پلتفرم‌ها؛ بازیگران عصر جدید رسانه + فیلم
کد خبر: 4019943
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

پلتفرم‌ها؛ بازیگران عصر جدید رسانه + فیلم

پلتفرم‌های معروف جهانی نظیر اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین و تلگرام نقشی مهم در مخابره اطلاعات به کاربران خود ایفا کردند. می‌توان نتیجه گرفت پلتفرم‌ها علاوه بر تأثیرات مالی، فناورانه و اجتماعی بر شبکه تحت نفوذ، بر ماهیت خود و حتی ساختار‌های قبل از خود نیز تأثیر می‌گذارند.

پلتفرم‌ها

به گزارش ایکنا، در تعریف کلی پلتفرم یا سکو می‌توان گفت هر بستری که بتواند تعامل دوسویه‌ای را مدیریت کند. از پلتفرم‌های معروف جهانی در فضای مجازی و اینترنت، می‌توان اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین، آمازون، اوبر را مثال زد. از پلتفرم‌های داخلی هم می‌توان دیجی‌کالا، آپارات، دیوار، اسنپ، تپسی و بسیاری دیگر را نام برد.

مهم‌ترین ویژگی پلتفرم این است که به‌جای تولید و عرضه محصول، فضا و زیرساختی برای رابطه میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک محصول در حوزه کالا و خدمات ایجاد کند. پلتفرمی که در بستر فناوری باشد به دنبال ثبات اجرایی، ارتباط استاندارد و قابلیت توسعه است. اما هدف پلتفرم‌هایی که برای تجارت و کسب‌وکار ایجاد شده‌اند ارزش‌آفرینی است.

پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و تلگرام اگرچه معماری فناورانه‌ای دارند، اما از جهت اجتماعی و رسانه‌ای هم مورد توجه هستند. چون آن‌ها از اقتدار و اثرگذاری پلتفرم‌های سنتی و قدرتمندی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه کاسته‌اند. آن‌ها ترکیب پیچیده‌ای از فناوری، ارزش اقتصادی و تأثیر اجتماعی هستند. می‌توان نتیجه گرفت پلتفرم‌ها علاوه بر تأثیرات مالی، فناورانه و اجتماعی بر شبکه تحت نفوذ، بر ماهیت خود و حتی ساختار‌های قبل از خود نیز تأثیر می‌گذارند.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
 
انتهای پیام
captcha