بلایی که خشم بر سر انسان می‌آورد + فیلم
کد خبر: 4040727
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
سواد عاطفی/ 2

بلایی که خشم بر سر انسان می‌آورد + فیلم

خشم یکی از احساسات ماست که باید بروز داده شود. اگر کسی خشمگین نمی‌شود، قطعاً مشکلی وجود دارد. البته باید یکسری کارها را انجام دهیم تا خشم در جای خود و به موقع بروز داده شود.

4 فروردین/ بلایی که خشم بر سر انسان می‌آورد + فیلم

امام على(ع) فرمودند: «هر كه دو روزش يكسان باشد، مغبون است». سال جدید آغاز و با روزهای ماه مبارک رمضان قرین شده است. در ماه خودسازی می‌توانیم هر روز نکات جدیدی بیاموزیم تا نه تنها مغبون نباشیم، بلکه در مسیر رشد و تعالی اخلاقی قرار گیریم.

خبرگزاری ایکنا با همین هدف سلسله‌جلسات کوتاه اما پرمحتوای سواد عاطفی را به منظور آموزش روش‌های مدیریت عواطف و احساسات برگزار کرده است. در این جلسات عاطفه سهرابی، روانشناس، به تشریح راهکارهای عملی مدیریت خشم و سایر عواطف می‌پردازد.

در دومین جلسه این دوره آموزشی او به تشریح بلایی پرداخت که خشم بر سر انسان می‌آورد که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

امروز در مورد مدیریت خشم صحبت خواهم کرد، اما قبل از آن داستانی را برای شما تعریف می‌کنم. شاید با تعریف این داستان مدیریت خشم را بهتر درک کنیم.

می‌گویند که روزی پدری جعبه‌ای میخ به پسرش داد و گفت که پسرم، هر زمانی که عصبانی شدی یکی از میخ‌ها را به دیوار بکوب. روز اول پسر چند میخ به دیوار کوبید. روز بعد تعداد کمتر و هر روز که می‌گذشت تعداد میخ‌هایی که به دیوار کوبیده می‌شد، کمتر می‌شد و کار به جایی رسید که برخی روزها هیچ میخی به دیوار کوبیده نمی‌شد.

تا اینکه میخ‌های جعبه تمام شد و این پسر به پدرش گفت که میخ‌های جعبه تمام شده است و آنها با هم پای دیوار رفتند. پدر به پسر گفت که میخ‌ها را از دیوار بیرون بکش و داخل جعبه بگذار. بعد پدر به پسر گفت که به دیوار نگاه کن. خشم‌هایی را که به دیوار کوبیدی از دیوار بیرون آوردی، ولی جای آنها باقی مانده است و جای آنها هیچ‌وقت پاک نمی‌شود.

بعضی جاهای دیوار را ببین؛ گچ دیوار کنده شده و نمای زشتی به دیوار داده است. خشم ما بر روی آدم‌‌ها هم به همین شکل است. وقتی که ناخودآگاه کنترلمان را از دست می‌دهیم و خشممان را به طرف مقابل نشان می‌دهیم، حتی اگر عذرخواهی و جبران کنیم، جای زخم خشم می‌ماند. پسرم، وقتی که خشممان را به فرد مقابل بروز می‌دهیم، آثار آن هیچ وقت پاک نمی‌شود.

این داستان را گفتم تا بدانیم نیاز داریم که یاد بگیریم چطور در شرایط بحرانی خشم خود را مدیریت کنیم. خشم وجود دارد. اگر کسی بگوید من خشمگین نمی‌شوم قابل قبول نیست. چرا؟ چون خشم یکی از احساسات ماست که باید بروز داده شود. اگر کسی خشمگین نمی‌شود، قطعاً مشکلی وجود دارد. البته خشم باید جهت داده شود.

باید یکسری کارها را انجام دهیم که خشم در جای خود و به موقع بروز یابد، زیرا اگر خشممان را فروبخوریم، باعث می‌شود که دچار افسردگی، پرخاشگری، اضطراب و اختلال‌های ناخوشایند شویم.

در جلسات بعدی راه‌های شناخت، مقابله و مدیریت صحیح خشم را بیان می‌کنم.

انتهای پیام
captcha