هشدار پلیس فتا در خصوص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا + صوت
کد خبر: 4033385
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

هشدار پلیس فتا در خصوص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا + صوت

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا با توجه به افزایش برخی کلاهبرداری‌ها و اقدامات مجرمانه با پیامک جعلی سامانه ثنا بار دیگر نسبت به کلاهبرداری از شهروندان از این طریق هشدار داد.

پلیس فتا

به گزارش ایکنا، مجرمان سایبری با ارسال پیامکی حاوی ابلاغ الکترونیک قضایی(ثنا) و هدایت کاربران به لینکی جعلی از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند. این پیامک‌ها عموماً حاوی مطالبی از قبیل ثبت شکوائیه، ابلاغ حکم و بسیاری از موارد دیگر است.

در همین راستا سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در گفت‌وگو با ایکنا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان در پوشش پیامک جعلی سامانه ثنا هشدار داد و اظهار کرد: متأسفانه شاهد هستیم که کلاهبرداران سایبری از سامانه‌های دولتی مانند سامانه ثنا سوءاستفاده می‌کنند و برای برخی از شهروندان مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

سرهنگ پاشایی درباره کلاهبرداری با پیامک جعلی سامانه ثنا گفت: در این روش، کلاهبرداران سایبری با جعل نشانی اینترنتی سامانه ثنا، پیامک‌های تهدیدآمیز که حاوی لینک آلوده به بدافزار است را برای هموطنان ارسال می‌کنند. زمانی که هموطنان وارد لینک می‌شوند و اپلیکیشن را نصب می‌کنند، بدافزاری وارد گوشی تلفن همراه آن‌ها می‌شود و کلاهبرداران از این طریق به شماره حساب‌های مالی فرد دسترسی پیدا می‌کنند.

کد

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا افزود: از آنجایی که پیامک‌ها در نهایت به یک لینک پرداخت آنلاین منتهی می‌شود، برخی از شهروندان که از نحوه فعالیت این سامانه‌ها آگاهی ندارند بر روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه می‌کنند. در حالی که لینک معرفی شده در این پیامک‌ها حاوی یک بدافزار است و مجرمان اینترنتی با این شگرد مجرمانه، اطلاعات کارت بانکی متقاضیان را به سرقت برده و نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آن‌ها اقدام می‌کنند.

سرهنگ پاشایی گفت: هموطنان دو اصل را باید مد نظر داشته باشند؛ اول اینکه سامانه‌های حکومتی، دولتی و قضائی به هیچ عنوان با شماره تلفن شخصی با هموطنان تماس نمی‌گیرند و یا پیامک ارسال نمی‌کنند. دوم اینکه هیچ سازمانی در پیامک ارسالی خود از شما نمی‌خواهد با کلیک بر روی لینک ارسالی اپلیکیشنی نصب کنید و یا برای ارائه خدمات همان لحظه از هموطنان مبلغی دریافت نمی‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در ادامه توصیه‌هایی برای هموطنان داشت و تأکید کرد: اگر کسی با شماره تلفن شخصی مانند ۰۹۰۲ برای شما پیام ارسال کرد یقین بدانید که یک فرآیند کلاهبرداری است و به هیچ عنوان به آن پیامک توجه نکنید. این پیامک‌ها ممکن است از سامانه ثنا یا شرکت آب و فاضلاب، مخابرات، شرکت برق، شرکت بیمه و سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها باشد.

کد

سرهنگ پاشایی در پایان اظهار کرد: هموطنان همیشه باید به شماره تلفن ارسال کننده پیام توجه کنند و هیچ وقت لینکی که داخل پیامک وجود دارد را باز نکنند، چون این لینک‌ها حاوی بدافزار است و وقتی فرد این لینک را نصب می‌کند، گوشی تلفن همراه خود را در اختیار فرد مهاجم قرار می‌دهد و از طریق گوشی هک شده پیامک به سایر افراد ارسال می‌کنند و مراحل و فرآیند کلاهبرداری خود را با شماره تماس هک شده کامل می‌کنند.

یادآوری می‌شود، در فرآیند سامانه ابلاغ الکترونیک و اطلاع‌رسانی‌های قضائی تمامی درگاه‌های دسترسی به سامانه‌های رسمی این دستگاه صرفٱ از طریق پایگاه adliran.ir و سرشماره پیامک ADLIRAN است و غیر از این بمنظور کلاهبرداری می‌باشد.

در ادامه تصاویری از پیامک‌های کلاهبرداری که برای هموطنان ارسال شده است را مشاهده می‌کنید.

هشدار پلیس فتا در خصوص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا + صوت

هشدار پلیس فتا در خصوص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا + صوت

هشدار پلیس فتا در خصوص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا + صوت

انتهای پیام
captcha