لازمه‌ توسعه فرهنگی تجلی مفاهیم قرآنی است
کد خبر: 3911430
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

لازمه‌ توسعه فرهنگی تجلی مفاهیم قرآنی است

یکی از پیشکسوتان قرآنی استان کردستان با اشاره به مشکلات عدیده جامعه قرآنی اظهار کرد: لازمه‌ توسعه فرهنگی بر مبنای الگوپذيری از منابع اسلامی،‌ متجلی شدن آثار قرآنی در رفتار، گفتار و كردار است.

فرید عزت‌پور، یکی از پیشکسوتان قرآنی استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه حكومت، مردم و جوامع بين‌المللی از مهم‌ترين عوامل تأثيرگذار در جريان توسعه فرهنگی هستند، اظهار کرد: لازمه‌ توسعه فرهنگی بر مبنای الگوپذيری از منابع اسلامی،‌ متجلی شدن آثار قرآنی در رفتار، گفتار و كردار است.

وی با اشاره به آیه 30 سوره فرقان که می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند» تصریح کرد: علی‌رغم اینکه این آیه تکلیف را در مقابل قرآن روشن می‌کند، اما شاهد مهجوریت قرآن در استان کردستان هستیم. کردستان از دیرباز مهد علم و قرآن بوده و طی سال‌های متمادی عالمان، قاریان و حفاظ بسیاری را تربیت و به جامعه تحویل داده است، اما در حال حاضر محافل قرآنی استانی بسیار غریب و از سوی مسئولان مورد بی‌مهری قرار گرفته است تا جاییکه عدم توجه مسئولان به این مهم موجب دلسردی بسیاری از اصحاب و دلسوزان این عرصه مقدس شده است. گویا فراموش کرده‌ایم که هرچه داریم از قرآن است. اگر جایگاه و منزلتی است، اگر شرفی و ناموسی است، اگر مهر و محبتی است، اگر نعمت و برکتی است و اگر ..... همه و همه از عظمت و جایگاه رفیع قرآن کریم است.

عزت‌پور بیان کرد: هر جا انسان‌ها از انجام امورات شخصی و حقیقی خود و نیز در حیطه حقوقی و دولتی از قرآن و دستورات آن فاصله گرفتند، عاقبت خوشی را تجربه نکردند. آیا وقت آن نرسیده که همه به سوی منبع اصلی هدایت و پیشرفت و تعالی رجوع کنیم. امروز مسئله بیکاری جوانان از یک طرف و فشارهای روحی و روانی اقتصادی از طرف دیگر، موجب روی آوردنشان به کارهایی همچون اعتیاد، دزدی، فساد، خودکشی، و در بهترین حالت سرگرمی‌های بیهوده‌ است که بجز اتلاف وقت و عمر که بزرگترین سرمایه هر انسانی است، نتیجه و عاقبت خوشی را رقم نخواهد زد. به نظر می‌رسد آن‌ها مقصر نیستند شرایط موجود این وضعیت را برایشان پیش آورده است.

بازگشت به قرآن

وی تصریح کرد: یکی از بهترین راهکارهای موجود برای برون‌رفت از این وضعیت نابسامان کنونی روی آوردن و بازگشت به قرآن است. امروز ایمان و اعتقاد قبلی و درونی به قرآن است که می‌تواند در این شرایط سخت به دادمان برسد. عمل به آموزه‌های آن هر انسانی را وادار و متعهد به زندگی صحیح و شرافتمندانه و دور از هر بی‌بند و باری می‌کند. به عنوان یکی از خادمان قرآن استان کردستان که بیش از 40 سال زندگی خود را در نشر و ترویج قرآن و مفاهیم عالیه آن سپری کردم از همه مسئولان که در مقابل این موضوع مهم مسئولیت دارید درخواست می‌کنم توجه بیشتری به مسئله قرآن در این منطقه داشته باشند و حمایت‌های قرآنی خود را از طریق مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردم نهاد به مرحله اجرا درآورند. تجربه ثابت کرده که دولتی کردن فعالیت‌های قرآنی نتوانسته جایگاه اصلی خود را میان اقشار مختلف مردم پیدا کند و مثمرثمر نبوده است.

جدیت در رفع مشکلات جامعه قرآنی

عزت‌پور اظهار کرد: از نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی که وظیفه و رسالت رسیدگی به مشکلات و نیازهای مردم را دارند، درخواست می‌کنیم تا با جدیت هر چه تمام‌تر فکری به حال جامعه قرآنی این استان کنند. مجموعه قرآنی استان تا این مقطع زمانی با جان و دل در راه تعلیم و تعلم قرآن کریم و اشاعه فرهنگ قرآنی با جان و دل تلاش کردند، اما با این اوضاع قادر به ادامه فعالیت نبوده و باید منتظر عواقب بسیار ناخوشایند آن در جامعه بود. این جهادگران قرآنی نه از ساختمان و مکان اختصاصی، نه از امکانات و تجهیزات لازم و نه از بودجه خاصی برخورداربوده و خود نیز به تنهایی قادر به ادامه فعالیت و این مهم نیستند.

وی با ابراز گلایه از کمبود بودجه‌های قرآنی و عدم جوابگویی به نیازهای فعالان قرآنی یادآور شد: در این میان شیوع بیماری کرونا در کنار تمامی این مشکلات موجب فروپاشی تعدادی از مؤسسات قرآنی شد.

عزت‌پور در پایان یادآور شد: تشکیل نشدن کلاس‌ها، درآمد و اجاره‌بهای محل استیجاری مؤسسات هم از دیگر مشکلات اسف‌بار جامعه قرآنی است. ضمن ارج نهادن به تمامی نمایندگان در استان کردستان و تشکر و قدردانی از زحماتی که تا کنون برای مردم رنج کشیده این استان محروم کشیده‌اند، عاجزانه خواستار رسیدگی و توجه به فعالان، مؤسسات و تشکل‌های قرآنی این استان هستیم.

انتهای پیام
captcha