نحوه انتخاب داوران مسابقات بین‌المللی قرآن و رد نقش سلایق فردی
کد خبر: 4123284
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
کریم دولتی پاسخ داد:

نحوه انتخاب داوران مسابقات بین‌المللی قرآن و رد نقش سلایق فردی

طی روزهای اخیر شائبه‌های در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن مطرح شد که انتخاب گروه داوری بر اساس سلایق شخصی بوده است، موضوعی که البته مسئول فنی این دوره از مسابقات به شدت آن را تکذیب و اعلام کرد.

رد نقش سلیقه شخصی در گزینش نهایی داوران مسابقات بین‌المللی قرآن؛ شاخص‌های انتخاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این روزها در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور 52 شرکت‌کننده از 33 کشور و در دو بخش بانوان و آقایان در جریان است.

در این دوره از مسابقات 22 داور ایرانی و 10 داور خارجی از کشورهای لبنان، بحرین، کویت، عراق، اردن، افغانستان، تاجیکستان و سوریه به ارزیابی شرکت‌کنندگان می‌پردازند.

علاوه بر داوران ایرانی که اکثریت آنها در شمار داوران شناخته شده و با سال‌ها تجربه داوری در مسابقات ملی و بین‌المللی هستند، اما به نظر می‌رسد برخی اعضای خارجی گروه داوران برای اولین بار است که قضاوت در رویدادی بین‌المللی را تجربه می‌کنند. به خصوص این وضعیت در نمایندگان برخی کشورها که کمتر نام و چهره‌شان برای فعالان قرآنی شناخته شده است، بیشتر احساس می‌شود.

از جمله نکاتی که امسال در مورد داوران خارجی می‌توان مطرح کرد حضور تعداد اندکی از کشورها در ترکیب هیئت داوران است، در هر دو بخش بانوان و آقایان مجموعاً از هشت کشور دعوت شده است. همچنین نگاهی به ترکیب داوران ما را با جای خالی برخی کشورها که معمولاً نمایندگانی در گروه داوری داشته‌اند، روبرو می‌کند. کشورهای منطقه شرق آسیا، شبه قاره هند و حتی ترکیه که اغلب در مسابقات ایران داور داشته‌اند.

رد نقش سلیقه شخصی در گزینش نهایی داوران مسابقات بین‌المللی قرآن؛ شاخص‌های انتخاب

علاوه بر این طی روزهای اخیر مواردی مبنی بر اینکه «هیئت داوران بر اساس تصمیمات سلیقه‌ای و بدون اتخاذ رأی کمیته فنی ستاد عالی مسابقات انتخاب شده‌اند» از گوشه و کنار سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی به گوش رسیده است.

تمام این موارد باعث شد تا برای اطلاع از جزئیات نحوه انتخاب داوران و شاخص‌هایی که برای این امر مهم در نظر گرفته شده است، با کریم دولتی که مسئولیت کمیته فنی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را بر عهده دارد، گفت‌وگویی داشته باشیم که حاصل آن در ادامه آمده است.

مسئول کمیته فنی سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه در بخش بین‌المللی و داوران خارجی معمولاً از چند ماه قبل از شروع مسابقات یک رصدی را از مراجع مختلف انجام می‌دهیم، گفت: این رصد از طریق رایزنی‌ها، اساتید قرآنی و موسسات قرآنی شناخته شده در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، البته این به آن معنا نیست که هر عزیزی معرفی شود بتوانیم از او در گروه داوری استفاده کنیم. بالاخره ما نیز محدویت‌ها و اولویت‌بندی‌های خاص خودمان را داریم.

وی افزود: غیر از برخی چهره‌های شاخص بنای ما بر این است که حتی‌الامکان چهره‌ای طی دوره‌های متوالی و پشت سر انتخاب نباشد و اصطلاحاً شاهد چهره‌های تکراری در گروه داوری نباشیم، مگر اینکه به نتایج و یافته‌های جدیدی دست پیدا کرده باشیم که مجبور شویم برخی چهره‌ها را مجدداً مورد استفاده قرار دهیم.

دولتی تصریح کرد: شاخص دیگری که طی سال جاری اتفاق افتاد و خوشبختانه نتایج خوبی هم حاصل شد این بود که برخی از چهره‌های قرآنی که قبلاً در جمهوری اسلامی تشکیلات یا فعالیت علمی و قرآنی و فرهنگی داشتند و حتی به کشور خودشان نیز مراجعت می‌کردند بتوانیم در گروه داوری داشته باشیم. تلاش شد تا با هماهنگی و همکاری ویژه از سوی جامعه‌المصطفی‌(ص) العالمیه بتوانیم از ظرفیت این عزیزان استفاده کنیم.

مسئول کمیته فنی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اظهار کرد: این موضوع از چند جهت برای ما حائز اهمیت است. اول اینکه این عزیزان هم فعالیت قرآنی شناخته شده در سطح کشور خودشان دارند و به تبع شناخته شده هستند و هم اینکه به دلیل حضور در جمهوری اسلامی و اجرای فعالیت قرآنی در ایران، با اقتضائات مسابقات ما آشنایی بیشتری دارند.

وی بیان کرد: نکته دیگری که در این دوره مورد توجه قرار گرفته و امیدوارم در سال‌های آتی هم اتفاق بیفتد این است که برخی از داوران در این دوره، خودشان در دوره‌ای خاص شرکت‌کننده مسابقات ایران بوده و حتی حائز رتبه هم شده‌اند. در این دوره شاهد حضور سه چهره که سابقه حضور در مسابقات ایران را دارند، هستیم. غیر از داور تاجیکستانی که سال گذشته رتبه دوم مسابقات ایران را کسب کرد، سیدمهدی موسوی از افغانستان در بخش صحت حفظ و محمدصادق رحیمی از افغانستان در بخش لحن نیز اواخر دهه هفتاد جزء شرکت‌کنندگان مسابقات ایران بوده‌اند.

رد نقش سلیقه شخصی در گزینش نهایی داوران مسابقات بین‌المللی قرآن؛ شاخص‌های انتخاب

دولتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد دلایل حضور نیافتن داورانی از شرق آسیا که معمولاً در گروه داوری حضور داشته‌اند، بیان کرد: امسال افرادی از منطقه شرق آسیا معرفی شده بود، اما به دلیل همزمانی برخی برنامه‌هایی که خود این افراد داشتند نتوانستیم از آنها استفاده کنیم. امسال از اندونزی و از بنگلادش که در شبه قاره هند است به ما داورانی معرفی شده بود که امکان حضور این افراد در این دوره فراهم نشد. بخشی از علت این موضوع به این برمی‌گردد که باید برنامه زمانی خودمان را شش ماه جلوتر اعلام کنیم تا این هماهنگی‌ها بهتر رقم بخورد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که داوران از سوی طریق کمیته‌ای خاص انتخاب شده یا سلیقه شخصی باعث انتخاب نهایی داوران شده است، گفت: به هیچ وجه بر اساس سلیقه شخصی نبوده است. امسال به طور مشخص از نظرات حدود شش یا هفت نفر از اساتیدی که با جهان اسلام ارتباط دارند، استفاده کردیم، علاوه بر آن کمیته علمی و فنی ستاد عالی مسابقات که حدود 13 عضور دارد هم یک سری پیشنهادات ارائه داد و در مجموع از 20 شخص، مجموعه برای انتخاب داوران استفاده شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha