حوزه از تحولات عقب نماند/ تولید هوش مصنوعی «دستیار فقیه»
کد خبر: 3861960
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
استاد دانشگاه علم و صنعت:

حوزه از تحولات عقب نماند/ تولید هوش مصنوعی «دستیار فقیه»

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه حوزه نباید از تحولات دنیا عقب بماند گفت: حوزه در طول یک سال و نیم گذشته تلاش کرده تا سیستم «دستیار فقیه» را طراحی و به کمک فقاهت و اجتهاد بیاورد. 

حوزه از تحولات عقب نماند/ تولید هوش مصنوعی «دستیار فقیه»به گزارش ایکنا، بهروز مینایی بیدگلی، استاد دانشگاه علم و صنعت امروز، 14 آذرماه در نشستی خبری با بیان اینکه هوش مصنوعی توانایی خود را در مسائل فنی و صنعتی نشان داده است گفت: بیش از 35 کشور پیشرفته دنیا برنامه راهبردی 5 تا 10 ساله و بیشتر در این زمینه نوشته‌اند و حتی در برخی کشورها وزارت هوش مصنوعی تاسیس شده است.

وی افزود: مرکز تحقیقات نور چندین دهه است در پردازش متون اسلامی فعال بوده که نشانگر پیشرانی در استفاده از فناوری اطلاعات در بخش دینی است ولی با وجود شبکه‌های موبایلی، اینترنت و اینکه مردم فعالانه در شبکه‌های مجازی حضور دارند جای خالی این متون در این فضاها احساس می‌شود.

مینایی بیان کرد: بسیاری از مراکز پاسخگویی، توانایی پاسخ به همه سؤالات در عرصه بین‌المللی را ندارند و باید گام‌های قوی‌تر و سریع‌تر برداشته شود لذا حوزه در طول یک سال و نیم گذشته تلاش کرده تا سیستم «دستیار فقیه» را طراحی و به کمک فقاهت و اجتهاد بیاورد. 

دبیر علمی همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی با اشاره به برپایی همایش هوش مصنوعی اظهار کرد: بنا داریم سالانه و یا دو سالانه، کاربردهای هوش مصنوعی در فضای حوزه را در قالب نمایشگاه نشان دهیم.

مینایی افزود: تلاش ما بر این است که الگوی استنباط و دستیاری‌هایی مانند بررسی رجالی و ... را که ماشین‌های هوش مصنوعی می‌تواند به فقیه ارائه دهد توسعه بدهیم.
استادیار دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در این راستا نیاز به هستان‌نگاری‌هایی(الگوریتم) داریم که این کار با هم‌افزایی مدارس علمیه ممکن است.

وی اظهار کرد: یقینا استفاده از هوش مصنوعی در کنار فرصت‌ها، تهدیداتی هم دارد لذا بررسی تحلیلی فقهی در استفاده از برنامه‌های هوشمند مثل بازی‌های یارانه‌ای لازم است و فقه باید حرف برای گفتن در این عرصه داشته باشد.

عضو هیئت امنای مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با اشاره به همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی افزود: این همایش قصد دارد فعالیت‌های مختلف سراسر جهان در عرصه علوم دینی را شناسایی کرده و هم‌افزایی و تعامل لازم در این عرصه را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه بررسی فقهی تحلیلی، تحلیل فرصت‌ها و تهدیدات، طراحی الگوریتم، برنامه‌های کاربردی و تعاملی از جمله محورهای این همایش است تصریح کرد: دستاوردهای هوش مصنوعی صنعتی به صورت جدی از سال 1991 میلادی در حمله آمریکا به عراق مورد اسستفاده قرار گرفت.

مینایی با بیان اینکه این تکنولوژی همچنین در تحقیقات فضایی، ماشین‌ها، کشاورزی و اینترنت اشیاء و ... مورد استفاده قرار گرفته است بیان کرد: این هوش همچنین در طراحی ربات‌هایی که می‌توانند با انسان مرتبط شوند؛ سیستم‌های تولید متن و فضاسازی علیه و له یک ایده می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند که همه این موضوعات دارای ابعاد فقهی و تحلیلی است.

استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در دنیا هم مراکزی وجود دارند که از لحاظ انسانی تبعات این مسئله را پیگیری می‌کنند و حوزه هم نباید در این زمینه عقب بیفتد اظهار کرد: در حوزه پژوهش در دین، هوش مصنوعی می‌تواند تحولات زیادی ایجاد کند از جمله تغییر در تحلیل‌ها، جست‌وجوهای مفهومی، تصحیح خطاهای احتمالی و سرعت‌بخشی در تتبع و اجتهاد ضمن اینکه هوش می‌تواند در آموزش و پژوهش حوزه تحولات عجیبی ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha