میقات‌القرآن؛ مؤسسه‌ای با دوره‌‌های آموزشی رایگان
کد خبر: 4043217
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹

میقات‌القرآن؛ مؤسسه‌ای با دوره‌‌های آموزشی رایگان

در سالی که گذشت مؤسسه میقات‌القرآن دوره‌های آموزشی خود را به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز برنامه‌هایی را در ایام مناسبتی برگزار کرد.

مرتضی مخملبافمرتضی مخملباف، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ آموزشی میقات‌القرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به گزارشی از فعالیت‌‌ مؤسسه در دومین سال شیوع کرونا، اظهار کرد: در سالی که گذشت سعی شد که برنامه‌های آموزشی و مناسبتی مؤسسه در ایام‌ شهادت و ولادت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و با حضور حداقلی مردم برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه آخرین برنامه سال 1400 برگزاری جشن نیمه‌شعبان بود، ادامه داد: این برنامه با عنوان «میلاد نور» به منظور تجلیل از برگزیدگان سی و سومین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ 3، 5 و 10 جزء و حفظ کل، سخنرانی و دکلمه‌خوانی برپا شد. همچنین چند سالی است که مسابقات سخنوری ویژه قرآن‌آموزان مؤسسه با هدف کشف و تربیت سخنرانان زبده و آشنایی با مهارت سخنوری و آموزش مهارت‌های ارتباطی مؤثر برپا می‌شود.

وی درباره دوره‌های آموزشی میقات‌القرآن گفت: کلاس بانوان در روزهای شنبه با سرفصل ادبیات عرب و اعتقادات و نیز یکشنبه‌ و سه‌شنبه با محوریت آموزش تجوید و احکام برگزار می‌شود. همچنین دوره‌های آموزشی آقایان دوشنبه‌ها با عنوان اعتقاد اسلامی شامل مباحث توحید، نبوت، امامت، رجعت و معاد و علاوه بر آن کلاس‌ مناظره و فنون و چگونگی آن تشکیل می‌شود. چهارشنبه‌‌ و پنج‌شنبه هر هفته نیز دوره‌هایی درباره تجوید و آموزش فنون قرائت از سطوح مقدماتی تا عالی برگزار می‌شود.

مدیر مؤسسه میقات‌القرآن با اشاره به اینکه با برگزاری دوره‌های تربیت معلم حدود 50 معلم به مربیان مؤسسه افزوده شد، اظهار کرد: تا پایان 1400 در مجموع 400 معلم تربیت شدند. دوره جدید علم‌الحدیث و درایت‌الحدیث نیز در حال برگزاری است که تا پایان 1401 دوره حدود 25 نفر از بانوان و آقایان به اتمام می‌رسد و می‌توانند از نظر متن و سلسله سند آن به بررسی حدیث بپردازند و به دنبال بیان احادیث مورد وثوق باشند و آنها را شرح دهند. همچنین در زمینه سخنوری و سخنرانی حدود 55 نفر تربیت خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه دوره‌های مؤسسه رایگان برگزار می‌شود، افزود: حتی مربیان مجموعه بدون دریافت حق‌الزحمه به آموزش قرآن‌آموزان می‌پردازند و همه فی سبیل الله کار می‌کنند. همچنین میقات‌القرآن از سال 1345 تاکنون با بودجه مردمی سر پا باقی است و نیز مجوز فعالیت مؤسسه را از وزارت ارشاد اخذ کردیم، اما مؤسسات قرآنی مورد کم‌لطفی مسئولان و دستگاه‌های داعیه‌دار فعالیت‌های قرآنی قرار گرفته‌اند، در حالی که باید دولت همکاری لازم را انجام می‌داد.

وی درباره میزان استقبال قرآن‌آموزان از دوره‌های مؤسسه در ایام کرونا اظهار کرد: در طول دو سال گذشته حدود 20 درصد استقبال کم شده است و این موضوع گریبان قریب بیشتر مؤسسات قرآنی را گرفته است. البته تاکنون بیش از 3 هزار قرآن‌آموز تربیت کرد‌ه‌ایم.

مدیر میقات‌القرآن درباره شعب و زیرمجموعه‌های آن گفت: شعبه مرکزی در میدان قزوین خیابان قزوین شرقی، خیابان شهید جوادیان(قلمستان)، پلاک ۱۶۷ قرار دارد و نیز شعبه حضرت سلمان فارسی در کرج با 400 عضو(ساختمان آن با کمک‌های مردمی در 4 طبقه بنا شد) و شعبه حضرت ثامن‌الائمه(ع) در میدان چهارم خزانه با داشتن 250 عضو و نظارت مؤسسه فعالیت می‌کنند.

وی در پایان از برگزاری جلسات سخنرانی عمومی متناسب با موضوع روز و نیز بحث درباره علم غیب با استناد به منابع گذشته و حال در روزهای شنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشا خبر داد.

پایگاه اینترنتی مؤسسه به نشانی https://almiqat.com/Speech است. 

انتهای پیام
captcha