آذین: ضعف پژوهشی موجب تولیدات نامناسب انقلابی شده است
کد خبر: 3950941
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
سیمای انقلاب در سینما و تلویزیون/ 2

آذین: ضعف پژوهشی موجب تولیدات نامناسب انقلابی شده است

یک کارشناس سینما گفت: ضعف پژوهش سبب شده تولیدات انقلابی نتواند برای مخاطب جذابیت و تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره جشنواره فیلم فجر گفت: نبود آثار انقلابی بزرگترین معضل سینما و تلویزیون کشور است، برای همین هم بعد از چهل سال یک اثر شاخص و ملی نداریم که در آن انقلاب اسلامی به شکلی فاخر روایت شده باشد، البته کارهایی که در این رابطه تولید شده‌اند نیز، عمدتاً آثاری هستند که رویدادهای انقلاب را بستر داستان‌های عاشقانه یا خانوادگی تصویر کرده‌اند یا اینکه در این تولیدات شخصیت‌های انقلابی کمرنگ مدنظر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک واقعه بزرگ جهانی، ملی‌، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که باید به تمامی آنها به صورت کامل توجه شود، مسئله‌ای که تا به امروز در کشورمان رخ نداده است. این مشکل نیز از نگاه من به واسطه کم‌کاری مدیران سینما و تلویزیون است.

این کارشناس سینما در پاسخ به این سوال که دولت چگونه باید در این شکل از سینما دخیل باشد، چنین توضیح داد: متاسفانه به علت اینکه در هنر این سرزمین سیاست‌گذاری‌ها به صورت ملوک‌الطوایفی می‌گذرد هر فرد ساز خودش را می‌زند، پس در این رابطه یکپارچگی و وحدت نظری وجود ندارد، بنابراین هر کس سعی می‌کند انقلاب را آنچنان که فکر می‌کند روایت کند. در این شرایط، طبیعی است هیچگاه ایده‌ها و طرح‌‌ها به تولید نرسد، چرا که اگر یکپارچگی وجود داشت هر بخش فرهنگی قادر بود در این رابطه ایفاگر نقش لازم باشد تا با وحدتی که حاصل می‌شد، فیلم‌ها و سریال‌های فاخر و درخور توجهی تولید شود.



آذین ضعف کارهایی که با موضوع انقلاب در سینما و تلویزیون ساخته شده‌اند را چنین توصیف کرد: متاسفانه ضعف پژوهش سبب شده تولیدات به اصطلاح انقلابی نتواند برای مخاطب جذابیت و تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. بگذارید سریال «روزهای ابدی» را مثال بزنم. این کار با دفاع بسیار بد خود از موضوع تسخیر لانه جاسوسی به اصل ماجرا ضربه زده است. این اتفاق را درباره دیگر کارهایی که مدعی انقلابی بودن هستند نیز می‌توانیم مشاهده کنیم.

انتهای پیام
captcha