راه‌اندازی کتابخانه نسخ خطی مسجد سید زنجان
کد خبر: 3935487
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

راه‌اندازی کتابخانه نسخ خطی مسجد سید زنجان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از راه‌اندازی کتابخانه عمومی حسینی خبر داد و افزود: این کتابخانه حاوی کتاب‌هایی همچون نسخ خطی و آثار ارزشمند دینی و مذهبی است.

کتابخانه نسخ خطی مسجد سید زنجان افتتاح می‌شودامیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: در هفته کتاب امسال، 2 کتابخانه شامل کتابخانه عمومی حسینی شهر زنجان و کتابخانه شهید کبودخانی افتتاح می‌شود که کتابخانه حسینی واقع در مسجد سید زنجان بیش از 400 جلد کتاب دارد که نسخ خطی و آثار ارزشمند دینی و مذهبی را دربرمی‌گیرد.

وی به احداث 5 کتابخانه عمومی دیگر اشاره کرد و افزود: این کتابخانه‌ها نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. در 6 ماهه نخست امسال تعداد کتابخانه‌های استان زنجان به 98 باب رسیده است که شامل 78 باب کتابخانه نهادی و 20 باب کتابخانه مشارکتی است.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه‌های استان در مدت زمان اعلام شده به 30 هزار و 504 متر مربع رسیده است، گفت: تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها نیز به یک میلیون و 362 هزار و 613 جلد افزایش یافته است و زنجان در سرانه مطالعه در رده‌های بالایی قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با تأکید بر اینکه کتاب برای نسل‌های مختلف ماندگار است و ارزش خود را هیچگاه از دست نخواهد داد، گفت: ضریب خطای فضاهای دیگر در مقایسه با کتاب زیاد است، اما کتاب تاثیر عمیق و ماندگار برجای می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه مردم از کتاب‌های رمان بیشتر از موضوعات دیگر استقبال می‌کنند، ابراز کرد: در این بین رمان‌های مذهبی و دفاع مقدس نیز مورد اقبال مردم است و به نظر می‌رسد کتاب‌های دینی و مذهبی هم جزو 10 گزینه نخست برای امانت بردن کتاب‌های کتابخانه‌های استان باشد.

نیک‌بخش در مورد راهکارها برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی تصریح کرد: باید جریان‌سازی در این حوزه از سنین کودکی آغاز شود. اکنون 60 درصد از اعضای کتاب‌خانه‌ها کودکان هستند و نشان می‌دهد در سال‌های اخیر به حوزه کودک و نوجوان بیشتر بهاد داده شده است و از طرف دیگر خانواده‌ها نیز باید کتاب‌خوان باشند تا فرزندان هم به این فرهنگ سوق یابند.

وی برگزاری مسابقات را عامل دیگر در ترویج فرهنگ مطالعه دانست و افزود: در مسابقه کتاب‌خوانی رضوی 28 هزار شرکت‌کننده داشتیم و نشان می‌دهد اگر مسابقات بیشتری برگزار کنیم مخاطبان بیشتری را هم به این بخش جذب کردیم.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه مطالعه فقط به کتاب اختصاص ندارد، بیان کرد: هرچه که به اطلاعات و آگاهی افراد بیفزاید مفهوم مطالعه دارد به عنوان مثال حتی روزنامه‌ خواندن، گوش دادن به اخبار، خواندن مطالب در فضای مجازی، قرائت قرآن و کتاب‌های صوتی نیز در این قالب می‌گنجد.

انتهای پیام
captcha