طرح صیانت؛ از کارکرد فرهنگی و اقتصادی تا نابودی کسب و کارها
کد خبر: 3989601
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
کارشناسان مخالف و موافق مطرح کردند؛

طرح صیانت؛ از کارکرد فرهنگی و اقتصادی تا نابودی کسب و کارها

کارشناسان برنامه گفت‌وگوی سیاسی در رادیو گفت‌وگو به نقد و بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی پرداختند.

طرح صیانت؛ از کارکرد فرهنگی و اقتصادی تا نابودی کسب و کارهابه گزارش ایکنا، برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع نقد و بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با حضور سعید مشهدی، دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی، خسرو سلجوقی، کارآفرین برتر و کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات و آزاده داننده، رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و نائب رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای کشور به روی آنتن رفت.

خسرو سلجوقی، کارآفرین برتر و کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، طی سخنانی با تصریح بر اینکه طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی آنقدر حساس است که خود مجلس نیز به ترس، آن را بر اساس اصل 85 قانون اساسی مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: مجلس نپذیرفت این طرح در صحن علنی بررسی شود و به نوعی از خود سلب مسئولیت کرد زیرا نمی‌توانست آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن را بپذیرد.

وی زمان بررسی و تصویب طرح را از نظر زمانی بسیار بد دانست و اظهار کرد: مجلس مدعی است رئیس جمهوری انتخاب شده که همسو با مجلس است و حتی خود نمایندگان برای آمدن حجت‌الاسلام رئیسی امضا جمع کردند اما حالا به نظر می‌رسد با این طرح قرار است چوب لای چرخ دولت قرار دهند و در شروع کار آقای رئیسی را با تشویش اذهان عمومی مواجه کرده است.

این کارآفرین برتر از تحمیل هزینه‌های زیاد به دولت و نظام به واسطه اجرایی شدن طرح صیانت سخن گفت و اظهار کرد: متأسفانه این طرح در راستای ایجاد یک دولت، درون دولت است و به این شکل اعتباری برای شورای عالی فضای مجازی قائل نیست. از سوی دیگر به یک کمیسیون درون این شورا اختیارات یک دولت را می‌دهیم.

وی ضمن اذعان به وجود خلأ قانونی در زمینه فضای مجازی بیان کرد: مشکل این است که در چنین موقعیتی پر کردن خلأ قانونی و با چنین طرح و محتوایی، اساساً همانند عمل «خاله خرسه» است و به دولت ضربه خواهد زد.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به تشکیل یک کمیسیون در زیر مجموعه شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: متأسفانه به این کمیسیون وظایف اجرایی سپرده شده است و عملاً دولت را کنار زده است؛ گویا نمایندگانی که این طرح را نوشته‌اند فکر کرده‌‌اند دولت سیزدهم دست نشانده آمریکاست و به همین جهت تمام وظایف و اختیارات موجود در ساختار دولت را در اختیار این کمیسیون قرار داده‌‌اند.

سلجوقی به ادعای برخی از موافقان طرح مبنی بر اینکه طرح موجود پیش نویس است و هنوز قانون نشده است، اشاره و اظهار کرد: متأسفانه هر زمان که ایرادات این طرح را بیان می‌کنیم موافقان طرح می‌گویند هنوز تبدیل به قانون نشده است و این کار دقیقاً فرار رو به جلو تعریف می‌شود زیرا نمی‌خواهند مسئولیت مفاد داخل طرح را بپذیرند.

در ادامه این نشست آزاده داننده، رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و نائب رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای کشور، با بیان اینکه هیچ‌ کدام از فعالان این صنف مخالف موضوع قانون‌گذاری نیستند، گفت: آن زمانی که شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد به دلیل وجود خلأهای قانونی و ادعاهای تصدی‌گری که در سازمان‌های مختلف وجود داشت، مشکلات متعددی برای فعالین فضای مجازی و صنف رایانه‌ای ایجاد می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل شورای عالی فضای مجازی آرامش نسبی در این حوزه ایجاد شد، اظهار کرد: تا قبل از تشکیل شورا همه دستگاه‌ها خود را در صدور مجوز برای فعالین عرصه فضای مجازی و رایانه‌ای دخیل و مدعی می‌دانستند که این موضوع سبب بروز مشکلات گسترده‌ای شده است.

رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از ادعای موافقان و گردآورندگان طرح صیانت در خصوص دغدغه‌های فرهنگی گفت و بیان کرد: وقتی طرح را بررسی می‌کنیم درصد کمی مربوط به مسائل فرهنگی است و متأسفانه بیشتر مخاطبان این طرح کسانی هستند که کسب و کار می‌کنند و عملاً این افراد از جامعه را دچار مشکلات جدی می‌کنند در حالی‌ که این افراد اساساً هیچ تهدیدی برای فرهنگ محسوب نمی‌شوند.

نایب رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای کشور با تصریح بر اینکه طرح صیانت برای حل یک مشکل، تمام ظرفیت‌های موجود در حوزه فضای مجازی و رایانه‌ای و کسب وکارها را نابود می‌کند، اظهار کرد: بیش از 70 درصد از تولید ناخالص دنیا در بخش ارتباطات رسانه است و متأسفانه قرار است چنین اقتصاد بزرگی در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

محتوای طرح صیانت؛ دارای ایرادات اساسی

وی محتوای طرح را دارای ایرادات اساسی دانست و گفت: در کنار ایراد محتوایی طرح، شیوه تصویب آن نیز دارای اشکالات جدی است زیرا این طرح بر اساس اصل 85 در حال بررسی و مصوب است؛ چرا صحن مجلس شنونده مباحث مربوط به این طرح نیست درحالی‌که این قانون مهم که قرار است همه عرصه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

داننده با بیان اینکه طرح صیانت دارای پارادوکس است، تصریح کرد: این طرح شعار تسهیل کسب و کار را می‌دهد اما همه کسانی که دارای مجوز هستند، با تصویب این طرح باید دوباره از یک کمیسیون ذیل شورای عالی فضای مجازی مجوز بگیرند و این به معنای نقطه سر خط است و سال‌ها زندگی در این عرصه برای کسب و کار قرار است از ابتدا شروع شود.

وی افزود: موافقان این طرح ادعا می‌کنند قرار است با این طرح حکمرانی کنند اما عملاً با اجرای طرح صیانت از حکمرانی به مدیریت و تصدی گری رسیده‌اند زیرا در کمیسیون تعریف شده در ذیل شورای عالی فضای مجازی فضای مدیریت متعددی در نظر گرفته‌ایم که عملاً در کار دولت اختلال ایجاد می‌کند.

سعید مشهدی، دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی، نیز از دیگران حاضران این نشست بود. وی با تصریح بر اینکه همه گردآورندگان طرح صیانت بر این موضوع که نگارش قوانین برای حوزه فضای مجازی ضرورت دارد، دارای اشتراک نظر هستند گفت: دغدغه‌هایی که در این زمینه وجود داشت، انباشته شد و به نقطه‌ای رسید که مؤلفان طرح صیانت اگر به حوزه تقنین ورود نکنند، شاید با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه شویم.

طرح صیانت در حوزه اقتصاد اثرگذاری بسیار زیادی دارد

وی با یادآوری این موضوع که طرح صیانت سابقه‌ای چند ساله در مجلس دارد، اظهار کرد: این طرح با وجود آنکه توسط کمیسیون فرهنگی مطرح شده است، اما در حوزه کسب و کار و اقتصاد نیز اثرگذاری بسیار زیادی دارد. اساساً فضای مجازی یک فضای چند بعدی است و ضروری است در لایه‌های اقتصاد، فرهنگ، سیاست و لایه‌های اجتماعی این طرح را مورد بررسی قرار دهیم.

دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی با بیان اینکه دولت در هشت سال گذشته تمایلی برای ورود حوزه فضای مجازی و ارائه لایحه در این زمینه نداشت، اظهار کرد: غیر از مجلس که در زمینه تقنین می‌تواند ورود کند، شورای عالی فضای مجازی نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند که مصوبات آن شبیه قانون است. خیلی از مواردی که در این طرح آمده است در مصوبات قبلی شورای عالی فضای مجازی نیز بوده است.

مشهدی افزود: آن قوانین که در شورای عالی فضای مجازی مصوب شده بودند چون مصوبات مجلس را نداشتند و جزئیات را مورد توجه قرار نداده بودند، اجرای کامل نشد و این مسئله به ویژه در ادارات دولتی کاملاً مورد بی توجهی قرار گرفت.

وی به اصل 85 قانون اساسی اشاره و بیان کرد: این طرح با رأی نمایندگان بر اساس این اصل قانون اساسی تصویب خواهد شد؛ به این شکل به دلیل تخصصی بودن در کمیسیون فرهنگی و البته با حضور اعضای کمیسیون‌های دیگر مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت و به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

مشهدی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز در این کمیسیون حضور خواهند داشت، گفت: حضور همه افراد متخصص از داخل مجلس و همچنین بخش خصوصی و کسب و کارها منجر به این خواهد شد که از تمام ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین اقتصادی به طرح صیانت از کاربران حقوقی نگاه شود و در نهایت یک طرح پخته ارائه شود.

وی درباره روش اجرای این طرح توضیح داد و اظهار کرد: این طرح یا به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و یا به صحن علنی برگشت داده خواهد شد تا روند معمول آن سپری شود که البته به هر طریقی که این مسیر را طی کنیم، مراد اصلی از اجرای قانون حاصل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha