نقش سواد رسانه‌ای در پرورش مخاطب هوشمند + فیلم
کد خبر: 4021769
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲

نقش سواد رسانه‌ای در پرورش مخاطب هوشمند + فیلم

سواد رسانه‌ای به افراد کمک می‌کند تا تشخیص دهند رسانه‌ها چطور معنا می‌سازند و هویت شخص یا اشخاصی که پیام رسانه‌ای را فرستاده‌اند را مشخص می‌کند.

مخاطب هوشمند

به گزارش ایکنا، زمانی را فرض کنید که یک پیامک از طرف فردی ناشناس برایتان ارسال می‌شود. برای اینکه این پیام را بفهمید باید سعی کنید فرستنده پیام را شناسایی کنید و بفهمید که دقیقاً به چه چیزی اشاره می‌کند؟ چرا این پیام را فرستاده و هدفش چه بوده است؟ رسانه‌ها هر روز هزاران پیام در قالب تصویر، متن و صدا برای ما می‌فرستند و ما برای اینکه آن‌ها را درک کنیم و بهتر با آن‌ها مواجه شویم باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم.

این دانش به ما کمک می‌کند که بفهمیم رسانه‌ها چطور معنا می‌سازند و هویت شخص یا اشخاصی که پیام رسانه‌ای را فرستاده‌اند را شناسایی کنیم.

با کمک سواد رسانه‌ای می‌توانیم تشخیص دهیم پیام رسانه‌ای از نظر عملی و اعتقادی چه تأثیری روی ما می‌گذارد و تکنیک‌هایی که برای قانع کردن ما استفاده می‌کند را بشناسیم. ضمناً می‌توانیم دریابیم که این پیام، همه داستان است یا بخشی از آن.

در کل یاد میگیریم که پیام‌های رسانه‌ای را تحلیل کنیم و حتی توانایی تولید و انتشار پیام خودمان را هم پیدا می‌کنیم. سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند که یک مخاطب خلاق، فعال، جست‌وجوگر و هوشمند باشیم نه صرفاً یک مصرف‌کننده.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha