اکثر گروه‌های آسیب‌پذیر در کشور طی ۳ ماه آینده واکسینه می‌‌شوند
کد خبر: 3954249
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
نمکی:

اکثر گروه‌های آسیب‌پذیر در کشور طی ۳ ماه آینده واکسینه می‌‌شوند

وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم آمادگی در برابر ویروس کرونای جهش‌یافته گفت: تا سه ماه آینده اکثر گروه‌های آسیب‌پذیر در کشور واکسینه می‌شوند.

ظرف سه ماه آینده اکثر گروه‌های آسیب‌پذیر در کشور واکسینه می‌‌شوندبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  امروز ۲۷ بهمن در نشست شورای استانی استان قزوین، با بیان اینکه آمریکا ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ را به ایران روا داشت، گفت: بعد از واقعه عاشورا این ظلم‌ها بر هیچ قومی روا داشته نشده است، به دنبال این تحریم‌ها در اوج دوران شیوع کرونا ما نمی‌توانستیم هیچ دارویی را به کشور وارد کنیم، آن‌ها منتظر بودند جمهوری اسلامی ایران بر گِل بنشیند و فکر می‌کردند این تنها فشاری است که عملیاتی می‌شود، ولی محاسبات آن‌ها بر هم ریخت.

وی افزود: کرونا معادلات مدیریتی جهان را به هم ریخت. در روز‌های نخست برآورد می‌کردیم که سختی‌های این طوفان را چگونه مدیریت کنیم، من آنجا گفتم که درست است که در اوج تحریم و با خزانه خالی روبه‌رو هستیم، ولی ما خدا، رهبری فرزانه، دولتی پایدار و مردمی صبور و بردبار داریم و حماسه دفاع مقدس را مدیریت کرده و نفس گرم مادران و پدران شهدا، آه جانسوز جانبازان و عشق به اهل بیت را داریم و این همان موضوعی است که آن‌ها محاسبه نکرده بودند.

نمکی با بیان اینکه محاسبات موسسات بین‌المللی این بود که مرگ کشور در آذرماه به یک هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد، گفت: متاسفانه آمریکا بیش از پنج هزار مرگ را به ثبت رساند و در بسیاری از کشور‌های بزرگ با مرگ بیش از هزار مورد در روز مواجه هستیم، ولی جمهوری اسلامی مرگ دو رقمی را تجربه می‌کند که این عدد هم زیاد است.

وی با بیان اینکه فرهنگ اهل بیت(ع) و شرع مقدس به ما آموخته است که از مرگ هر انسانی ناراحت باشیم، گفت: به همین دلیل ما از مرگ شهروندان این کشور‌ها حتی آن‌هایی که به ما ظلم کردند ناراحت می‌شویم.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به دستاورد‌های ایران در کرونا اظهار کرد: هر چند که نخستین مورد مثبت در اواخر بهمن‌ماه مشاهده شد، ولی از اواخر دی ماه سال ۹۸ درگیر مدیریت کرونا هستیم و ضرب‌آهنگ قلب کادر درمان با بالا و پایین شدن نمودار‌ها تغییر پیدا می‌کرد.

نمکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا در استان قزوین، گفت: مردم این استان در ایام کرونا نشان دادند که جزء فهیم‌ترین ساکنان این سرزمین هستند و رتبه نخست را در بسیاری از موضوعات در زمینه مقابله با کرونا کسب کردند.

وی در ادامه گفت: تا سه ماه آینده ۷۰ درصد گروه‌های پرخطر نیز واکسینه خواهند شد. ما برخلاف برخی از کشور‌های همسایه اجازه نخواهیم داد تا واکسنی که به مرحله تایید کامل نرسیده است، مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه دستاورد‌های بسیاری در کرونا به دست آوردیم، گفت: یکی از ابزار‌های بسیار مؤثر در این عرصه، طرح شهید سلیمانی بود که با کمک بسیجیان به عنوان بازوی اصلی و دیگر دستگاه‌ها و مردم به عنوان یک طرح محله محور که از اندیشه‌های ناب مقام معظم رهبری بود به مرحله اجرا درآمد و توانست محله به محله این ویروس را مدیریت کند و به دنبال دفع شر ویروس کرونا بگردند. باید پرچم این دستاورد عظیم را بالا نگه داریم چرا که در آینده، مدیریت جهان و اقتدار آن بر مبنای مدیریت کرونا تقسیم بندی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت وقتی ویروس جدید و جهش یافته وارد شد سعی کرد تمامی روزنه‌ها را کنترل کند و برای پیشگیری از ورود این ویروس اقدام کند، گفت: ویروس جهش یافته گذرنامه و روادید نمی‌خواهد و با یک پرواز می‌تواند به مناطق مختلف برود.

نمکی ادامه داد: خبر نخستین مرگ ناشی از این ویروس در یک فرد ۴۸ ساله در بیمارستان هشتگرد جزو تکان دهنده‌ترین اخبار بود به این دلیل که ویروس آن بسیار چموش و سرکش بوده و توانست قدرتمندترین اروپایی را به زانو در آورد. ساده‌انگاری است که فکر کنیم کشور آلمان و انگلیس در ساختار‌های بهداشت درمانی ضعیف هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در استان قزوین و البرز برای پیشگیری از شیوع این گونه جدید ویروس کرونا انجام شد، اظهار کرد: اگر دیر بجنبیم تمامی بافته‌ها پنبه می‌شود و این دستاورد بسیار ارزشمند فدای ساده‌انگاری خواهد شد.

نمکی با تأکید بر اینکه مردم در طول یک سال اخیر سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند، اظهار کرد: من این موضوع را بیشتر از هر کسی درک می‌کنم. پدرم راننده کامیون بود و مادرم قالی می‌بافت؛ بنابراین می‌فهمم که کارگران، رانندگان، اصناف و بسیاری از مشاغل دیگر چه سختی را تحمل می‌کنند.

وی بیان کرد: هیچ پدیده‌ای مخرب‌تر از طولانی شدن دوران اپیدمی نیست، اگر این بیماری طول بکشد ما با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهیم شد؛ لذا سعی کردیم اولین کشوری باشیم که دستورالعمل بنویسیم تا چرخه اقتصاد و تولید بچرخد و این اجباری بود که بر کشور ما به دلیل شرایط تحریم تحمیل شد و باید نسبت به آن توجه می‌کردیم.

نمکی یادآور شد: اسفند‌ماه سختی در پیش خواهیم داشت و اگر سخت نگیریم و محکم نایستیم، پایه دستاورد‌ها متزلزل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مقابله با ویروس جهش یافته نباید لحظه‌ای درنگ کرد، گفت: اطلاع‌رسانی گسترده به مردم، افزایش تست‌ها، ارسال موارد به وزارت بهداشت و آماده کردن تخت‌های بیمارستانی جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که باید اجرایی شود. مسیری که با ویروس قبلی ۲ هفته‌ای طی می‌شد با این ویروس با ۷۲ ساعت طی می‌شود و بیمارستان‌ها باید کاملاً آماده با هجمه احتمالی باشند.
انتهای پیام
captcha