ضرورت آرامش خانواده طبق اصل 10 قانون اساسی
کد خبر: 3837059
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱

ضرورت آرامش خانواده طبق اصل 10 قانون اساسی

روز گذشته، برنامه مناظره با حضورقاسم احمدی لاشکی نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و ولی تیموری معاون گردشگری، به عنوان موافق طرح تعطیلات دوروز آخر هفته و همچنین جهانبخش محبی نیا، نماینده مجلس و غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس به عنوان مخالف طرح ذکر شده و با موضوع بررسی ضرورت تعطیلات دو روز آخر هفته به روی آنتن شبکه یک سیما رفت .

به گزارش ایکنا، جهانبخش محبی نیا نماینده مجلس در سه دقیقه اول توضیحات خود گفت : ما پیرامون اهداف عینی طرح دو روزه شدن تعطیلات و ضرورت در این مقطع را آنالیز کردیم و نواقص هم بررسی شده اما باید دانست که علاج کار چیست؟ با این اهداف اوضاع به نحوی است که ارتباط کاری ما قطع است و همچنین باید بدانیم با توجه به تعطیلات مناسبتی و بین التعطیلی های کشور،تعطیلاتمان نسبت به سایر کشور ها کم نیست.

قاسم احمدی لاشکی که به عنوان موافق طرح تعطیلات در برنامه حضور داشت عنوان کرد : با توجه به مجموع ساعات کاری و مجموع تعطیلات ، تعطیلات کشور نسبت به سایر کشور ها کمتر است اما روز تعطیلی و تصویب آن جای بحث دارد ، در نتیجه باید بدنبال راندمان کاری باشیم . موضوع بعدی این است که کشور چگونه اداره می شود ؟ دغدغه الان وجود تفاوت بین تهران و شهرستانهاست. نکته بعدی آرامش خانواده و تفریحات مربوط به خانواده است که آنچه بنده نیز معتقدم ضرورت وجود یک روز بیشتربرای آرامش خانواده طبق اصل 10 قانون اساسی است.

" سفر باید در کشور رونق داشته باشد"
ولی تیموری ، معاون گردشگری با حضور دربرنامه مناظره توضیح داد : از نظر سازمان و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بدنبال این هستیم که سفر در کشور رونق داشته باشد و میزان فراغت مردم بیشتر باشد. ما بدنبال ساماندهی تعطیلات بودیم اما تا به امروز به نتیجه نرسیده و همگام با دنیا به سمتی میرویم که زمان کار کم می شود و ما هم نیازمند این هستیم که با توجه به زندگی حال به سمتی برویم که نیاز به برنامه ریزی برای اوقات فراغت دارد.


" چالش اصلی طرح تعطیلات ، رونق اقتصادی است"
غلامرضا کاتب با اعلام مخالفت خود با طرح ذکر شده افزود : کمیت و کیفیت تعطیلات هم تاثیر اقتصادی هم فرهنگی و هم اجتماعی روی کشوردارد و در سال 89 و بحثی که در مجلس برای تعطیلی پنجشنبه و یا شنبه وجود داشت مخالفت کمیسیون اصلی اعلام شد. نکته ای دیگر این است که این طرح هنوز در مجلس اصلی به تصویب نرسیده و مسکوت باقی مانده است .
آنچه چالش اصلی است، بحث فضای کسب و کار و عوامل رونق اقتصادی است. رشد اقتصادی کشور بدون درامد نفتی 4/9- است و با نتیجه تعطیلات شاهد کاهش رونق اقتصادی خواهیم بود.
کشور آلمان با کاهش یک روز تعطیلی خود باعث رشد اقتصادی خود شد. اما ما در این چهار سال ، در کسب و کار 4 رتبه تنزل کردیم . توجه داشته باشیم که سیستم کشور ما اداری و دولتی است، اگر خصوصی باشد می توان به تعطیلی فرصت داد در غیر این صورت جلوی کسب و کار و ارتباط اقتصادی با سایر کشورها در ایران گرفته می شود.
در نتیجه باید به فکر ساماندهی تعطیلات باشیم و بدانیم هر تصمیمی که گرفته می شود منافع ملی و ملت در خطر نباشد.
" تهران، مبدا مسافرت"
ولی تیموری به آمار مناسب مسافرت ها در کشور اشاره کرد و گفت : باید بپذیریم جامعه ما نشاط و پویایی نیاز دارد و مردم میخواهند در زندگی روزمره فرصت پیدا کنند و از آن استفاده کنند. میدانیم که مبدا مسافرت ها تهران است. اگر در تعطیلات در شهرستانها هم اتفاق بیفتد توزیع عادلانه باید صورت صورت گیرد .
نکته دیگر اینکه نباید بترسیم اقتصاد با وجود تعطیلات اقتصاد منفی شود و باید چرخه اقتصادی را به روشهای دیگر اداره کرده و راه بیندازیم.
" کار را اولویت قرار دهیم"
جهانبخش محبی نیا عنوان کرد : در شرایطی می توانیم کشورمان را با دنیا مقایسه کنیم که بدانیم از بسیاری از جنبه ها به دنیا شبیه هستیم اما ازما به لحاظ اقتصادی هنوز دچار مشکل هستیم. برای مثال کشوری مثل ژاپن در زمان بحران اقتصادی خود کار را اولویت خود قرار داد که اکنون رتبه اقتصادی خوبی دارد. اگر بتوانیم همانند این کشور ها عمل کنیم میتوانیم به تعطیلات دو روزه فکر کنیم. مسئله بعدی مراحعات مردم به ادارات است ، که اتلاف وقت بسیار وجود دارد و مجموع ساعات کاری نسبت به سایر کشور ها بسیار کم است. مسئله دیگرمربوط به گردشگری کشور است که باید جاذبه های گردشگری را نیز توسعه دهیم اما همچنان دچار مشکل هستیم.

" پیوند ریشه مشکلات و زیر ساختها"
احمدی لاشکی: زیر ساخت ها برای گردشگری آماده نیست. بهره برداری از جاذبه های گردشگری نیز به درستی شکل نمیگیرد. نکته دیگر قابل تامل این است که از سال 90 پنجشنبه ها در مدارس تعطیل اعلام شد . با توجه به شرایط امروزه و شاغل بودن اکثر مادرهای ایرانی ، دانش آموزان در نبود والدین برای نگهداری و تربیت به سایر مراکز تربیت ارجاع داده می شوند که همین موضوع دوگانگی تربیتی و شخصیتی و مشکلات از این قبیل را بدنبال دارد.
امروزه وضعیت نا همگونی حاکم است. باید توجه داشت که پنجشنبه ها روز بلاتکلیف ادارات است و حتی مدیران نیز در این روز یا حضور ندارند و یا عملا کاری را در دستور کار قرار نمی دهند.
" مردم پول برای تفریحات ندارند "
غلامرضا کاتب با نگاه اجمالی به شرایط حاکم در کشور بیان کرد : با وجود شرایط اقتصادی خاکستری و با تعطیل شدن پنجشنبه یا شنبه و تعطیل شدن اکثر کسب و کارها ، دیگر پولی برای مردم نمی ماند که بخواهند از آن برای تفریحات استفاده کنند. مشکل به همینجا ختم نمی شود مسئله دیگر این است که در طرح اعلام شده ابهاماتی وجود دارد و هنوز اهداف مشخص نیست که بدانیم از تعطیلات دقیقا چه چیزی را خواستاریم و به چه منظور این طرح دنبال می شود. باید توجه داشت که تصمیمات باید با اهداف مشخص و معینی دنبال می شوند و بدون پشتوانه فکری دست به کاری نزنیم.

captcha