بروز مشکلات روحی و شخصیتی در پی اعتیاد به فضای مجازی
کد خبر: 4114936
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
سرهنگ رجبی:

بروز مشکلات روحی و شخصیتی در پی اعتیاد به فضای مجازی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا گفت: مشکلات روحی و شخصیتی ناشی از استفاده بیش از حد از فضای مجازی می‌تواند زمینه‌ساز وقوع بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات برای کودکان و نوجوانان شود.

اعتیاد به فضای مجازی عامل مشکلات روحی و شخصیتی می‌شودسرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به روند رو به رشد استفاده کودکان از ابزار‌های هوشمند و فضای مجازی گفت: زیاده‌روی در هر کاری می‌تواند باعث بروز مشکلات بعدی شود و فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به ارائه برخی از آموزش‌ها در بستر فضای مجازی و شبکه‌های دانش‌آموزی مثل شاد و همچنین وجود تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند، روند استفاده از این ابزار‌ها و فضای مجازی رو به رشد بوده و کودکان بیشتر از قبل به این فضا وصل و وابسته شده‌اند. 

سرهنگ رجبی وابستگی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی را خطرناک دانست و افزود: این موضوع می‌تواند در آینده کودکان دخالت مستقیم داشته و زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی و شخصیتی نیز می‌تواند از مهمترین تبعات استفاده بیش از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشد.

وی مشکلات روحی و شخصیتی ناشی از فضای مجازی را بسیار مهم دانست و گفت: باتوجه به اینکه شکل‌گیری شخصیت هر فرد ارتباط مستقیمی با دوران کودکی او دارد، از این رو الگو‌پذیری از فضای مجازی می‌تواند تأثیرگذاری مستقیمی بر شخصیت کودکان امروزی داشته باشد. به نحوی که این افراد سعی می‌کنند از شخصیت‌های مجازی الگو برداری کرده و ناخواسته رفتار و حرکت‌های آنها را تکرار کنند.

سرهنگ رجبی در ادامه به استفاده از محتوا‌های داخلی به عنوان راهکاری مناسب برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی اشاره و تأکید کرد: محتوا‌های خارجی بر اساس عرف و قوانین آن کشور‌ها تهیه و تولید شده‌اند، بنابراین دارای محتوا‌هایی متضاد با معیار‌های ارزشی و اسلامی کشورمان هستند. پس توصیه می‌شود کودکان ایران‌ از محتوا‌های بومی و استاندارد و تولید داخلی استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: همراهی و همگام شدن والدین با فرزندان در فضای مجازی می‌تواند موجب ایجاد رفاقت و صمیمیت بیشتر بین آنها شده و در نهایت از آسیب‌های این فضا کم کند. خانواده‌ها همچنین می‌توانند با پیگیری صفحه پویش کودکان سایبری در اپلیکیشن شاد و سایت پلیس فتا به نشانی https://cyberpolice.ir/cyberkids به راهکار‌ها و اقدامات مؤثری به منظور حفاظت از کودکان خود در فضای مجازی دست یابند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا یادآور شد: کانال پلیس فتا در اپلیکیشن شاد به نشانی shad.ir/policefata و سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

انتهای پیام
captcha