فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید/ آغاز با سوگواره عاشورایی «احلی من العسل»
کد خبر: 3839698
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
مسیب‌زاده تشریح کرد:

فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید/ آغاز با سوگواره عاشورایی «احلی من العسل»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش به تشریح فعالیت‌های دانش‌آموزان در سال تحصیلی 98-99 پرداخت و گفت: فعالیت‌های این حوزه با سوگواره دانش‌آموزان عاشورایی با عنوان «احلی من‌العسل» در میعادگاه حسینی آغاز می‌شود. همچنین بزرگ‌ترین گردهمایی کارشناس قرآن، عترت و نماز کشور در استان مازندران برگزار خواهد شد.

ارسالی// فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید/ آغاز با سوگواره عاشورایی«احلی من العسل»

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: امسال پیش از آغاز سال تحصیلی، فعالیت گروهی و مذهبی دانش‌آموزان را در ایام ماه محرم داریم، چنانکه ششم محرم به‌ عنوان روز «احلی من العسل»، گرامیداشت شهدای کربلا به ویژه حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع)، از یاران امام حسین(ع)، است.

وی با تأکید بر اینکه در واقع لبیک به امام حسین(ع) لبیک به نماز اول وقت، ولایت، ولایت‌پذیری و حفظ عفاف و حجاب و با هم مهربان بودن است، اظهار کرد: بر این اساس دانش‌آموزان در هفتم محرم در سراسر کشور در میعادگاه‌های حسینی گرد هم می‌آیند و یاد و خاطره شهیدان عاشورا را گرامی می‌دارند و با تأسی از حضرت قاسم(ع)، ولایت‌پذیری را تمرین می‌کنند.

مسیب‌زاده اضافه کرد: امسال برنامه «احلی من‌العسل» نیز در تمامی استان‌های کشور و در 750 منطقه آموزش و پرورش و 32 مرکز استان انجام می‌شود. این برنامه مشارکتی و گروهی با همکاری صدا‌وسیما، هیئت رزمندگان اسلام، سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و تولیت آستان امام خمینی(ره) در کنار تمام دستگاه‌ها و مربیان آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم متمرکز شهر تهران در حرم امام خمینی(ره) با حضور بیش از پنج هزار از دانش‌آموزان مذهبی و هیئتی و بیش از دو هزار دانش‌آموز از شهرستان‌های استان تهران در آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود. این کار ارزشمندی است که به نام امام حسین(ع) و حضرت قاسم‌بن‌الحسن در ایام شهریورماه و نزدیک بازگشایی مدارس انجام می‌شود.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه همزمان با آغاز مدارس به بحث نماز جماعت دانش‌آموزان تأکید شده است، بیان کرد: چنانکه در پیام مقام معظم رهبری به بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز کشور توجه ویژه به این نکته داشته‌اند که نمازخانه‌های مدارس را به نمازخوانی نوجوانان مزین کنید و این تنها راه سعادت جامعه است و توجه به امر نماز در آموزش و پرورش با راه‌اندازی شورای عالی نماز آموزش و پرورش مورد توجه ویژه قرار گرفت، چنانکه دانش‌آموزان در نخستین روز مهرماه نماز جماعت را در نمازخانه‌های مدارس سراسر کشور برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: امسال نیز مانند سال گذشته یکی از برنامه‌های محوری و اولویت‌دار توجه به امر حفظ جزء سی ام قرآن کریم است که توصیه مقام معظم رهبری و مورد تأکید شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بالاتفاق دانش‌آموزان به حفظ جزء سی‌ام قرآن می‌پردازند.

موفقیت 600 هزار دانش‌آموز در حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه البته هدف از این امر فرهنگ‌سازی حفظ قرآن است نه اینکه حافظان قرآن تربیت کنیم، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم به نتیجه نهایی که بنا بر فرموده مقام معظم رهبری 10 میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم، دست پیدا کنیم و آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاه و نهادی‌ است که می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

براساس اهداف 9 گانه آموزش عمومی قرآنی کشور، هر شهروند ایران اسلامی باید حداقل سه جزء از قرآن کریم را حفظ کند و این پایین‌ترین سطح حفظ قرآن تلقی شده است. از این رو وزارت آموزش و پرورش به‌ عنوان مهم‌ترین نهاد در این عرصه، به حفظ عمومی قرآن کریم توجه دارد و بیشترین هدفمان ایجاد فرهنگ حفظ قرآن است، نه پرورش حافظ قرآن

مسیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا برای دانش‌آموزانی که طی سال گذشته جزء سی‌ام را حافظ کرده‌اند، برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟ اضافه کرد: براساس اهداف 9 گانه آموزش عمومی قرآنی کشور، هر شهروند ایران اسلامی باید حداقل سه جزء از قرآن کریم را حفظ کند و این پایین‌ترین سطح حفظ قرآن تلقی شده است. از این رو وزارت آموزش و پرورش به‌ عنوان مهم‌ترین نهاد در این عرصه، به حفظ عمومی قرآن کریم توجه دارد و بیشترین هدفمان ایجاد فرهنگ حفظ قرآن است، نه پرورش حافظ قرآن.

وی با تأکید بر اینکه در آموزش و پرورش به دنبال کار تخصصی حفظ قرآن نیستیم، بلکه به دنبال فرهنگ‌سازی حفظ هستیم، اظهار کرد: از این جهت دانش‌آموزانی که جزء سی‌ام را حفظ هستند، می‌توانند با کمک ارگان‌های دیگر در کلاس‌های حفظ دیگر اجزاء شرکت کنند و هم می‌توانند در مراکز دارالقرآ‌ن‌های آموزشی و پرورش و هم در مدارس به حفظ اجزا اقدام کنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته نزدیک به 600 هزار دانش‌آموز موفق به حفظ جزء سی‌ام قرآن شدند و بیش از 900 هزار دانش‌آموز نیم جزء سی‌ام قرآن را حفظ کردند و دانش‌آموزانی نیز بودند که یک‌سوم ابتدایی جزء سی‌ام قرآن را حفظ کردند که این آمار در سامانه ثبت‌نام کردند و گواهی آن‌ها تحویل داده شد اما چیزی که حائز اهمیت است، تثبیت و مرور محفوظات است تا طی برنامه با مرور محفوظات آن‌ها باقی بماند.

فعالیت‌ 750 دارالقرآن آموزش و پرورش در سراسر کشور از 15 مهر

وی ادامه داد: مسابقات قرآن، الگوی تلاوت، محافل انس با قرآن و فعالیت‌های 750 دارالقرآن آموزش و پرورش در سراسر کشور از دیگر فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در سال تحصیلی 98-99 است. همچنین دانش‌آموزان از ابتدای مهرماه فرصت ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی این دارالقرآن‌ها را دارند که فعالیت‌ آن‌ها به صورت رسمی از 15 مهرماه آغاز می‌شود.

مسیب‌زاده تصریح کرد: اتفاق ارزشمندی که امسال به عنوان ششمین سال انجام می‌شود، بزرگترین گردهمایی کارشناس قرآن، عترت و نماز کشور را در استان مازندران خواهیم داشت. طی این جلسه بیش از هزار نفر از کارشناسان قرآن مناطق آموزش و پرورش و استان‌ها، همراه با رؤسای ادارات و دیگر کارشناسان مسئول و افرادی که در آموزش و پرورش با حوزه قرآن، عترت و نماز ارتباط دارند گرد هم می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه گردهمایی فوق نیمه دوم مهرماه تشکیل خواهد شد، بیان کرد: تشریح فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز سال تحصیلی 98-99 دانش‌آموزان، تجلیل از این کارشناسان و فراخوان تجربیات قرآن، عترت و نماز کشور، استان‌ها، مدارس، مناطق و تهیه دومین کتابچه تجربیات مربیان ما حصل گزارش آن‌ها و برپایی نمایشگاه ویژه طرح‌های قرآن، عترت و نماز مدارس و مناطق در حاشیه این گردهمایی و تجلیل از مناطق برگزیده استان‌ها از دیگر بخش‌های این گردهمایی خواهد بود.

مسیب‌زاده تصریح کرد: این گردهمایی با دعوت از تمامی شخصیت‌های اثرگذار در حوزه قرآن، عترت و نماز در کشور چون حجج اسلام محسن قرائتی و حمید محمدی، موحدی‌نژاد، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه عترت نیز فعالیت محوری توجه به بحث امام شناسی و طرح مصباح‌الهدی است تا بتوانیم با بهره‌‌گیری از جشنواره‌های فرهنگی ـ هنری، سیره و روش و زندگی ائمه(ع) را به عنوان بهترین الگوهای سبک زندگی اسلامی برای دانش‌آموزان تبیین کنیم و فرهنگیان نیز بتوانند این امور ارزشمند را به نحو احسن اجرا و عملیاتی کنند.


انتهای پیام

captcha