درستکار: حضور اسپانسر قانونمند شود/ عملکرد بد مسئولان فیلم فجر جهانی منجر به ادغام شد
کد خبر: 4008956
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
جشنواره‌های سینمایی و دوری از اهداف اصلی/ 4

درستکار: حضور اسپانسر قانونمند شود/ عملکرد بد مسئولان فیلم فجر جهانی منجر به ادغام شد

رضا درستکار گفت: اگر به دلیل ضعف مالی دولت، چاره‌ای جز حضور اسپانسر نیست، می‌شود برای همکاری خط و مرز مشخص کرد تا آنچه در جشنواره فیلم کوتاه تهران رخ داد را مجدد شاهد نباشیم.

رضا درستکار، فیلمساز و کارشناس سینما در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون ادغام بخش بین‌الملل جشنواره با سینمای ایران اظهار کرد: من در ابتدای امر با جدا‌سازی این دو بخش موافق بودم، حتی در دور اول این جداسازی جز هیئت انتخاب جشنواره جهانی فیلم فجر نیز بودم زیرا برداشتم این بود این امر بر ظرفیت‌های سینمای کشورمان می‌افزاید. همچنین در سال‌هایی که جشنواره فجر یکپارچه بود اکثر توجهات روی سینمای ایران متمرکز بود و کمتر بخش بین‌المللی مد نظر قرار می‌گرفت، به‌نحویکه در این قسمت عموماً تماشاگر بسیار کمی را شاهد بودیم.

وی افزود: هنوز هم جز موافقان این جداسازی هستم ولی به دلیل عملکرد مدیران قبلی این جشنواره لطمات زیادی به آن وارد شد در همین راستا انتقادات فراوانی نیز به رویداد وارد شد اما به هر حال عملکرد نامطلوب دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر باعث نمی‌شود کاری درست را از ریشه خشک کنیم. پس اگر ایرادی در این زمینه وجود دارد باید آن مشکل را برطرف کنیم نه اینکه آن قسمت را کلاً حذف کنیم.

این مولف کتب سینمایی، تصمیم گرفته شده را به نفع سینما ندانست و بیان کرد: فارغ از دسته‌بندی‌های جناحی معتقدم سینمای ایران ظرفیت این را دارد که بخش بین‌الملل آن جدا از سینمای ایران برگزار شود پس چه اصراری داریم خود را محدود کنیم البته همانگونه که گفتم منکر کاستی‌ها نمی‌شوم اما هر مشکلی راه حلی دارد که اگر آن را انجام دهیم دستاورد آن بسیار بهتر از نادیده گرفتن آن خواهد بود.

کد

درستکار اضافه کرد: در همین رابطه اگر به سابقه سینمای ایران نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد قبل از انقلاب نیز جشنواره فیلم به دو شکل برگزار می‌شد. جشنواره تهران و جشنواره سپاس. در این دو رویداد به صورت مجزا سینمای ایران و سینمای جهان مد نظر قرار می‌گرفت. پس توصیه‌ام به محمد خزاعی؛ رئیس جدید سازمان سینمایی این است که با یک بازنگری و کارشناس صحیح، تصمیمی اتخاذ کنند که به نفع سینمای ایران باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره حضور اسپانسر در جشنواره‌های خارجی نیز چنین توضیح داد: حضور اسپانسر اگر به صورت قانونمند و صحیح صورت گیرد ایرادی محسوب نمی‌شود، اما حضور افسار گسیخته اسپانسر به نظرم هیچگاه منتج به اتفاقی خوب در سینما نخواهد شد، همانند اتفاقی که اخیراً در سینما رخ داد. در جشنواره فیلم کوتاه تهران، ایران مال حامی مالی جشنواره به حدی جشنواره را تحت نفوذ خود گرفته بود که می‌توان گفت هویت این رویداد سینمایی را مال خود کرده بود!


بیشتر بخوانید:

آذین: یکی شدن فیلم فجر حرکتی در جهت ایجاد عدالت است

دیندار: خزاعی موضع هوشمندانه‌ای گرفت


عضو هیئت انتخاب جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: در کشور ما چند جشنواره سینمایی بیشتر وجود ندارد، برای همین نیازی نیست اسپانسری برای برگزاری این رویدادها داشته باشیم، ولی اگر به دلیل ضعف مالی دولت چاره‌ای جز حضور اسپانسر نیست، می‌شود برای همکاری مورد نظر خط و مرز مشخص کرد تا آنچه در جشنواره فیلم کوتاه تهران رخ داد را مجدد شاهد نباشیم.

درستکار در انتها با بیان اینکه داشتن هیئت انتخاب برای جشنواره‌های سینمایی جز واجبات است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد بودیم در چند جشنواره به دلایل مختلف هیئت انتخاب در تعدادی از فستیوال‌های سینمایی وجود نداشت. این از آن تصمیمات عجیب و غلطی بود که گرفته شد، درصورتی‌که چنین امری به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد، برای همین به رئیس جدید سازمان سینمایی توصیه می‌کنم حتماً پیرامون چنین تصمیماتی، برخوردی جدی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha