محبت؛ کلید تربیت فرزندان + فیلم
کد خبر: 4052841
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
پای درس صحیفه سجادیه/ ۱۳

محبت؛ کلید تربیت فرزندان + فیلم

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، با بیان اینکه «محبت» گمشده عصر حاضر است، گفت: امام سجاد(ع) در دعایی که برای فرزندانشان داشتند فرمودند «وَ أَعِنِّی عَلَی تَرْبِیتِهِمْ وَ تَأْدِیبِهِمْ، وَ بِرِّهِمْ؛ خدایا مرا کمک کن تا فرزندانم را خوب تربیت و ادب کنم؛ خدایا مرا در خوبی کردن در حق فرزندانم یاری کن» این نکته بسیار مهم است که اگر والدین می‌خواهند فرزندان خود را به‌ خوبی تربیت کنند، باید رفتاری همراه با محبت داشته باشند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده

به گزارش ایکنا، به مناسبت ماه مبارک رمضان پای درس صحیفه سجادیه از زبان حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، نشسته‌ایم تا درس‌های عملی این ادعیه پرفیض را برای زندگی امروز بشر مرور کنیم.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده در سیزدهمین قسمت از این مجموعه به موضوع «محبت؛ کلید تربیت فرزندان» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

«آیا می‌دانید نزدیک افطار دعای مستجاب دارید؟ خداوند دعای بنده‌ای که افطار می‌کند را مستجاب می‌کند. انسان تا می‌تواند باید دعا کند و تا جایی که در توان دارد نباید فردی را نفرین کند.

امام سجاد(ع) در دعایی که برای فرزندانشان داشتند فرمودند «وَ أَعِنِّی عَلَی تَرْبِیتِهِمْ وَ تَأْدِیبِهِمْ، وَ بِرِّهِمْ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْک مَعَهُمْ أَوْلَاداً ذُکوراً، وَ اجْعَلْ ذَلِک خَیراً لِی، وَ اجْعَلْهُمْ لِی عَوْناً عَلَی مَا سَأَلْتُک؛ خدایا مرا در تربیت و خوبی کردن در حق فرزندانم یاری کن و از عنایت خود علاوه بر آنان به من و فرزندان ذکور من ببخش و در این کار برایم خیر قرار بده و آنان را در آنچه از تو می‌خواهم یاری کن»

سه نکته در دعای حضرت سجاد(ع) وجود دارد؛ اول اینکه خدایا مرا کمک کن تا فرزندانم را خوب تربیت کنم؛ دوم اینکه خدایا توفیقی به من عطا کن تا فرزانم را بتوانم خوب ادب کنم؛ سوم اینکه خدایا مرا کمک کن تا به فرزندانم احسان و نیکی کنم. این سه نکته بسیار مهم است و اگر والدینی بخواهند فرزندانشان را به‌خوبی تربیت کنند لازمه این کار محبت است.

محبت گمشده عصر حاضر است و والدین باید این محبت را در خانواده نهادینه کنند. محبت قلبی نوعی از محبت است که والدین در دل و قلب خود باید فرزندانشان را دوست داشته باشند. نوع دیگری از محبت، زبانی است و والدین باید فرزندان خود را زیبا صدا کنند برای مثال همان‌طور که در حدیث کساء آمده است حضرت زهرا(س) فرزندان خود را به زیبایی می‌زدند «وَعَلَیک السَّلامُ یا وَلَدی وَیا قُرَّةَ عَینی وَثَمَرَةَ فُؤ ادی؛ بر تو باد سلام‌ ای فرزند من و‌ ای نوردیده‌ام و میوه دلم». حضرت زهرا(س) به فرزندان خود می‌گفتند سلام عزیزم، سلام میوه دلم؛‌ ای حسن جان،‌ ای حسین جان وقتی شما را صدا می‌زنم قلبم آرام می‌شود؛ مایه سرور و آرامش قلب مادر هستید.

نوع دیگری از محبت، رفتاری است بدان معنا که والدین محبت خود را نسبت به فرزندان خود در رفتارشان بروز دهند. هدیه دادن یا احترام گذاشتن به فرزندان یا تعریف کردن از فرزندان در مقابل دیگران می‌تواند محبت رفتاری باشد. زبان شکر داشتن والدین می‌تواند محبت رفتاری باشد یعنی خدایا از تو سپاسگزارم که فرزند گلم را به من عطا کردی، فرزندم تو باعث روشنی چشم من هستی. البته والدین توجه کنند محبت رفتاری و کلامی این‌گونه نیست که بخواهیم هندوانه زیر بغل فرزندان خود بگذاریم یا بخواهیم در محبت کردن اغراق داشته باشیم بلکه باید با باور به کلامی که از زبانمان جاری می‌شود با فرزندان خود صحبت کنیم و به زندگی ادامه دهیم. بزرگان دینی می‌فرمایند که انسان‌ها تشنه محبت هستند و شما به هرکسی محبت کنید پاسخ زیبایی دریافت خواهید کرد.

تربیت صحیح فرزندان بر اساس الگوی قرآنی و دینی است. اساساً تربیت دینی یعنی آشنا کردن فرزندان با مسائل دینی و والدین باید توجه داشته باشند که فرزندان آن‌ها باقیات و صالحاتشان هستند. امروز با توجه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و استفاده از این فضا در شرایط کرونایی حاضر، به‌جرئت می‌توان گفت که ۶۵ تا ۷۰ درصد از تربیت نسل امروز را رسانه‌ها و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عهده‌دار هستند.

در نتیجه ما نمی‌توانیم فرزندان خود را از این رسانه‌ها جدا کنیم، ولی می‌توانیم ارائه طریق داشته باشیم و نظارت خود را بیشتر کنیم و برای اینکه بر اساس الگوی قرآنی تربیت صحیح شکل گیرد می‌توانیم باید‌ها و نباید‌ها را به آنان گوشزد کنیم. در همین راستا خداوند در آیه ۶ سوره مبارکه تحریم می‌فرماید که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ؛‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که دل‌سخت کافر و سنگ آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمور هستند که هرگز در اجرای قهر و غضب حق نافرمانی خدا را نخواهند کرد و آنچه به آن‌ها حکم می‌شود را انجام می‌دهند.»

«قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا» یعنی مراقب خود و خانواده‌هایتان باشید که گرفتار آتش جهنم نشوید. خداوند به زیبایی در آیه ۱۴ سوره مبارکه تغابن می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛‌ای اهل ایمان، برخی از زنان و فرزندانتان که شمارا از طاعت و جهاد و هجرت در دین باز دارند؛ دشمنتان هستند، از آنان حذر کنید و اگر پس از توبه آنان از عِقابشان عفو و آمرزش و چشم‌پوشی کنید خدا در حقتان آمرزنده و مهربان خواهد بود.»

«إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ» یعنی برخی از همسران و فرزندان ممکن است دشمن شما باشند یعنی با شما همراه نباشند ممکن است اصلاً قطب مخالف شما باشند، اما قرآن می‌فرماید «وَإِنْ تَعْفُوا» یعنی تحمل و عفو کنید «وَتَصْفَحُوا» بدی آنان را نادیده بگیرید «وَتَغْفِرُوا» حتی در مقابل بدی به آنان خدمت کنید.

بر اساس آخرین آماری که در کشور وجود دارد، سن استفاده از لوازم دیجیتال و تلفن همراه در ایران به ۹ ماهگی رسیده است، چگونه بچه ۹ ماهه از تلفن همراه استفاده می‌کند؟ امروز خردسالان زمانی که تلفن همراه در دست می‌گیرند به‌ راحتی وارد آن می‌شوند و حتی برنامه مورد نظر خود را به‌ راحتی دانلود می‌کنند. کودکان نسل امروز مهارت استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای بالایی دارند و پدر و مادر‌های امروزی باید خود را به سواد رسانه‌ای مجهز کنند تا خدای نکرده فضای مجازی تربیت فرزندان را کامل در دست نگیرد. والدین توجه داشته باشند که در مواجهه با این شرایط باید فضای محبتی بیشتری در خانه حاکم شود و آنان فقط ارائه طریق داشته باشند»

انتهای پیام
captcha