به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آلهاشم، نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه تبریز، روز گذشته، 28 تیرماه، در آیین افتتاح مجموعه زیارتی و فرهنگی شاه حسین ولی در تبریز، با تقدیر از مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در تسریع تکمیل این مقبره و اقداماتی که در راستای قطب فرهنگی شدن امامزادگان در استان انجام میگیرد، گفت: نسبت شاه حسین ولی به شیخ شهاب الدین سهروردی میرسد. ایشان از جهت مادری، فرزند فاطمه خاتون، خواهرزاده شیخ سفی الدین اردبیلی هستند.
وی افزود: سفرهای زیادی که شاه حسین به نزد مشایخ، عرفا و علما داشته، زمینه آشنایی وی را با اندیشههای صاحب نظران خارج از آذربایجان فراهم ساخته است. مطابعتش از کمال خجندی و دیدارش با شیخ محمد علمی و شیخ طاعی از جمله متکلمین و فعالان شیعه موجب شده بر خلاف روش متداول صوفیان سنتی که در آذربایجان بودند، در قرآن و متون کلامی به گونهای دیگر بیندیشند و به کمک جهان شاه قره قویونلو، ولایت علی ابن ابیطالب(ع) را در خوانگاه خود تبلیغ کنند.
آلهاشم ادامه داد: نوشته محمد امین انصاری تبریزی یا هشری تبریزی در اینباره این است که شاه حسین ولی به خدمت شیخ محمد علمی رسید و مدت متمادی ملازمت شیخ طاعی بوده و ارادت و حسن عقیده مردم تبریز در حق شیخ زیاد بود و شیخ چون تکیه خود را تمام کرد بر سنگ درگاه آن جمله « لا اله الا الله محمد رسول الله و علی ولی الله» را نقش بست.
امامجمعه تبریز با اشاره به مباحثه تعداد ۱۳ تن از علما و قضات با وی در خصوص مذهب شیعه، اظهار کرد: شیخ فرمود که من از قرآن و روایات ۴۰ آیه و حدیث ذکر میکنم که همه دلالت بر ولایت علی ابن ابیطالب(ع) است. وقتی شاه حسین این آیات و روایات را مطرح کرد، همه علما سکوت کردند.
وی افزود: شاه حسین در ۱۱۵ سالگی وفات کرد و مطالب زیادی از وی موجود نیست اما از سخنان هشری تبریزی در کتابش نکات ارزشمندی را میتوان اخذ کرد. حضور شاه حسین در عراق و حجاز درست زمانی بود که سیدمحمدبن صلاح مشعشعی در این نواحی قدرت نمایی کرده بود و حکومت مشعشعی را بر پایه تشیع و مهدویت در دست داشت.
آلهاشم با بیان اینکه از شاه حسین ولی بهعنوان حلقه اتصال تشیع در آذربایجان یاد میشود، گفت: ما میتوانیم یقین داشته باشیم که شاه حسین ولی، مروج احکام شیعهگری به سبک مشعشعی بود و یکی از علل گرایش جهان شاه به تشیع نیز روش شاه حسین ولی بوده است.
وی گفت: برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی مورد توجه خاندان صفوی بود. نشانه توجه قلبی به عنایت الهی و شفاعت ائمه اطهار(ع) نیز توسط شاه حسین ولی در این دوره بوده است.
امامجمعه تبریز درخصوص مجموعه زیارتی و فرهنگی شاه حسین ولی، اظهار کرد: این محل به زیبایی توسط اداره کل اوقاف استان ساخته شده و باید در راستای ارادت قلبی شاه حسین یک مرکز فرهنگی و مذهبی و محلی برای عزاداری و جشن و سرور اهل بیت باشد.
آلهاشم گفت: کرامات فراوانی را به شاه حسین ولی نسبت میدهند که بیانگر نوعی روایت معنوی است که مورد توجه پیروان شیخ صفی الدین اردبیلی و سران قبایل ترک و شیوخ صفویه بوده است. یکی از کرامات آن نیز در زندگی علامه طباطبایی بوده که در جلد اول تفسیر فارسی المیزان آمده است.
نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، با تقدیر از توجه خاص حجتالاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف کشور به احیای امامزادگان، افزود: امامزادگان باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری به قرارگاههای فرهنگی تبدیل شوند. همان طوری که در تهران به این مسئله توجه بیشتری شده است که باید در تبریز نیز نگاه ویژهای داشته باشیم و برای ترویج فرهنگی غنی اسلام از امامزادگان بیشتر بهره بگیریم.
انتهای پیام