سفر حج، رنگ خدایی را نصیب زندگی انسان می‌کند
کد خبر: 4148715
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
یادداشت؛

سفر حج، رنگ خدایی را نصیب زندگی انسان می‌کند

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: در صورتی که از ظرفیت عظیم حج طبق آنچه خداوند قرار داده است استفاده شود، حج باعث ساماندهی امور معنوی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امور امنیتی مردم خواهد شد.

حسین دستگردی، مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبیحسین دستگردی، مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است، نوشت:

خداوند سبحان در  آیات حج اشاره ظریفی به واژه «ناس» به معنای مردم دارد که این امر نشان می‌دهد موضوع حج محدود به یک قشر خاصی از مردم، یا دولت و کشور خاصی نبوده و در واقع  حج موضوعی مردمی، جهانی و بین المللی است و همه مردم دنیا از منافع آن بهره می‌برند چه بدانند و چه ندانند.

خداوند در آیه 97 سوره مائده می‌فرماید: « جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ خدا، زیارت کعبه، آن خانه با حرمت، و ماه‌های حرام، و قربانی‌های بی نشان، و قربانی‌های نشان دار را وسیله قوام و برپایی زندگی، معیشت و سامان دنیا و آخرت مردم قرار داد. این شرایع و احکام برای آن است که بدانید: یقیناً خدا آنچه را در آسمان‌ها و آنچه را در زمین است می‌داند؛ و قطعاً خدا به همه چیز داناست».

طبق تعبیر مقام معظم رهبری که می‌فرمایند: «حج ستون زندگی بشریت است»؛ در این سفر سرتاسر معنوی، حاجی زائر رنگ و بوی خدایی می‌گیرد و ستون آرامش و پایه خانواده و جامعه می‌شود؛ به طوری که پس از این سفر، جایی که نیاز است بین افراد صلح برقرار کرده و جایی که نیاز است با کمک مالی مشکل مردم و خانواده‌ها را حل می‌کند.

حاجی باید باعث قوام خانواده‌ها باشد. باعث توسعه تشویق به امور خیر در خانواده، امربه معروف و نهی از منکر و رعایت عفاف و حجاب در خانواده‌ها و جامعه شود. در صورتی که از ظرفیت عظیم حج طبق آنچه خداوند قرار داده است استفاده شود، حج باعث ساماندهی امور معنوی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امور امنیتی مردم می‌شود.

آیه 97 سوره مائده عظمت کعبه و مراسم حج را می‌رساند که می‌تواند تاثیرات بسیار عمیقی در ساماندهی امور مختلف جامعه بشریت داشته باشد. برخی از منافع كه در پرتو مراسم حج در بعد بین المللی حاصل مى‌شود را می‌توان به این شرح بیان کرد؛ همه مردم دنیا از منافع مادی و معنوی حج بهره می‌برند، مردم با معارف و امت‌ها آشنا شده و با خرید سوغات توسط زائرین تجارت کشورها رونق می‌گیرد.

از طرفی دیگر مراسم حج به عنوان مانور سياسى و برگزاری مراسم برائت از كفار و مشرکین باعث شناخت مردم دنیا از شیطان بزرگ و کشورهای استعمارگر می‌شود. شرکت در مراسم حج باعث ارتباط بیشتر  دولت‌های مسلمان می‌شود و نیز باعث اتحاد و امنیت در سطح بین المللی می‌شود.

در نگاه مقام معظم رهبری؛ « حج، مسئله‌ای جهانی و تمدنی است که هدف آن، ارتقای امت اسلامی، نزدیکی دل‌های مسلمانان و اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر و ظلم و استکبار و بت‌های بشری و غیربشری است».

بنابراین با درنظر گرفتن ساير بركات، درمی‌یابیم كه اين برنامه‌هاى حج برخاسته از علم بى نهايت خدايى است كه بر همه چيز هستى آگاه است و هرگز علم محدود نمى‌تواند دستورى به اين جامعيت و جذابيت صادر كند.

انتهای پیام
captcha