کمبود کلینیک سواد رسانه‌ای در ایران / دردمندان مجازی به دنبال پزشک هستند + فیلم
کد خبر: 3973107
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
تکنیک‌های سواد رسانه‌ای / 3

کمبود کلینیک سواد رسانه‌ای در ایران / دردمندان مجازی به دنبال پزشک هستند + فیلم

استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات با اشاره به فعالیت کلینیک‌های سواد رسانه‌ای در دنیا و کمک به رفع نیازها و مشکلات کاربران رسانه‌های جدید، گفت: باید بودجه‌هایی اختصاص و طرح‌هایی برای ارائه خدمات کلینیک‌های سواد رسانه‌ای تصویب شود.

ضیایی‌پروربه گزارش ایکنا، در دنیای کنونی تمام ابعاد زندگی انسان در سیطره رسانه‌‌ها قرار دارد و این خطر بزرگ همیشه وجود دارد که رسانه‌ها ما را فریب دهند. به همین دلیل باید بدانیم با هر پیام و مطلب رسانه‌ای چگونه مواجه شویم و دروغ و حقیقت پیام‌ها را به چه نحو تشخیص دهیم.

برای یادگیری این مهم باید اصول سواد رسانه‌ای را آموزش ببینیم. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت بسیار بالای سواد رسانه‌ای در عصر کنونی نسبت به تهیه و ارائه مطالب آموزشی با محور سواد رسانه‌ای اقدام کرده است. در این مجموعه کلیپ‌های آموزشی، حمید ضیائی‌پرور، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات، اصلی‌ترین تکنیک‌های سواد رسانه‌ای را به مخاطبان ایکنا آموزش می‌دهد.

وی در بخش سوم از این مجموعه آموزشی به تشریح جایگاه و اهمیت کلینیک‌های سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: وقتی اسم کلینیک به میان می‌آید بیشتر کلینیک درمانی و بیمارستانی به ذهن خطور می‌کند؛ اما کلینیک سواد رسانه‌ای نیز وجود دارد. این کلینیک محلی است(به صورت فیزیکی یا مجازی) که آموزش‌های لازم را برای کسانی که می‌خواهند مهارت‌ها و دانش بیشتری در خصوص سواد رسانه‌ای بیاموزند را ارائه می‌کند. این مخاطبان ممکن است والدینی باشند که بچه آنها دچار عوارض کارکردن با تلفن همراه یا تبلت شده و نیاز به کمک و دریافت مشاوره دارند که این کلینیک آنها را راهنمایی می‌کند، یا در سطوح بالاتر برای یک تشکل، انجمن، مدرسه، گروهی از کارمندان یا شاغلان یک سازمان و ... خدمات ارائه می‌کند.

کلینیک‌های سواد رسانه‌ای در دنیا رایج است و آموزش‌های تخصصی و آکادمیک مربوط به سواد رسانه را به صورت قابل فهم برای مخاطبانی که خودشان احساس می‌کنند نیاز به این آموزش‌ها دارند، به صورت عملی و در قالب مجازی یا حضوری آموزش می‌دهند.

معمولاً کلینیک‌های سواد رسانه‌ای یک پایگاه ارتباطی هم دارند که از طریق چت روم، لایو صوتی یا دیتابیسی مثل فروم از سوی صاحب‌نظران و افراد متخصص در این زمینه به کسانی که نیازهای به خصوصی دارند اطلاعات و مشاوره تخصصی داده می‌شود.

جالب است بدانید در حوزه سواد رسانه‌ای هم ما فوق تخصص داریم؛ یعنی کسانی که در حوزه‌های خاص متخصص هستند. برای مثال ممکن است در حوزه شبکه‌های اجتماعی متخصص زیادی داشته باشیم اما کسانی که بتوانند به صورت ویژه در مورد آسیب‌های تلگرام یا اینستاگرام نظر، راهکار و توصیه‌های تخصصی ارائه کند شاید کمتر داشته باشیم.

کلینیک‌های سواد رسانه‌ای این متخصصان را به افرادی که نیازمند دریافت مشاوره‌ هستند، وصل می‌کنند. در ایران چندین نهاد را داریم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم خدمات مربوط به سواد رسانه‌ای را ارائه می‌کنند ولی به بیش از این میزان نیاز داریم. اخیراً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به تأسیس کلینیک‌های  سواد رسانه‌ای اقدام کرده است و یکی از این کلینیک‌ها در سال جاری افتتاح خواهد شد که اولین کلینیک تخصصی است که به صورت خاص متمرکز بر رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های جدید فعالیت می‌کند و محتوای لازم را در اختیار قشرهای مختلف قرار می‌دهد.

به موازات رشد رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه‌های فضای مجازی که جای رسانه‌های مکتوب را گرفته‌اند، نیاز داریم کسانی که از ناحیه کارکرد با رسانه‌های مجازی مختلف آسیب می‌بینند مشاوره‌های تخصصی لازم را برای پوشاندن آسیب‌ها و تبدیل نقاط ضعف به قوت دریافت کنند.

جای این کار خالی بود اما در سال‌های اخیر اقداماتی در حال انجام است. باید در مرکز ملی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی بودجه‌های اختصاص داده شده و طرح‌هایی تصویب شود که به موازات رشد و گسترش ضریب نفوذ این رسانه‌ها، کلینیک‌های مرتبط هم برای اقشار مختلف راه‌اندازی و خدمات لازم را ارائه کند.

انتهای پیام
captcha