مجمع خیرین یاریگران زندگی در خراسان‌جنوبی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4148855
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

مجمع خیرین یاریگران زندگی در خراسان‌جنوبی راه‌اندازی می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی گفت: مجمع خیرین یاریگران زندگی طی تیرماه امسال در این استان راه‌اندازی می‌شود.

محمدرضا حسنی مقدم، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمدرضا حسنی‌مقدم، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی، امروز، ۲۹ خردادماه در نشست خبری به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۴۵ تن انواع مواد مخدر در استان کشف شد که ۴۸ درصد نسبت به سال ماقبل آن کاهش داشت.

وی با بیان اینکه یکی از علل کاهش کشفیات مواد مخدر، خرد شدن محموله‌ها و افزایش قیمت آن است در عین حال اقدامات مقابله‌ای نیز نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است، افزود: توقیف وسایل نقلیه حامل مواد مخدر نیز از ابتدای امسال ۷۶ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده افرایش اقدامات مقابله‌ای است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی بیان کرد: افزایش ۳۲ درصدی سطح زیرکشت مواد مخدر در افغانستان در حالی سال ۲۰۲۲ اعلام شد که بیش از ۸۰ درصد تقاضای تریاک در جهان توسط این کشور تأمین می‌شود، تولید ماده مخدر صنعتی شیشه نیز در افغانستان افزایش یافته که زنگ خطری در همسایگی ایران است.

حسنی‌مقدم ادامه داد: سال گذشته ۳۲ هزار معتاد متجاهر در کشور ساماندهی شدند و بالغ بر ۶۹۴ تن مواد مخدر کشف شد که بیشتر این کشفیات در شرق کشور بوده است.

وی با اشاره به تنوع و گستردگی اعتیاد در ایران بیان کرد: خسارت‌های بهداشتی و درمانی، آسیب‌های اجتماعی، روحی و روانی بخشی از اثرات اعتیاد بر جامعه است که در این راستا اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی ادامه داد: طرح «یاریگران زندگی» همزمان با سراسر کشور در ۹۵۸ مدرسه استان اجرا شده که ۱۲۰ هزار والدین، ۱۴۸ هزار دانش‌آموز و یک هزار و ۸۰۰ نفر از معلمان تحت پوشش قرار گرفتند.

حسنی‌مقدم با اشاره به اینکه در مرحله اول این طرح در ۲۵۰ روستای استان اجرا شده و هدف اصلی آن ایجاد کانون راهبری است تا به این وسیله بتوان در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد گام برداشت، تصریح کرد: اقدامات پیشگیری و آگاهی‌بخشی مهم‌ترین رویکرد اجرای طرح یاریگران زندگی در روستاهاست تا با افزایش نشاط اجتماعی بتوان نرخ شیوع اعتیاد را کاهش داد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی افزود: پیشگیری از اعتیاد و اقناع‌سازی برای ترک و درمان از دیگر اهداف مهم اجرای طرح یاریگران زندگی است که با قوت دنبال می‌شود، البته هنوز در گام‌های نخست هستیم و نمی‌توان نتایج مشخص را اطلاع‌رسانی کرد. نرخ شیوع اعتیاد در استان براساس مطالعات شیوع‌شناسی سال ۱۳۹۵ ستاد مبارزه با مواد مخدر سه و ۷۸ صدم درصد است و هنوز آمار جدیدی نداریم. بیش از هشت هزار و 707 مرکز درمان اعتیاد در سطح کشور فعال است که از این تعداد ۸۹ مرکز در خراسان‌جنوبی واقع شده و بیش از ۱۷ هزار نفر در این مراکز تحت درمان هستند.

وی با بیان اینکه «مجمع خیرین یاریگران زندگی» تیرماه امسال در خراسان‌جنوبی راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: توقف بروز و شیوع اعتیاد در کشور از رویکردهای مهم اجرای طرح‌های مقابله‌ای بوده و تقویت مداخلات علمی در این مسیر ضروری است‌.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی بیان کرد: تلاش مؤثر برای درمان معتادان نیز از رویکردهایی است که در این زمینه باید ظرفیت‌ها در استان افزایش یابد و ارتباط‌گیری مؤثر بین والدین و فرزندان نیز برای پیشگیری از اعتیاد ضروری و حائز اهمیت است. سال گذشته آمار مراجعان به مراکز ترک اعتیاد از ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر به ۱۷ هزار و ۳۵۰ نفر رسید و هشت مرکز در استان فعال است که مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ بوده و معتادان متجاهر در آنها پذیرش می‌شوند.

حسنی‌مقدم با بیان اینکه ۸۷۹ نفر معتاد متجاهر سال گذشته در این مراکز پذیرش، درمان و ساماندهی شدند، افزود: راه‌اندازی مراکز درمان دولتی با داروهای آگونیست در هشت شهرستان دنبال می‌شود و آمار مراکز دولتی به احتساب این هشت مرکز به ۱۵ مورد می‌رسد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی گفت: دو سال گذشته طرح راهبردی کنترل و کاهش مواد مخدر در بخش مرزی استان اجرا و منجر به ترک اعتیاد ۷۲ نفر در یک منطقه مرزی شد؛ از طرفی ۱۰۰ درصد دانش‌آموزانی که برای ترک اعتیاد معرفی شدند، درمان شده‌اند چرا ترک کردن در این قشر آسان‌تر است.

حسنی‌مقدم دلیل کاهش چشمگیر روند اعتیاد در دانش‌آموزان را اجرای طرح‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای از جمله طرح یاریگران زندگی دانست، یادآور شد: در هفته ملی مبارزه با مواد مخدر امحای بیش از ۴۰ تن مواد مخدر غیر دارویی از استان‌های شرق کشور در خراسان‌جنوبی انجام خواهد شد که به‌صورت ویدئوکنفرانسی با مرکز و حضور مقامات کشوری است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز موقت ماده ۱۶ (ترک اعتیاد اجباری) افزود: با تأکید استاندار و مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، پیگیری‌های لازم صورت گرفته و موافقت ستاد مبارزه با مواد مخدر اخذ شده تا این مرکز با ظرفیت ۴۰ نفر فعالیت خود را شروع کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی بیان کرد: قول واگذاری زمینی به مساحت سه و نیم هکتار برای ساخت مرکز ماده ۱۶ در استان داده شده و امید است بعد از تحویل زمین مراسم کنلگ‌زنی انجام شود که ۵۰ درصد اعتبارات استانی و مابقی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تأمین و ساختمان طی یک سال ساخته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha