غریو لبیک یا حسین در مقر کنگره سالانه حزب بعث عراق/ جنگ سوریه تجاوز به مسلمانی ماست
کد خبر: 3845895
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
احمدرضا درویش بیان کرد:

غریو لبیک یا حسین در مقر کنگره سالانه حزب بعث عراق/ جنگ سوریه تجاوز به مسلمانی ماست

گروه هنر ــ احمدرضا درویش با بیان خاطره‌ای از اکران فیلم رستاخیز در مقر کنگره سالانه حزب بعث عراق، اظهار کرد: روزی که صدای لبیک یا حسین را در هنگام پخش رستاخیز در مقر حزب بعث شنیدم، حالم دگرگون شد و تمامی رؤیاهای جوانان رزمنده که با رمز یا حسین به خط می‌زدند در برابرم جان گرفت.

درویش

به گزارش خبرنگار ایکنا، احمدرضا درویش، کارگردان سینمای ایران، به مناسبت هفته دفاع مقدس و ایام ماه محرم برای دیدار و گفت‌وگو در جمع خبرنگاران ایکنا حضور یافت. در این نشست صمیمی که با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل خبرگزاری، برگزار شد، شوشتری ضمن خوش‌آمدگویی اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا قصد دارد سلسله نشست‌هایی را با حضور اهالی فرهنگ و هنر که در زمینه اهل‌بیت(ع) فعالیت کرده‌اند برگزار کند و نظرات و عقاید آنان را درباره وضعیت فعلی فرهنگ جویا شود. مخصوصاً در حال حاضر که مسائل فرهنگی عدیده‌ای گریبان‌گیر جامعه است. در همین راستا به فراخور ماه محرم اولین نشست از این سلسله نشست‌ها به رونمایی کتاب «خون خدا» اثر سیدمهدی شجاعی اختصاص یافت و اکنون خوش‌وقتیم که حضرتعالی دعوت ما را پذیرفتید و در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا حضور یافتید. با توجه به اینکه جنابعالی هم در زمینه دفاع مقدس و هم درباره مضامین دینی و عاشورایی فعالیت کرده‌اید حضور شما در جمع ما مغتنم است. 

درویش

احمدرضا درویش در ابتدای این نشست اظهار کرد: از اینکه در جمع شما حضور دارم بسیار خرسندم زیرا اینجا مکانی است که به نام قرآن متبرک است و همه ما مسلمانان، شیعیان و ایرانیان مفتخریم که در راستای ترویج کلام الهی حرکت کنیم و معتقدیم کلام خداوند در قامت بلند کتاب آسمانی قرآن باید برای تمامی جهانیان تشریح شود و امیدوارم خداوند توفیق دهد تا در مسیر تبلیغ و ترویج کلام الهی و فرهنگ اهل‌بیت(ع) کوشا باشیم. خوشحالی دیگرم  از این بابت است که کسانی را ملاقات می‌کنم که در رسانه هستند و ما یک نقطه اشتراک مهم با هم داریم و در امر انتقال پیام به مخاطبان فعالیت می‌کنیم و این هم‌نشینی برایم بسیار مبارک است و خوشحالی دیگر من بابت این موضوع است که با جمعی جوان و با انگیزه روبرو هستم و بالاخره در ساحت مدیریت ساختار و سازمان این توجه صورت گرفته که نیروهایی که اعتماد به نفس کافی دارند در این عرصه و بستر فعالیت رسانه‌شان را انجام دهند. خدا را شاکرم که در وضعیت بحران فرهنگی و اجتماعی جامعه مکان‌هایی وجود دارد که نور امید هنوز در آن‌ها تابان است. 

ظرفیت بلند ملت ایران

وی تصریح کرد: این روزها به نام حضرت اباعبدالله(ع) متبرک است و امیدوارم عزاداری همه مورد قبول درگاه حق باشد و چیزی بهتر از این نیست که این فضا متبرک به نام شهدای کربلاست و خبرگزاری ایکنا در این ایام نام و یاد شهدای کربلا و مظلومیت آن‌ها را بازخوانی و بازشناسی می‎کند و من به‌ عنوان عضو کوچکی از سینمای ایران که گام ناقابلی در برابر این دریای حسینی برداشتم در خدمت دوستان گرامی هستم و همچنین در ایام هفته دفاع مقدس هستیم. دفاعی که بابت آن هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده‌ایم که نمی‌توان برای آن میزانی تعیین کرد. هزینه‌هایی که به همت ظرفیت بلند ملت ایران پرداخته شده است. 

درویش در ادامه گفت: ما مرهون ملت ایران و همه کسانی هستیم که با همه وجود و احساس از هویت و اعتقاداتشان مایه گذاشتند تا دفاع مقدس امروز تبدیل به رویدادی شود که مورد عبرت است و آموزه‌ای برای نسل امروز و فردای تاریخ ایران است. هرچه امروز داریم از هزینه‌هایی است که بابت دفاع پرداخت کرده‌ایم و هر آنچه نداریم بابت بی‌توجهی به این هزینه‌‌هاست. افتخارات ما متکی به تجربه‌هایی است که در دوران جنگ تحمیلی کسب شده است و آنچه حسرتش را می‌خوریم و نمی‌توانیم داشته باشیم ناشی از بی‌اعتنایی، کم کاری و یا فاصله گرفتن از ارزش‌هایی است که در دفاع مقدس کسب کرده‌ایم. 

قطره‌ای کوچک از دریای دفاع مقدس را ترسیم کرده‌ایم

این کارگردان سینما افزود: آنچه سینمای ایران و من به‌عنوان یکی از شاگردان و طلبه‌های این سینما انجام داده‌ایم، قطره‌ای کوچک از اقیانوس دفاع مقدس است. جنگ تحمیلی طلایی‌ترین نقطه تاریخ معاصر کشور است که می‌توانیم سال‌ها در این سرچشمه ساری و جاری باشیم. امروز رخدادهای فراوان سیاسی و منطقه‌ای در کشورهای پیرامون ما رخ می‌دهد و نقش ایران در تقویم تاریخی این کشورها بسیار مهم است. به هر حال ما نسلی هستیم که در زمان جنگ سیم خاردار نداشتیم اما حالا به ادبیاتی در حوزه نظامی دست یافتیم که ستایش برانگیز است و اکنون نیروی نظامی ما وارد عرصه‌ای از تبادلات نظامی و سیاسی در دنیا شده است که در دفاع مقدس امکانش وجود نداشت. 

درویش

درویش ابراز کرد: در دوران دفاع مقدس دیپلماسی نظامی نه در ایران، نه در منطقه و دنیا مفهومی نداشت. اما امروز شاهدیم تئوریسین‌ها و فرماندهان ما در کنار ابرقدرت‌هایی چون روسیه، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه جمع می‌شوند و در مورد مقابله با یک جنگ نیابتی در سوریه راهکار ارائه می‌دهند. این اتفاق بسیار مهم است و اهمیت آن زمانی روشن می‌شود که این روزها را با دوران دفاع مقدس مقایسه می‌کنیم که فرماندهان نظامی ما در جنگ چه امکاناتی داشتند. اگر به وضعیت کشورهای همسایه نگاهی داشته باشید می‌بینید در شرایطی که داعش تا دروازه‌های بغداد پیش آمد و با مصائبی که بر سر سوریه رفت، به شکوه فعلی کشور بیشتر پی می‌برید. هدف از این جنگ نیابتی تجزیه کشورها بود و ما از این بحران منطقه‌ای به دور ماندیم. 

رستاخیز در کنگره حزب بعث

درویش با ذکر خاطره‌ای درباره جشنواره فیلم بغداد، اظهار کرد: جشنواره فیلم بغداد جشنواره‌ای است که تاکنون شش یا هفت دوره آن برگزار شده است و بیست تا سی کشور دنیا در آن شرکت می‌کنند. این جشنواره چند سال پیش با فیلم رستاخیز رونمایی شد و از کشورهای مختلف برای تماشای این فیلم آمده بودند. این فیلم در سالنی به نام «مصلح الوطنی» به نمایش درآمد که چیزی شبیه تالار وحدت ماست. البته نزدیک به دو برابر ظرفیت دارد و بازسازی شده و مدرن است. حدود 1300 نفر برای تماشای فیلم از کشورهای مختلف حضور داشتند و مسئولان فرهنگی عراق نیز برای تماشای فیلم آمده بودند. پیش از آغاز فیلم یکی از مسئولان فرهنگی عراق از من پرسید آیا می‌دانید این سالن کجاست؟ این سالن مکانی است که کنگره سالانه حزب بعث هر سال در آن برگزار می‌شود و اینجا جایی است که صدام و تمام اعضای حزب بعث در آن گرد هم می‌آمدند و من بر اساس مستند‌هایی که دیده بودم آن سالن را تجسم می‌کردم.

غریو لبیک یا حسین

وی ادامه داد: فیلم آغاز شد و سالن مملو از جمعیت بود و عده زیادی روی زمین نشسته بودند و تقریباً 20 درصد فیلم باقی مانده بود که به صحنه نبردهای عاشورا رسیدیم و کم‌کم صدای گریه جمع بلند شد و جایی که در فیلم حضرت عباس(ع) به شهادت رسید فردی از میان جمعیت برخاست و فریاد زد: «لبیک یا حسین» و بعد دیگر جمعیت کنترلش را از دست داد و همه شروع کردند به هروله کردن و فریاد می‌زدند لبیک یا حسین. من از دیدن این صحنه کاملاً متعجب شده بودم و به مترجم گفتم که فیلم هنوز تمام نشده، بهتر است فیلم را قطع کنید اما دیگر کنترل جمعیت از دست ما خارج بود. 

غریو لبیک یا حسین در مقر کنگره سالانه حزب بعث عراق/ جنگ سوریه تجاوز به مسلمانی ماست

درویش اظهار کرد: این صحنه کاملاً دگرگونم کرد، حال غریبی داشتم و لحظه‌هایی به یادم آمد که رزمندگان در شب‌های عملیات یا حسین می‌گفتند و به خط می‌زدند و آرزوی آن‌ها زیارت کربلا و مزار سید‌الشهدا(ع) بود و آن روز من در جایی نشسته بودم درست در وسط بغداد و در کنار جمعیتی که «هیهات منا الذله» و «لبیک یا حسین» می‌گفتند و شعار می‌دادند و به این موضوع فکر می‌کردم که چه مسیر و فرآیندی طی شده است تا به اینجا رسیدیم و شاید این یک معجزه الهی است که ملت ایران با خواست خداوند و توکل به جایی رسیده و نتیجه صبر و مقاومتش را دیده است و پس از این سال‌ها ورق برگشته و ما مرزهای فرهنگی کشوری را که روزگاری به ایران تجاوز کرده فتح کردیم و این اتفاق پس از سال‌ها همچنان برای من حیرت‌انگیز است.

کارگردان فیلم دوئل بیان کرد: موظفیم نسل بعدی را برای تولید اثر ترغیب کنیم. جنگ هنوز ادامه دارد. سوریه یکی از مصادیق ادامه جنگ است. آن‌ها مردم مسلمانی هستند که دچار یک فتنه جهانی شده‌اند و تمام قدرت‌های جهان در یک جنگ نیابتی این کشور را شخم زده‌اند و این ملت بنا به تدابیری مقاومت به خرج داده است و حدود 18 میلیون از مردمش در کشورهای اردن، سوریه، ترکیه و ... آواره شد‌ه‌اند. اگر فیلم‌های کشتی‌های پناهندگان را نگاه کنید می‌بینید که عمده بانوان آن محجبه هستند، ملت سوریه هم مانند ناموس ماست و به مسلمانی ما تجاوز کرده‌‌اند و اگر شش سال مقاومت و نقش ملت ایران و مدافعان حرم و بسیاری از مجاهدانی که گمنا‌م‌اند نبود این کشور کاملاً از میان رفته بود. 

درویش تأکید کرد: اکنون وظیفه اهالی فرهنگ است که به جنگ سوریه ورود کنند و فیلم‌های فراوانی باید در این زمینه تولید شود زیرا آن‌ها دیگر تولید ندارند و ما ملزم به ورود به این عرصه‌ هستیم. سینمای ایران که مدعی یک سینمای بالنده، صنعتی، ملی و بین‌المللی است باید به سراغ ملت مظلوم سوریه برود و باید در خط مقدم جبهه فرهنگی باشیم و از دل تراژدی سوریه آثار ارزشمندی را تولید و قهرمانان ملی آن‌ها را بازشناسی کنیم. ملت سوریه و ملت فلسطین ملتی فرهنگی است و ادبیات عرب جایگاه یکی از گونه‌های مهم ادبی در جهان است. موظفیم این وقایع را دستمایه فیلم‌سازی و تولید آثاری هنری قرار دهیم و باید جوانان را به این امر ترغیب کنیم. 

در پایان این نشست کارت خبرنگاری افتخاری ایکنا به احمدرضا درویش اعطا شد و او این کارت را هدیه‌ای ارزشمند خواند و آن را به غرفه‌اش در موزه سینما اهدا کرد. 

انتهای پیام

 

captcha