رجعت 12 مهدی بعد از قیام امام زمان(عج)؛ ادعای ساختگی احمد الحسن
کد خبر: 4167723
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
محمد جعفری تشریح کرد:

رجعت 12 مهدی بعد از قیام امام زمان(عج)؛ ادعای ساختگی احمد الحسن

مدیرگروه پژوهشی کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) گفت: ادعای جریان احمد الحسن مبنی بر اینکه بعد از قیام امام زمان(عج)، 12 مهدی خواهند آمد و بعد امام حسین(ع) رجعت می‌کنند ساختگی است.

محمد جعفریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفری؛ مدیر گروه پژوهشی کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س)، در نشست‌هایی به نقد جریان انحرافی احمدالحسن پرداخته است.

متن دومین جلسه از این نشست‌ها که در روز گذشته 17 شهریور منتشر شده، به شرح زیر است:

بسیاری از روایات مهدویت در مورد رجعت است و رجعت آنقدر در این روایات مهم شمرده شده است که برخی از علما کتب جداگانه در این باره نوشته‌اند و به شبهات مطرح‌شده پاسخ داده‌اند. در مورد جریان احمدالحسن بصری هم یکی از مسائل مهم همین بحث رجعت است و جالب اینکه احمد بصری در کنار جریانات مخالف و مبارز تشیع، این عقیده را زیر سؤال می‌بُرد و آن را بی‌ریشه و بی‌بنیاد می‌دانست، حتی یکی از سران آنها در کتاب سامری عصر ظهور در این باره تحدی کرده و مدعی شده است که رجعت امام حسین(ع) بعد از ظهور امام مهدی(عج) امکان ندارد و در این زمینه یک روایت نداریم.

رجعت؛ عقیده مسلم شیعه

رجعت از عقاید مسلم شیعه و به معنای برگشت است و براساس اعتقاد شیعیان، بعد از ظهور امام زمان(عج) برخی از افراد برگزیده شیعه از جمله برخی از ائمه(ع) مجدداً به دنیا آمده و خلافت و حکومت عادلانه امام زمان(عج) را تا برپایی قیامت ادامه خواهند داد؛ یعنی حتی وقتی امام زمان(عج) به شهادت برسد، حکومت ایشان از سوی آنها ادامه خواهد یافت.

جریان احمدالحسن می‌گوید این درست نیست و بعد از ظهور امام زمان(عج) احمدالحسن بصری حکومت می‌کند و بعد فرزندش و این روند توسط فرزندان بعدی تداوم خواهد یافت تا به مهدی دوازدهم برسد. اتباع احمد باید بدانند که در چه چاهی افتاده‌اند، زیرا ما عمدتا درباره رجعت با کسانی بحث می‌کنیم که تولد و امامت الهی امام زمان را قبول ندارند. حال چگونه شما که خود را اتباع احمدالحسن به عنوان نایب امام زمان می‌دانید به عقیده مخالفان امام زمان(عج) گرایش پیدا کرده‌اید؟ رجعت یکی از عقاید تمایز شیعه از دیگران و شیعه واقعی از غیرواقعی است، ولی کار شما به جایی رسیده است که با شما در این باره بحث کنیم؟

حال چه دلایلی برای اثبات رجعت داریم؟ از امام رضا(ع) در مورد رجعت پرسیدند و ایشان فرمودند رجعت حق است و در امم سابق بوده و قرآن هم بر آن شهادت داده است و پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر چه در امت‌های پیشین رخ داده است در این امت هم با تطابق کامل و بدون کم و کاستی پیش می‌آید. امام صادق(ع) فرمودند: خداوند اهل بیت ایوب را که مرده بودند به ایشان برگرداند و یا عزیر را که مرده شد زنده گردانید و قصه اصحاب کهف را هم بیان فرمود که از ترس مرگ آواره شدند، ولی خدا آنان را بعد از 309 سال برگرداند. پس دلیل اول روایاتی از امامان(ع) است.

دلیل دیگر، آیات قرآن کریم است. در آیه 83 سوره نمل فرموده است: «وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا»؛ و (ای رسول، امت را به یاد آر) روزی که (به عرصه قیامت یا رجعت به دنیا در ظهور امام عصر) از هر قومی یک دسته را که تکذیب آیات ما می‌کنند بر می‌انگیزیم و آنها (برای سