وضع امروز نتیجه سیاست‌های التقاطی و سکولاری است / پیامدهای ناسازگاری قول و فعل مسئولان
کد خبر: 3951487
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۸
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

وضع امروز نتیجه سیاست‌های التقاطی و سکولاری است / پیامدهای ناسازگاری قول و فعل مسئولان

حجت‌الاسلام رجایی‌نیا با بیان اینکه وضعیت امروز کشور ناشی از طی کردن راه توسعه بر اساس سیاست‌های التقاطی، لیبرالی و سکولاری است، تصریح کرد: اگر مسئولان به خود بیایند و بر اقتصاد درون‌زا تأکید کنند، آینده روشنی خواهیم داشت؛ زیرا کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی به ویژه در نیروی انسانی و منابع طبیعی دارد و یک دهه طلایی برای بهره‌گیری از این فرصت‌ها پیش رو داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامیحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که بعد از گذشته چهار دهه، انقلاب چه مقدار در شعارهایش موفق بوده است، گفت: برای تحلیل موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌های انقلاب اسلامی باید به مجموعه شرایط و عوامل پیرامونی انقلاب توجه کنیم تا تحلیلی واقع‌بینانه‌تر ارائه شود. انقلاب در شرایطی پیروز شد که جهان دوقطبی بود و شوروی از شرق و آمریکا از غرب بر جهان مسلط بودند.


بیشتر بخوانید؛


وی افزود: انقلاب اسلامی در چنین فضایی با شعارهای عدالت و دفاع از مظلومان که نه چندان مورد قبول شرق و نه مورد قبول غرب بود، وارد عرصه حکومت‌داری شد، آن هم بی‌آنکه برای اداره کشور کادرسازی صورت گرفته باشد. از طرفی نظامات اداره کشور هم کاملاً زیرورو و نظام طاغوتی سرنگون شد.

تحلیل دستاوردها با سنجش شرایط

رجایی‌نیا بیان کرد: با پیروزی انقلاب، نظام سلطه و قدرت جهانی هم بیکار ننشست و به رهبری آمریکا از هیچ اقدامی برای مهار کشور دریغ نکردند. همچنین کشور مورد تحریم قرار گرفت و هنوز نهادهای نظام مستقر نشده بود که جنگ را علیه کشور تحمیل کردند. با این حال کشور در عرصه علمی، نظامی و خوداتکایی در بسیاری از محصولات رشد قابل توجه و چشمگیری داشت.

وی اظهار کرد: بسیاری از پیشرفت‌های ایران بومی است البته ضعف‌هایی هم هست که عمده آن ناشی از فشارهای نظام سلطه و عوامل نفوذی آن‌ها در داخل است؛ البته کسانی که در داخل کمک به سیاست‌های استکباری می‌کنند دو دسته هستند، عده‌ای افراد خودفروخته و باج‌گیر دشمن هستند، ولی عده‌ای هم هستند که ناخواسته مبنای فکری آنها منطبق بر سیاست‌های دشمن است و در واقع وابستگی فکری به غرب دارند. ما از این ناحیه هم کم ضربه نخورده‌ایم.

مهم‌ترین عنصر پیشرفت کشور

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه در گام دوم انقلاب و با به‌کارگیری نیروهای متعهد و انقلابی خواهیم توانست رشد بیشتری پیدا کنیم، اظهار کرد: مهمترین عنصر برای پیشرفت کشور احیای اسلام ناب مدنظر امام خمینی است و التقاط از مکاتب سکولار و شرق و غرب راه نجات کشور و مستضعفان نیست؛ امام راه نجات را در اسلام ناب می‌دانست نه اسلام آمریکایی و اسلام التقاطی؛ اسلام ناب می‌تواند جوشش و حرکت اجتماعی ایجاد کرده و مردم را به صحنه بیاورد.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند انقلاب بعد از چهار دهه در بسیاری از بخش‌ها دچار بن بست شده است، تحلیل شما چیست؟ اضافه کرد: در طول جنگ تحمیلی و بعد از آن فضای فرهنگی و اجتماعی کشور فضای بسیار خوبی بود و اگر همان موقع در سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دچار انحراف از خط امام نمی‌شدیم و ارزش‌های مادی در جامعه رواج نمی‌یافت و سیاست‌های التقاطی و سکولاری رسوخ نمی‌کرد، امروز قطعاً وضع بهتری داشتیم.

