پیام‌هایی که فارغ از هر دینی می‌توان از محرم فراگرفت
کد خبر: 4156874
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
محرم؛ ماه قیام و پیام/ 4

پیام‌هایی که فارغ از هر دینی می‌توان از محرم فراگرفت

یک مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا، حق‌خواهی، عدالت و امر به معروف و نهی از منکر فارغ از هر دینی بود، گفت: در حوزه‌های علمیه نیز طبق تأکید مقام معظم رهبری، اولین اقدام تبلیغ است.

فاطمه زهرا حجی‌پور، مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبیفاطمه زهرا حجی‌پور، مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در خصوص مهم‌ترین درس عاشورا که باید فارغ از هر دینی آن را دانست در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تنها عزاداری و شرکت در مراسم مختلف در ایام محرم کافی نیست، بلکه شور به همراه شعور و درک و فهم لازم است.

وی با بیان اینکه تمام پویایی ماه محرم به موعظه و مباحث معنایی و اعتقادی است، تصریح کرد: شور و هیجان محرک است، از طرفی ما نیز هم به عقل و فکر نیاز داریم و هم به شور و هیجان و همه اینها به‌صورت مجموع در واقعه عاشورا دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید: 


مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر هرکدام از ما مانند حر بن ریاحی رفتار کرده و هیچ‌وقت در زندگی ناامید نشویم، حتی پایان زندگی هم با خداوند همراه شویم، نور و رحمت الهی شامل حال ما خواهد شد، اظهار کرد: اگر ما بانوان به‌عنوان مثال پوشش مناسبی نداشته باشیم یا مرتکب اشتباه شویم، هرگاه توبه کنیم مورد قبول حق واقع می‌شود.

حجی‌پور با بیان اینکه اگر مرتکب خیانتی شویم یا در مقابل با خداوند قرار بگیریم، هرگاه به‌سوی او بازگردیم با آغوش باز ما را می‌پذیرد، تصریح کرد: خداوند بسیار مهربان و رحیم بوده و ما را مورد بخشش خود قرار می‌دهد و این فرصت محرم زمان خوبی برای توجه به خداوند است.

وی بیان کرد: در مراسم امام حسین(ع) می‌توانیم ایشان و یارانشان را واسطه قرار دهیم که خداوند از گناهان ما چشم‌پوشی و ما را مورد عنایت خود قرار دهد. این دو ماه را فرصتی برای آشتی با خداوند قرار دهیم تا به‌واسطه خدا سعادت و خوشبختی نصیب ما شود.

مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا، حق‌خواهی، عدالت و امر به معروف و نهی از منکر فارغ از هر دینی بود، اظهار کرد: در دوران ما یزید زمانه، آمریکا و اسرائیل است که تمام همت خود را به‌کار برده تا مردم ما را به ذلت بکشاند که در این زمان مبارزه با بی‌عدالتی و حق‌خواهی وظیفه مردم ماست.

حجی‌پور با بیان اینکه برای بانوان این دو ماه فرصت مناسبی است که به یکدیگر تذکر دهند، تصریح کرد: همه ما دل‌های آماده برای تقرب به خداوند داریم و خداوند نیز ما را می‌پذیرد. از طرفی باید به انقلابی که با خون هزاران شهید به ثمر رسیده و حکومتی که با محوریت عدالت و دوری از ظلم‌ستیزی بنا شده، کمک کرده و دست به دست هم دهیم تا کشور انقلابی را که در مسیر قیام عاشورا حرکت می‌کند، به بالاترین پیشرفت جهانی برسانیم.

وی با بیان اینکه جهش فوق‌العاده‌ای در همه عرصه‌ها داریم و اخیرا پیشرفت‌های چشم‌گیر و فوق‌العاده‌ای در همه زمینه‌ها داشته‌ایم، اظهار کرد: ما باید قدرشناس این کشور بوده و خودتحقیری نکنیم تا به بالاترین عرصه‌ها دست پیدا کنیم.

مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر مانند نسل‌های گذشته فرزندان خود را به پای منبر و مراسم امام حسینی ببریم قلب‌های آنان آماده برای درک قیام عاشورا خواهد شد، افزود: نکته دیگر اینکه حوزه‌های علمیه و دانشگاه که ملجأ علم و پژوهش بوده می‌توانند بسیار در درک پیام عاشورا کمک‌کننده باشند.

حجی‌پور بیان کرد: یکی از مهم‌ترین علوم، علوم انسانی است و در دانشگاه می‌توانیم به این موضوعات بپردازیم تا نسل حال حاضر انقلاب به خوبی بتوانند قیام عاشورا را درک کرده و این مباحث را به مردم عرضه کنند تا آشناییت بیشتری برای ملت به‌وجود آید.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه نیز طبق تأکید مقام معظم رهبری، اولین اقدام تبلیغ است، تصریح کرد: هرچقدر در این وادی مسئولان حوزه‌های علیمه توانستند به تبلیغ آنچه در عاشورا گذشته بپردازند، موفق‌تر خواهیم بود چراکه آن زمان درک پیام عاشورا را با مرجعیت علمی و دینی پی گرفته‌ایم.

مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: نکته دیگر اینکه در پیام‌هایی که می‌آموزیم تکرو نبوده و به دیگران نیز انتقال دهیم تا زنجیره آگاهی از مهم‌ترین حادثه قرن و آزادگی‌هایی که در پی آن رخ داد، توالی‌وار ادامه یابد تا سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین کنیم.

انتهای پیام
captcha