زلزله کوهرنگ ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت بر جا گذاشت
کد خبر: 4003994
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
استاندار چهارمحال‌وبختیاری:

زلزله کوهرنگ ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت بر جا گذاشت

استاندار چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه از ۲۲۰ روستای واقع در شهرستان کوهرنگ در زلزله ۵.۷ ریشتری هفته گذشته به منازل و تأسیسات ۱۰۶ روستا خسارات فراوانی وارد شده است، اظهار کرد: مجموع خسارت‌های برآورد شده در بخش زیربنایی، مسکونی و مردمی ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اقبال عباسی، استاندار چهارمحال‌وبختیاری، امروز ۱۹ مهرماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از ۲۲۰ روستای واقع در شهرستان کوهرنگ در زلزله ۵.۷ ریشتری هفته گذشته به منازل و تأسیسات ۱۰۶ روستا خسارات فراوانی وارد شده است، اظهار کرد: مجموع خسارت‌های برآورد شده در بخش زیربنایی، مسکونی و مردمی ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شد، همچنین به منازل مسکونی در شهرستان‌های اردل و فارسان نیز خسارت وارد شده است.

استاندار افزود: مجموع خسارت وارده در بخش زیربنایی ۳۷۵ میلیارد، در بخش مسکونی و معیشتی ۲۱۵ میلیارد تومان و در بخش کشاورزی ۲۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است، همچنین خسارات بخش مردمی و معیشتی در بخش معشتی ۷۰ میلیارد و در تسهیلات ۱۴۵ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه خسارات وارده به شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در زلزله‌ اخیر کوهرنگ به ستاد حوادث و بحران کشور ارسال می‌شود، گفت: فرآیند تصویب خسارت‌ها توسط هیئت وزیران و هیئت دولت تا حدودی زمان‌بر است، پس از تصویب اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارات ابلاغ خواهد شد.

عباسی با تأکید بر اینکه تعدادی از خانوارهای روستایی به‌علت تخریب منازل و تلفات دام دچار آسیب شده‌اند، بیان کرد: باید برای این خانوارها تا قبل از ابلاغ اعتبارات مرتبط به جبران خسارت‌ها تدبیری اندیشیده شود، می‌توان برای اسکان و توزیع اقلام موردنیاز از ظرفیت سپاه، بسیج و نهادهای حمایتی مانند کمیته‌امداد و بهزیستی استفاده کرد.

استاندار تصریح کرد: برای پرداخت تسهیلات و کمک‌های معیشتی به زلزله‌زدگان باید تدابیر لازم برای استقرار بانک و انجام اقدامات لازم در مناطق اندیشیده شود، همچنین دستگاه‌های اجرایی قبل از تخصیص اعتبار تدابیر لازم برای جبران خسارات به بخش‌های راه، آب و سایر موارد ضروری بیندیشند، همچنین می‌توان از اعتبارات استانی نیز به این امر در صورت ضرورت و به پیشنهاد فرماندار اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه منازل مسکونی واقع در مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ عموماً از سنگ و گل ساخته شده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر ساخت خانه با مصالح روز در این مناطق هزینه بالایی دارد، بنابراین پیگیری برای اختصاص اعتبار برای پرداخت تسهیلات تعمیر و مقاوم‌سازی منازل انجام شود، میزان خسارت‌ها در حوادث باید کاملا واقعی برآورد شود.

انتهای پیام
captcha