جریان‌شناسی تبلیغی و تقویت هویت زن مسلمان در طول تاریخ
کد خبر: 4165672
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
در گفت‌وگو با ایکنا بررسی شد

جریان‌شناسی تبلیغی و تقویت هویت زن مسلمان در طول تاریخ

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌ فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نقش زنان در تبلیغ دین همواره اثرگذار بوده و خداوند نیز از این اثر مهم یاد کرده است، گفت: اکنون که در گام دوم از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی قرار داریم، لازم است بانوان هویت‌ساز ایران اسلامی در گسترش هرچه بیشتر این نقش تبلیغی تلاش و مجاهدت کنند.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی و دانش آموخته رشته فلسفه و کلام اسلامی

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌ فقیه در خراسان‌جنوبی و دانش‌آموخته رشته فلسفه و کلام اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با دو نگاه اجمالی و تفصیلی می‌توان به بررسی جریان‌شناسی تبلیغی و نقش آن در تقویت هویت زن مسلمان پرداخت، گفت: در نگاه اجمالی به موضوع مشاهده می‌کنیم از همان ابتدای خلقت با خلق حضرت آدم، حضرت حوا نیز حضور و نقش‌آفرینی دارد و در طول تاریخ نیز شاهد این نقش‌آفرینی هستیم، تا آنجا که خداوند در قرآن کریم از میان زنان دو نفر را به‌عنوان الگوی زنان پاک و مؤمن و دو نفر دیگر را نیز به‌عنوان الگوی زنان کافر و بی‌ایمان ذکر می‌کند، تا این نقش‌آفرینی پیوسته را یادآور شود.

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌ فقیه در خراسان‌جنوبی بیان کرد: خداوند در آیه 10 سوره مبارکه تحریم می‌فرماید: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ؛ خدا براى كسانى كه كفر ورزيده‌اند آن نوح و آن لوط را مثل آورده كه هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شايسته ما بودند و به آنها خيانت كردند و كارى از دست شوهران آنها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان داخل آتش شويد»؛ همچنین در آیه 12 این سوره آمده است: «وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ؛ و مريم دخت عمران را همان كسى كه خود را پاكدامن نگاه داشت و در او از روح خود دميديم و سخنان پروردگار خود و كتاب‌هاى او را تصديق كرد و از فرمانبرداران بود.»

هاشمی با بیان اینکه الگوی زنان بی‌ایمان همسران حضرت نوح و لوط و الگوی زنان مؤمن همسر فرعون و حضرت مریم(س) را نام می‌برد، تصریح کرد: از آنجا که برای جریان‌شناسی ناگزیر از مطالعه تاریخ هستیم و از طرفی تاریخ معاصر ایران نیز گواهی روشن بر تقویت هویت زن مسلمان در صده اخیر و به‌ویژه در انقلاب اسلامی ایران است، به بررسی تاریخ معاصر ایران و نقش آن در تقویت هویت زن مسلمان می‌پردازیم.

وی بیان کرد: در نگاه تفصیلی می‌توان گفت جریان‌شناسی این موضوع در تاریخ معاصر ایران که از مشروطه تا انقلاب اسلامی را شامل می‌شود ما را به سه جریان رهنمود می‌کند که جریان اول، غرب‌گرایی و غرب‌شیفتگی است که قدمتی 150 ساله دارد. جریان دوم که فرهنگ و معارف اسلامی است معتقد به حضور خاص زن با رعایت معارف و مبانی اسلامی براساس تحولات و نیاز جامعه است. همان‌طور که مرد براساس تعالیم اسلام در عرصه سیاست و جامعه تکلیف و وظیفه دارد، زن نیز نقش دارد و تفاوتی بین زن و مرد نیست مگر در برخی عرصه‌های خاص اجتماعی که با روحیه احساسات و عواطف زنانه تناسب ندارد.

استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: جریان سوم، جریانی است که می‌توان با عنوان محافظه‌کارانه و یا وسواس‌گونه، از آن یاد کرد، چراکه مقداری از اسلام حقیقی فاصله دارد و هم وحشتی از غرب دارد، لذا هرگونه حضور زن را خطر بزرگی می‌دید خطری که ممکن بود جامعه را به انحطاط بکشاند، دلیلشان هم این بود که به محض حضور زن در جامعه فساد به‌وجود می‌آید.

وی افزود: طیف‌هایی که از نظر فکری یا تشکیلاتی وابسته به غرب بودند شروع به زمینه‌سازی برای فرهنگ آزادی زن به شکل غربی کردند و می‌خواستند زنان ایرانی نیز مانند زنان غربی شوند، در این میان دو جریان فراماسونری و بهائیت نقش اصلی در پیاده‌سازی این نقشه دشمن داشتند.

این استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: وقتی رضاخان به دست انگلیسی‌ها و برای پیشبرد اهداف استعماری آنان روی کار آمد یکی از برنامه‌های او برای اسلام‌ستیزی مسئله کشف حجاب بود. تأسیس مدارس مختلط، حضور بی‌حجاب زنان دولتمردان در جلسات حکومتی، تعطیلی حوزه علمیه کاشان و تبدیل کردن آن به مدرسه مختلط و قانون ممنوعیت حجاب که تا سال 1322 ادامه داشت بخشی از جنایاتی است که با این هدف انجام شده است.

هاشمی ادامه داد: در میان این جریانات، جریان اسلامی با دو چالش مواجه بود، اول آنکه باید نگاه اسلام حقیقی را آموزش می‌داد و دیگر اینکه با سیل بنیان‌کن فساد و فحشا و از بین برنده نظام خانواده مقابله می‌کرد، لذا جلسات و مجامع زنان در خانه‌ها و مساجد و حسینیه‌ها شروع شد و از همان دوران مشروطه بود که در کنار توطئه‌های استکبار جلسات مختلف در منازل علما و شخصیت‌ها آغاز شد.

وی با بیان اینکه در دوره رضاخان که استبداد شدید بود بانوان تحت عنوان مکتب‌خانه درس قرآن و احکام می‌دادند و قریب به اتفاق زنانی که نمی‌خواستند در مدارس مختلط، آمریکایی و یا انگلیسی بروند در این مکتب‌خانه‌ها آموزش می‌دیدند، افزود: بعد از رضاخان در سایه آزادی‌های مدنی که به اجبار به آن تن دادند جلسات زنان تا حدی گسترش یافت که رژیم نتوانست آنها را تعطیل کند و اولین حضور و نقش‌آفرینی زنان در عرصه سیاسی ایران را می‌توان در جریان نهضت تحریم تنباکو مشاهده کرد، زنان ایرانی در خانواده‌های اشراف و دولتمردان و حتی حرمسرای ناصرالدین شاه قلیان‌ها را شکستند.

هاشمی ادامه داد: بانوان مسلمان ایرانی بعد از مشروطه نیز حضور انقلابی و پررنگی در عرصه اجتماع داشتند در جریان تحریم تولیدات غربی یا واردات غربی که علمای تبریز شرکت اسلامیه را درست کرده و اقلام غربی را تحریم کردند یا در اصفهان و دیگر شهرهای ایران، مشاهده می‌کنیم که زن‌ها با همکاری علما از جنس غربی استفاده نکرده و نقش‌آفرین بودند.

وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی نیز در تمام عرصه‌ها این نقش‌آفرینی را می‌توان مشاهده کرد، افزود: از همان روزهای آغازین نهضت از سوی امام خمینی(ره) و اعلام عدم مقبولیت و مشروعیت شاه در جریان قیام 15 خرداد 1342 نقش‌آفرینی زنان جدی است. همان زنانی که در دوره رضاخان در مکتب‌خانه‌ها قرآن فرامی‌گرفتند در هنگام قیام امام(ره) به چنان رشدی رسیده بودند که فرزندانشان را نیز انقلابی و مذهبی بار آورده بودند.

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در اواخر دهه 40 در قم حوزه علمیه زنان با نام حوزه علمیه «توحید» توسط شهیدان بهشتی و قدوسی ایجاد شد، تصریح کرد: در جریان این تحولات بود که نقش‌آفرینی زنان در جامعه گسترش پیدا کرد به‌گونه‌ای که در قیام 15 خرداد 1350 زنان بسیاری در اعتراض به سیاست‌های مستبدانه شاه به زندان افتادند و این حرکت زنان در تاریخ معاصر از دل فرهنگ اسلام قرآن و اهل بیت(ع) جوشیدن گرفت و برای این نقش‌آفرینی‌ها می‌توان از دل تاریخ نمونه‌هایی را یادآور شد. زنان مؤمن و شجاعی که در عین حیا و عفت از حق دفاع کرده و نقش‌آفرین بودند و امروز باید به‌عنوان الگوی زنان مسلمان و هویت‌ساز در جهان اسلام و در کل جهان معرفی و شناسانده شوند.

هاشمی یادآور شد: اکنون که در گام دوم از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی قرار داریم، زنان و بانوان هویت‌ساز ایران اسلامی لازم است در گسترش هرچه بیشتر این نقش تبلیغی تلاش و مجاهدت کنند، چراکه این نقش نباید از یاد برود.

انتهای پیام
captcha