زمینه انجام فرایض دینی در بیمارستان‌ها باید فراهم شود
کد خبر: 4165689
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

زمینه انجام فرایض دینی در بیمارستان‌ها باید فراهم شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: معتقدم فضای درمانی باید طوری تجهیز و آراسته شود که هر فرد بیمار و یا همراه آن وقتی وارد آن فضا می‌شود، خصوصاً موقع پخش اذان، باید عطر دل‌انگیز نماز و معنویت را احساس کنند و بیماران بتوانند فرایض دینی‌شان را به راحتی به جا بیاورند.

دکتر اصغر قربانی متخصص اطفال و نوزادان بیمارستان بهارلو و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

اصغر قربانی، متخصص اطفال و نوزادان بیمارستان بهارلو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ششم شهریورماه در جریان برگزاری همایش نماز و سلامت معنوی در کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به خاطراتی از دوران کودکی و حضور در کلاس‌های آموزشی قرآن و احکام مهدیه تهران اظهار کرد: از دوران کودکی روز‌های جمعه به مهدیه تهران می‌رفتم، کلاس‌های کانون آموزش قرآن در این مکان برقرار بود که قرآن و احکام آموزش می‌دادند و به یاد دارم افراد مستعدی که چند سالی از حضورشان در کلاس‌ها می‌گذشت و موفق بودند به‌عنوان مربی در همان کانون آموزش قرآن مشغول به تدریس می‌شدند که ما نیز توفیق داشتیم تا در این کلاس‌ها تدریس کنیم و از آن دوران من به احکام علاقه داشتم و یکی از علاقه‌مندی‌هایم، تدریس احکام در مهدیه تهران بود.

وی افزود: من در این کلاس‌ها سعی می‌کردم تا خاطره خوش احساسی ایجاد کنم، طوری که خوشایند شرکت‌کنندگان حاضر در آن کلاس باشد و برای این اتفاق از سبک‌های ابتکاری و جذاب استفاده می‌کردم.

قربانی ادامه داد: پس از آنکه در رشته پزشکی قبول شدم و به شهرستان رفتم به خاطر سابقه‌ای که در تدریس احکام داشتم رساله دکترای خود را در رابطه با نماز انتخاب کردم، چون در محیط‌های درمانی می‌دیدم بیماران چقدر در به‌جا آوردن فریضه دینی خود مشکل دارند و چون با احکام آشنا بودم می‌دانستم بیماران هم درگیر هستند و ایده برپایی همایش و دوره‌های این‌چنین به این ترتیب شکل گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برگزاری دوره‌ها و همایش‌ها در رابطه با مشکلات بیماران در به‌جا آوردن فریضه نماز گفت: با این سبقه کار که دوره و یا همایشی به این شکل به مشکلات بیماران در به‌جا آوردن فریضه نماز بپردازد در هیچ کجا کاری انجام نشده، و ما موارد را بررسی و آنالیز می‌کنیم.

وی یادآور شد: شاید در رابطه با موضوع مورد بحث بررسی‌هایی انجام شده باشد اما به این شکل انسجام‌یافته نبوده، آموزش نماز بیماران وجود داشته اما به این سبک که تلفیق پزشکی و احکام باهم باشد نبوده و به جرأت می‌توان گفت ما در این زمینه ابتکاری، خاص و به شیوه عملیاتی عمل کرده‌ایم.

قربانی با اشاره به بازخورد‌های برگزاری این همایش‌ها افزود: ما برای برگزاری همایش‌ها معمولاً از مسئولان هر استان دعوت می‌کنیم تا در همایش حضور یابند؛ در همایش نماز و سلامت معنوی که در استان اردبیل برگزار شد، رئیس بیمارستان مجری برگزاری همایش آن‌قدر تحت‌تأثیر قرار گرفته بود که تمام هزینه‌های سخت‌افزار ادای فریضه نماز بیماران در آن بیمارستان را تقبل کرد.

وی به ساخت کلیپ‌های پنج دقیقه‌ای در این رابطه نیز اشاره کرد و افزود: در این خصوص در اکثر مراکز درمانی دقیقاً مدل ما برای ایجاد تسهیلات پیاده می‌شود که در برخی موارد موضوعات کم یا زیاد و یا براساس سلیقه خودشان است، اما ایده را از ما گرفته‌اند.

عضو ستاد اقامه نماز تأکید کرد: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید سلامت چهار بُعد روحی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد که در سلامت معنوی، نماز نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد و در تعالیم دینی از نماز به‌عنوان ستون دین نام می‌بریم منتهی وقتی فردی مریض می‌شود و در بستر بیماری می‌افتد آن زمان، هنگام دل‌شکستگی و فرصت ویژه‌ای برای ارتباط با خداست در زمانی که فرد مریض می‌شود برای ارتباط با خداوند نیازمند یکسری ادوات، اسباب و لوازم است که بتواند این ارتباط با خدا را بهتر در محیط بیمارستانی برگزار کند.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه در محیط بیمارستانی باید مُهر، سنگ تیمم مخصوص و سجاده مخصوص وجود داشته باشد و عبادت کردن و نماز خواندن در محیط‌های درمانی مستلزم دانستن یکسری احکام بوده که مخصوص بیماران است. ما در دوره‌های مختلفی که در سراسر کشور برگزار می‌کنیم یکسری ادوات و وسائلی که موجب تسهیل ادای فریضه نماز و عبادت بیمار است را به حضار و خصوصاً مسئولان معرفی می‌کنیم تا این ادوات و لوازم را به‌ویژه در بخش‌ها و اتاقی که بیمار در آن بستری شده فراهم کنند و در قالب یک دوره آموزشی دو تا سه ساعته که با روش‌های جذاب و ابتکاری به‌طور تئوری و عملی برگزار می‌شود احکام ضروری که مریض برای ادای فریضه نماز و عباداتش نیاز دارد به پرستار و کادر درمان آموزش می‌دهیم.

قربانی اظهار کرد: در مجموع معتقدم که فضای درمانی باید طوری تجهیز و آراسته شود که هر فرد بیمار و یا همراه آن وقتی وارد فضای درمانی می‌شود خصوصاً موقع پخش اذان، عطر دل‌انگز نماز و معنویت را احساس کند و بیماران هم در به‌جا آوردن فریضه‌های دینی خودشان راحت باشند و بتوانند فرایض دینی خود را به راحتی به‌جا آورند.

انتهای پیام
captcha