محسن جاهد، مدیر فیلمبرداری، تهیهکننده و نویسنده سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه شرایط برای تولید فیلمهای قرآنی هیچگاه در سینما مهیا نبوده است، اظهار کرد: متأسفانه این موضوع به زمان حال مختص نمیشود، بلکه در دهههای پیش نیز این وضعیت وجود داشت. برای مثال زمانی که میخواستم «ناسپاس» را تهیه کنم، دقیقاً با چنین آسیبی روبهرو بودم.
وی افزود: البته تنها برای تولید فیلمهای قرآنی شرایط نامطلوب نیست، بلکه در اکران هم مشکلات عدیدهای را شاهد هستیم. برای مثال، فیلمهایی با محوریت موضوعهای قرآنی عموماً با اکران نامناسبی روبهرو میشود. دلیل آن هم به سلیقهسازی مخاطبان مربوط میشود، چون متأسفانه شرایط اکران بهگونهای شده که دیگر کمتر مخاطبی تمایل به دیدن فیلم قرآنی دارد!
کارگردان فیلم قرآنی «ناسپاس» تأکید کرد: وقتی «ناسپاس» را تهیه میکردم، میدانستم این فیلم جزء پرفروشهای سال نخواهد بود. اما در اکران باید انصاف مد نظر قرار گیرد، چون وقتی فیلمی طنز در ۱۰۰ سینما روی پرده میرود، اما فیلمی قرآنی در ۱۵ سینما دیگر انتظار فروش از چنین آثاری(قرآنی) بیانصافی است.
وی در پاسخ به این سؤال که پژوهش تا چه حد در رونق آثار قرآنی میتواند، نقش داشته باشد، تصریح کرد: اتفاقاً اصلیترین عامل پایین آمدن کیفیت فیلمهای قرآنی پژوهش است؛ پژوهش نه به معنای روایت یک قصه، بلکه منظور موشکافی پیرامون آنچه در قصه رخ میدهد که عمدتاً هم از سوی کارگردان رخ نمیدهد، بلکه گاهی گروهی خبره میتواند نقش پژوهشگر را ایفا کند.
نکته دیگری که باعث میشود کیفیت در اثر قرآنی پایین بیاید، باور نداشتن به اهمیت مفهوم مورد نظر است؛ این مسئله اگر کم باشد، باز باعث آسیب اثر میشود
تهیهکننده فیلم «در مدت معلوم» تأکید کرد: پژوهش وقتی به شکلی صحیح در یک اثر قرآنی لحاظ شود، خواهد توانست فیلم را از شعار و سطحینگری دور کند؛ اتفاقی که در سینمای قرآنی به شدت رایج شده است. نکته دیگری که باعث میشود کیفیت در اثر قرآنی پایین بیاید، باور نداشتن به اهمیت مفهوم مورد نظر اثر است؛ این مسئله اگر کم باشد، باز باعث آسیب اثر میشود.
وی با بیان اینکه در ساخت فیلم قرآنی باید حتماً به تفسیر آیات توجه شود، گفت: سادهترین شکل پرداختن به موضوعات قرآنی آن است که تنها با آوردن یک آیه بخواهیم اثری را قرآنی کنیم، اما اگر بتوان در کنار بیان آیه، تفسیر را هم مد نظر قرار داد، اتفاقات خوبی را در حوزه فیلمهای قرآنی شاهد خواهیم بود.
جاهد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا فیلم قرآنی نیز باید از اهرمهای جذابیت بهره ببرد، تأکید کرد: اتفاقاً توجه به جذابیت از ضروریات سینمای قرآنی است، چون اگر بتوانیم از این ابزار بهدرستی بهره بریم، اتفاق خوبی در این ژانر رقم خواهد خورد. برای مثال در فیلم «ناسپاس» از وجود بازیگران مطرح بهره بردیم یا در فیلم «ملک سلیمان» جلوههای ویژه به صورت جذابی مد نظر قرار گرفت.
وی در پایان بیان کرد: بحث حمایت از فیلم قرآنی هم یکی دیگر از الزامات آثار قرآنی است، چون در شرایط فعلی تولیدات دینی با حمایت نهادهای انقلابی میتواند به حیات خود ادامه دهد. برای مثال حوزه هنری سازمانی است که میتواند حامی تولید آثار دینی و انقلابی باشد.
انتهای پیام