دست پیگیری است.

وی افزود: از مجموعه آثار تولیدات موضوعی، 11 کتاب چاپ و 6 کتاب در دست چاپ است که در این میان، کتاب «کارنامک جلد 1» با موضوع کتاب‌شناسی استان همدان به تألیف پرویز اذکایی و «تاریخ عکاسی همدان» تألیف سمیرا سبزی، از جمله‌ آثار چاپ شده است.

بیک‌محمدی ادامه داد: «فرهنگ و اصطلاحات عامیانه همدانی (جلد 1)» به تألیف محمدعلی نوریون، «با من از برف بگو» با محوریت عکس‌های قدیم زمستان دهه‌های 30 و 40 همدان در دوره‌ پهلوی به هنرمندی مرحوم محمدمهدی استعدادی، «آثار و احوال بدیع‌الزمان همدانی» و «شرح و احوال صفاءالحق همدانی» به‌عنوان دو تن از ادبای مطرح همدان، همچنین کتاب «یکی از هزاران» رمان تاریخی دهه‌ 40 همدان به تألیف علیرضا ذکاوتی قراگزلو، از دیگر آثار چاپ شده است.

مسئول دفتر پژوهش و آموزش حوزه هنری استان همدان ابراز کرد: «بردستان الوند» با موضوع موسیقی‌های ترکی و عاشیق‌های همدانی به قلم قادر شهسواری، «پزشکی مردمانه در همدان» با موضوع بررسی دارو‌های گیاهی همدان و درمان سنتی امراض در زمان قاجار و پهلوی با تدوین و بازنویسی مهدی به‌خیال از دیگر کتب منتشر شده در حوزه‌ نشر دانش‌نامه است.

وی بیان کرد: کتاب «فرهنگ نام‌جاهای همدان» با معرفی نام محلات قدیمی همدان به قلم میر‌هاشم میری و «خانه‌های قدیم همدان 1» تألیف دکتر محمدابراهیم زارعی و همکارانش، از دیگر آثار چاپ شده در این حوزه است.

6 اثر در دست چاپ
بیک‌محمدی با اشاره به اینکه کتاب‌های «با من از برف بگو»، «فرهنگ نامجاهای همدان»، «کارنامک جلد 1» و «خانه‌های قدیم همدان» بیشترین فروش را داشته‌اند، گفت: تمام 11 عنوان کتاب در چاپ اول، هزار نسخه تیراژ داشته است و پیش‌بینی می‌شود برخی کتب به چاپ دوم نیز برسد.

مسئول دفتر پژوهش و آموزش حوزه هنری استان اشاره‌‌ای به 6 اثر در دست چاپ داشت و گفت: «شیر دربان اکباتان» به قلم خلیل‌الله بیک‌محمدی و رضا رضالو؛ «کارنامک جلد 2» با اشراف و نظارت ‌پرویز اذکایی به کوشش و تدوین فاطمه امینی و ولی‌الله قیطرانی از کتب در دست چاپ است.

وی با بیان اینکه«تاریخ غیرت» یکی دیگر از کتب در دست چاپ است گفت: این کتاب رمان تاریخی-اجتماعی آشیخ موسی نثری در سال 1276 هجری شمسی است آن زمان که شیخ 17 سال داشته و اقدام به نگارش این کتاب می‌کند.

این نویسنده فعال بیان کرد: تاریخ غیرت رمانى است تاریخى، سیاسى، اخلاقى و ضمن حکایت‌های عاشق و معشوقى، یکى از تواریخ مهم همدان از دوره صفوی و مقاومت مردم همدان را تشریح می‌کند که به کوشش مهدی به‌خیال تدوین شده است.

برگزاری کلاس‌های داستان‌نویسی
بیک‌محمدی افزود: کتاب «تاریخ تعزیه ترکی در همدان» تألیف اسماعیل مجللی و حسینعلی معصومی، «قلندر نقاش» با موضوع آثار و احوال حسین دستخوش‌همدانی، یکی از نقاشان نامی قهوه‌خانه‌های دوره‌ پهلوی همدان به همت کریم زارعی و کتاب «جولان» با موضوع بررسی بافت تاریخی محله‌ جولان همدان به همت جمعی از اساتید دانشگاه بوعلی‌سینا به‌عنوان آخرین کتب در دست چاپ است.

این نویسنده‌ جوان بیان کرد: از مجموعه آثار در دست چاپ، کتاب‌های «شیر دربان اکباتان (شیرسنگی همدان)، «کارنامک جلد 2» و «تاریخ تعزیه ترکی در همدان» در بخش شناخت‌نامه و کتاب‌های «تاریخ غیرت»، «قلندر نقاش» و «جولان» جزو آثار پیوست هنری و ادبی دانش‌نامه است.

وی اشاره‌ای به مجموعه آثار «تاریخ انقلاب اسلامی» استان همدان و شهرستان‌های ‌آن داشت و گفت: این کتب به‌صورت جزئی به نقش اقوام و مردم شهرستان‌های نهاوند، ملایر و کبودرآهنگ و... در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره دارد که مراحل تولید و آماده‌سازی آن‌ها طی شده و در نیمه‌ دوم سال جاری و اوایل سال آینده از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

بیک‌محمدی ابراز کرد: کتاب تاریخ انقلاب اسلامی نهاوند و ملایر به تألیف علی و فرشید جعفری و تاریخ انقلاب اسلامی کبودرآهنگ به قلم سید حسین جعفری و سعید شهابی در حال تدوین و تألیف است.

وی با بیان اینکه این مجموعه با همکاری سایر نهاد‌ها در طول سال مجری برنامه‌های مختلفی، ویژه‌ علاقمندان است، گفت: برگزاری کلاس‌های قصه و داستان‌نویسی، کارگاه‌های شعر، عکاسی و نقاشی، کلاس‌های رمان‌نویسی، نقد فیلم و عکس، آموزش فیلم‌نامه نویسی و... از دوره‌هایی است که توسط این مجموعه برگزار شده و می‌شود.

مسئول دفتر پژوهش حوزه هنری استان همدان با اشاره به اینکه این مجموعه توانسته افراد مجربی را در حوزه‌های مختلف تربیت کند، بیان کرد: آقای «مرتضی فرجی» مؤلف کتاب «ماندن» و یکی از نویسندگان مطرح حوزه‌ داستان‌نویسی استان همدان، از افرادی است که کار خود را از همین مجموعه آغاز کرده است.
انتهای پیام

captcha