دلایل عادی تلقی شدن کرونا در جامعه / تهدید بیماری همچنان ادامه دارد
کد خبر: 3904499
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
آقاپور تشریح کرد؛

دلایل عادی تلقی شدن کرونا در جامعه / تهدید بیماری همچنان ادامه دارد

یک متخصص سلامت اجتماعی ضمن تشریح دلایل عادی تلقی شدن بیماری کرونا در جامعه، تداوم این نگاه را موجب استمرار بیماری در جامعه دانست.

دلایل عادی تلقی شدن کرونا در جامعه/ تهدید بیماری همچنان ادامه دارداحسان آقاپور، متخصص سلامت اجتماعی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه به بیماری‌های اپیدمیک، که تمامی جامعه را دربرمی‌گیرند، بیماری‌های اجتماعی می‌گویند، اظهار کرد: بر همین اساس کرونا یک بیماری اجتماعی است و فارغ از جنبه‌های پزشکی و بالینی، باید جنبه‌های اجتماعی آن‌ها نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود: یکی از خطرات این بیماری‌های اجتماعی، عادی تلقی کردن آن از سوی مسئولان، رسانه‌ها و مردم است، چراکه تا زمان عادی پنداشتن شرایط، بیماری همچنان ادامه پیدا می‌کند و جامعه نیز از آن متأثر خواهد بود.

آقاپور در ادامه به تشریح دلایل عادی‌سازی بیماری کرونا در ایران پرداخت و گفت: سه عامل مهم وجود دارد؛ نخست اینکه رسانه‌هایی که باید به صورت مرتب به این موضوع بپردازند و هشدار دهند، دیگر این کار را انجام نداده و هشداری به مردم نمی‌دهند و نمایش این بیماری برای عموم از حالت اولیه خارج شده است. دلیل دوم عادی شدن بیماری کرونا به این دلیل است که مردم پس از سه ماه در قرنطینه بودن، از این فضا خسته شده و ترجیح می‌دهند که ارتباطات اجتماعی خود را در سطح جامعه افزایش دهند. سومین دلیل عادی‌ شدن کرونا در جامعه این است که مردم احساس می‌کنند، وزارت بهداشت این بیماری را تحت کنترل خود داشته و چنانچه بیمار شوند به راحتی می‌توانند درمان شوند.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از عادی شدن بیماری، باید به جای تأکید بر درمان و رفتار‌های بالینی، افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی در  خصوص این بیماری  همچنان افزایش یابد. تا زمانی که نهاد‌های مرتبط با این مورد در این باره دخیل نباشند، این بیماری همچنان ادامه دارد و روزانه بر تعداد بیماران افزوده می‌شود.

عضو مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) یادآور شد: اگرچه بر این اعتقادم که افزایش بیماران کرونایی در این روز‌ها فقط به دلیل عادی تلقی شدن وضعیت از سوی مردم نیست، بلکه قسمت عمده‌ای از آن به دلیل افزایش بیماریابی و توانمندی وزارت بهداشت برای مسلط شدن و کنترل بیماری است. 
 
وی با بیان اینکه کرونا اولین و آخرین بیماری اپیدمیک در سطح جهان نیست، گفت: تاکنون خطرات عادی‌سازی یک بیماری را بررسی نکرده‌ایم. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد قطعاً می‌توانستیم از این وضعیت پیشگیری کنیم. بهترین وضعیت برای کنترل بیماری همچنان اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم است. باید دید مردم از درمان‌های بالینی به سمت پیشگیری سوق داده شود؛ در آن صورت می‌توانیم جواب مثبت بگیریم.

آقاپور تصریح کرد: اگرچه نقش وزارت بهداشت در کنترل بیماری بسیار مهم است، اما نباید تمام بار را بر روی آن بیندازیم و با این بهانه که توانمندی زیادی دارد و در صورت بیمار شدن اتفاقی برای کسی نمی‌افتد، از وظایف اجتماعی خود کوتاهی کنیم. ضمن اینکه باید تمامی نهاد‌های دولتی و غیردولتی نیز باید در این باره درگیر شوند و با اطلاع‌رسانی لازم هزینه‌های این بیماری را کاهش دهیم.
انتهای پیام
captcha