بانوانی که رسول‌پرور می‌شوند
کد خبر: 4026541
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
مریم کوچک‌زاده تبیین کرد؛

بانوانی که رسول‌پرور می‌شوند

مسئول مدرسه خانواده (اهل‌بیت) از مجموعه مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران در نشستی تخصصی با موضوع خانواده از منظر قرآن به ویژگی‌های شاخص بانوان و نقش آنان در خانواده پرداخت.

نشست خانواده از منظر قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی و هفتمین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده با موضوع خانواده از منظر قرآن امروز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه از سوی اندیشکده خانواده برگزار شد.

مریم کوچک‌زاده، مسئول مدرسه خانواده (اهل‌بیت) از مجموعه مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران در این نشست تخصصی از معنای اولیه خانه و خانواده سخن به میان آورد و اظهار کرد: اعضای خانواده نسا و رجل و فرزند هستند؛ وقتی زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند به دنبال یک سرپناه هستند که به آن بیت می‌گفتند. حال این بیت می‌تواند از هر چیزی ساخته شده باشد، اما مهمترین کارکرد آن تأمین آرامش جسم و تسکین جان اعضای آن است.

معنای اولیه خانه و خانواده

کوچک‌زاده افزود: در زمینه تشکیل خانواده وقتی زن و مرد با یکدیگر عقد نکاح می‌خوانند و ازدواج می‌کنند به دنبال پناهگاه برای گذران شب و رسیدن به آرامش و تجدید قوا هستند که این امر در طی زمان می‌تواند منجر به فرزندآوری و بزرگ‌تر شدن خانواده شود.

مسئول مدرسه خانواده (اهل‌بیت) از مجموعه مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران در ادامه به جمع‌بندی تعریف خانه و خانواده پرداخت و گفت: پس معنای اولیه خانواده با ازدواج زن و مرد تعریف می‌شود و این خانواده برای رسیدن به آرامش، در پی سرپناه هستند که به آن خانه یا بیت می‌گویند.

کوچک‌زاده تصریح کرد: فرزند موجودی ناتوان است و این فرزندان در آینده مردان و زنان جامعه می‌شوند و حالا بحث این است که این چگونه ما می‌توانیم فطرت خداجوی این فرزندان را فعال نگه داریم؛ این همان مبحثی است که به دنبال آن هستیم.

هدف از خلقت انسان قرب الهی است

مسئول مدرسه خانواده معتقد است که براساس آیات قرآن هدف از خلقت انسان قرب الهی است که تحقق قرب الهی در مسیر جریان رحمت الهی شکل می‌گیرد. اساسا هر چیزی که از جنس خیر و خوبی باشد از جنس رحمت است. خدواند متعال مقرر کرده که در جریان خلقت انسان این جریان رحمت به وسیله خانواده و روابط اجتماعی محقق شود. برای درک موضوع رحمت باید ابتدا تعریف درستی از زن و مرد داشته باشیم.

کوچک‌زاده افزود: زن یک موجود امانت‌پذیر است به همین دلیل است که فرزندآوری بر عهده او گذاشته شده است. زن از جنس نرم‌خویی است، اما آن نرمی از جنس استحکام است برای درک صحیح این موضوع باید از یک مثال استفاده کنیم؛ اگر یک گیاه را در خاک سنگلاخی یا شنی یا حاصلخیز بکاریم چه تفاوت‌هایی با هم خواهند داشت؟ مسلما آن گیاه در خاک حاصلخیز بیشتر رشد می‌‌کند.

رسول‌پروری زنان

این کارشناس خانواده در ادامه به ویژگی رسول‌پروری زنان اشاره کرد و گفت: ویژگی‌های زنانه می‌تواند رسول‌پرور باشد یا بستر قیام الهی به وجود بیاورد. ویژگی‌های زن‌ها برای حمل و وضع‌حمل کردن به نوعی امانت‌داری است.

کوچک‌زاده افزود: یکی از واژه‌هایی که در قرآن در مورد زن و مرد به کار رفته رجال و نساء است؛ لزوما وقتی می‌گوییم رجال و نساء یعنی بحث جنسیت در میان نیست برای مثال خواندن خطبه از سوی حضرت زهرا(س) و یا اقدامی که حضرت زینب(س) در واقعه کربلا انجام دادند، قرار گرفتن نقش زن در ابرازات مردانه است.

لزوم عیارسنجی وضعیت خانواده‌ها برای جلوگیری از آسیب به جامعه

مسئول مدرسه خانواده در ادامه گفت: البته که بهتر است زن نقش زنانه خود را و مرد هم نقش مردانه خود را ایفا کند و اگر در جامعه‌ای زن در جای مرد و مرد در جای زن قرار گیرد، آن جامعه قطعاً دچار آسیب می‌شود. برای بررسی وضعیت سلامت جامعه باید وضعیت خانواده‌های آن جامعه را عیارسنجی کنیم.

کوچک‌زاده معتقد است در قرآن برای مرد نوعی از ایفای نقش در نظر گرفته شده که بروز و ظهور اجتماعی داشته باشد؛ برای نسا نیز نوع دیگری از نقش‌آفرینی لحاظ شده است که معمولاً در پشت صحنه جامعه یعنی همان خانه است.

وی در ادامه به ویژگی‌های نسا در قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی زنان، صالحه است. البته این ویژگی در مورد مردان نیز صدق می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های نسا، سازندگی است. زنان می‌توانند هم نقش سازندگی و هم نقش تخریب‌گری داشته باشند.

زنان عامل تقرب جامعه به خداوند هستند

کوچک‌زاده افزود: منعطف بودن از دیگر خصوصیات زنان است و این خصوصیت یعنی اینکه نسا نه سخت سخت و نه آنقدر نرم هستند که پذیرای هیچ تربیتی نباشند. یکی دیگر از ویژگی‌های نسا، قانت بودن است و این قانت بودن سبب می‌شود که به ملکوت نزدیک‌تر شوند و تمام مدت می‌توانند سبب ایجاد تقرب به خداوند در جامعه شوند.

مسئول مدرسه خانواده از دیگر ویژگی‌های زنان را راز نگهداری دانست و گفت: بانوان هیچگاه نمی‌گذارند که افراد غریبه از اتفاقات درون خانه و خانواده آگاه شوند و این کار بسترساز نزول رحمت الهی می‌شود.

وی در ادامه این نشست درباره فعالیت‌های مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت نیز سخن به میان آورد و گفت: این مجمع کارگاه‌های آموزشی در زمینه طرح ارتباط مؤثر با خانواده، طرح مهارت‌های زندگی و خانواده، طرح سلامت مادران، طرح تربیت جنسی فرزندان در سایه عفاف، طرح فرزند با عرضه من و طرح شاد زیستن در خانواده اشاره کرد.

در این نشست بحث نظری خانه و خانواده از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدن به یک ایده واحد در مورد خانواده هم‌اندیشی شد.
انتهای پیام
captcha