آن اتاق کوچک پشت بام و یک دنیا آسیب
کد خبر: 4153608
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷

آن اتاق کوچک پشت بام و یک دنیا آسیب

زندان و آسیب‌های اجتماعی‌اش باعث شده است زنی جوان در بیرجند با چهار فرزندش در یک اتاقک بدون وجود وسیله سرمایشی روزگار بگذرانند.

بازدید مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی از خانواده یک زندانیهوای گرم این روزهای بیرجند امان همه را بریده؛ گرمای هوا تا مرز 42 درجه و حتی بیشتر می‌رود، اما برای بازدید از خانواده زندانیان برنامه‌ریزی از قبل انجام شده بود که طبق سنت هر هفته سرکشی به اتفاق مدیر‌کل زندان‌های خراسان‌جنوبی و هیئت همراه باید انجام شود. مقصد یکی از روستای نزدیک شهر بیرجند بود. از کوچه پس کوچه‌های این روستا که رنگ و بوی شهر را به خود گرفته بود می‌گذریم و به یک ساختمان مجلل می‌رسیم. پسربچه‌ای جلوی در منزل منتظر ما بود و در قامت کودکانه‌اش خوش‌آمدگویی بزرگسالانه‌ای داشت. دو طبقه از ساختمان را گذراندیم که پسر بچه با صدای ضعیف می‌گوید: هنوز یک طبقه دیگر مانده؛ در ایستگاه راه‌پله یخچالی بود که مسیر تردد را سخت کرده بود.

اتاقک پشت بام محل زندگی یک بانو و چهار فرزند خردسالش بود. هوای گرم و پنجره کوچک این اتاقک 15 متری و گرمای این روزها زندگی سختی را برایشان رقم زده بود. پای صحبت‌هایشان در آن اتاقک نشستیم. زن جوان از روزهای سخت زندگی‌اش می‌گوید: از روزی که همسرم وارد زندان شد همه اطرافیان از جمله خانواده، دوست، آشنا و همسایه از ما فاصله گرفتند و تنها با چهار فرزندم بار زندگی را به دوش کشیدم. بارها به کمیته امداد امام خمینی(ره) مراجعه کردم اما به دلیل اینکه در دهک بالا بودم از پوشش این نهاد هم محروم شدم.

این بانوی 39 ساله می‌گوید: تا زمانی که همسرم به زندان نیفتاده بود با برادرش در حوزه خرید و فروش خودرو فعال بودند و به دلیل اینکه چندین خودرو به نام من پلاک شد، شاخص دهک من که حال سرپرست خانواده هستم را بالا نشان می‌دهد.

مادر این چهار فرزند با بغضی در گلو ادامه می‌دهد: همین اتاقک را نیز به سختی برای اجاره پیدا کردم، چراکه چهار فرزند داشتم و کسی به من خانه‌ای اجاره نمی‌داد. نمی‌دانم از کدام درد این روزها بگویم. از ناحیه کمر برایم مشکلی پیش آمده که دیگر نمی‌توانم کار کنم. سقف این اتاقک ایرانیت بوده که کودکانم در این گرما دیگر طاقت ندارند چراکه وسیله سرمایشی نداریم.

این بانو با اشاره به بیماری سه فرزندش اظهار کرد: نمی‌توانم به پزشک یا درمانگاهی مراجعه کنم و همین عقب افتادن روال درمان باعث شده ریه یکی از فرزندانم عفونت کند و اکنون جز دعا نمی‌دانم چه کنم.

وی علت وجود یخچال در ایستگاه راه‌پله را نبود فضای در خانه عنوان می‌کند و از مدیرکل زندان‌های استان می‌خواهد همسرش را به بند باز منتقل کنند تا سرپرستی کودکان را برعهده گیرد.

بازدید مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی از خانواده یک زندانی

علی عبدی، مدیر‌کل زندان‌های خراسان‌جنوبی در جریان این بازدید گفت: با بررسی پرونده قضایی این زندانی مشخص شد که نامبرده به تحمل 28 سال حبس محکوم شده است که برای انتقال وی به بند باز با توجه به قوانین هنوز مقدار حبسی که تحمل کرده به حد نصاب نرسیده است.

وی افزود: برای تحت پوشش قرار دادن این خانواده در نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، با مدیرکل این نهاد حمایتی مذاکره خواهد شد و برای اشتغال زندانی به‌گونه‌ای در زندان برنامه‌ر‌یزی می‌کنیم تا با درآمد خوبی که از اشتغال داخل زندان به‌دست می‌آورد کمک خرج زندگی‌اش باشد.

مدیر‌کل زندان‌های خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای اشتغال همسر زندانی نیز برنامه‌ریزی کردیم تا خود وی یکی از اشتغال‌های انجمن حمایت مانند حوله‌بافی، چرم‌دوزی و نانوایی را برای خود انتخاب کند. کولر و پنکه نیز در کمترین زمان به این خانواده تحویل خواهد شد.

عبدی ادامه داد: در سال گذشته با همت خیرین و مردم نوع‌دوست به سه هزار و 23 خانواده زندانی کمک‌های نقدی و غیر نقدی کمک انجام شده و همچنین در این مدت پنچ هزار و 163 سبد حمایتی در سطح استان توزیع شد. همچنین هفت هزار و 711 پرس غذای گرم در مدت یادشده توزیع شده است.

با دستور مدیرکل زندان‌های استان کمتر از یک ساعت، پزشکی در منزل این خانواده حاضر و سه فرزند وی مورد معاینه قرار گرفتند که دارو نیز به‌صورت رایگان برای آنها تجویز شد. یک بسته سبد حمایتی و هدایایی نیز به فرزندان در این بازدید اهدا شد.

آنچه این خانواده را از خانواده‌های دیگر ساکن در این ساختمان جدا کرده بود، آسیبی به نام زندان بود که پدر باعثش بود و اکنون فرزندان باید رنجش را بکشند.

انتهای پیام
captcha