پیگیری مدل توسعه سکولاری

رجایی‌نیا با بیان اینکه وضعیت امروز کشور ناشی از طی کردن راه توسعه بر اساس سیاست‌های لیبرالی و سکولاری است، تصریح کرد: متأسفانه درآمدهای نفتی که قابل توجه هم بود نه تنها به این فرایند کمک کرد، بلکه سبب شد تا مسئولان به ریخت‌وپاش و تجمل‌گرایی رو بیاورند. بنابراین یکی از ریشه‌های اصلی رواج این تفکر، جدانشدن اقتصاد از درآمدهای نفتی است. با اینکه رهبری سال‌ها بر اقتصاد درونی شده و غیروابسته به نفت تأکید فرمودند.

وی اضافه کرد: در دوره ترامپ با فشارهایی که وارد شد مسئولان به این مسئله بیشتر واقف شدند. به نظر بنده این برای ما فرصتی است تا به اندیشه‌های امام برگردیم و با تحقق خواسته‌های رهبری به ویژه در عرصه اقتصادی بتوانیم بن‌بست‌ها را بشکنیم. امروز نباید مجدداً دل به دولت جدید آمریکا ببندیم؛ زیرا همان سیاست‌ها را با ظاهری فریبنده‌تر ادامه می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مسئولان به خود بیایند و بر اقتصاد درونی قوی تأکید شود، آینده روشنی خواهیم داشت؛ زیرا کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که به نظر من از مهمترین این ظرفیت‌ها، ظرفیت نیروی انسانی در کنار منابع طبیعی است. ما یک دهه طلایی پیش رو داریم و آن فرصت استفاده از جوانان و نیروی انسانی جوان کشور است.

وی با بیان اینکه یک مدیریت قوی لازم است تا ظرفیت‌های انسانی را برای شکوفایی کشور با اتکا بر علم و دانش به کار بگیرد، اظهار کرد: برخی مواقع گفته می‌شود که نسخه لازم برای پیشرفت اقتصادی‌، فرهنگی و ... را نداریم، ولی به نظر بنده این نسخه وجود دارد؛ مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند که دارای مؤلفه‌های روشن است و کسانی را می‌خواهیم که آن را باور و عمل کنند؛ مردم در انتخابات باید فردی کارآمد، انقلابی و توانا را انتخاب کنند؛ بنابراین مشکل مبنا و سیاست نداریم و مسیر روشن است، ولی مشکلات عمدتاً در اجراست.

عوارض تفاوت در قول و فعل مسئولان

رجایی‌نیا در پاسخ به این سؤال که در دوره‌هایی شاهد شورش‌ها و نزاعات اجتماعاتی از سوی برخی اقشار هستیم، راه برون‌رفت از این مسئله چیست؟ بیان کرد: به نظر بنده عمده مشکلات عدم تطابق قول و فعل مسئولان است؛ قرآن کریم فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»؛ وقتی جوانان می‌بینند که مسئولان به اقتصاد مقاومتی پایبند نیستند و فقط شعار آن را می‌دهند و صداقت لازم را ندارند پای سختی‌ها نمی‌ایستند، در حالی که مردم ما واقعاً نجیب و معتقد به اسلام و انقلاب هستند. اگر این همه فشار بر هر کشور دیگری وارد شده بود مسیرش عوض می‌شد، ولی مردم پشت سر رهبری حرکت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: مردم انقلاب را دوست دارند و از انقلاب حمایت خواهند کرد، ولی کسانی که خود را در انتخابات عرضه می‌کنند باید اصل اول را بر صداقت بگذارند و دولتمردان به جای اتکا بر قدرت‌های خارجی باید به ظرفیت‌های داخلی متکی باشند؛ ما یک فرصت ده ساله با وجود نیروهای جوان و ساختار سنی کشور داریم و اگر از آن بهره نبریم فرصتی تاریخی را از دست داده‌ایم و حسرت آن را خواهیم خورد. امروز به تعبیر رهبری در شرایط خطیر تاریخی و فرصت طلایی قرار داریم و بهترین موقعیت برای پیشرفت کشور است.

انتهای پیام
captcha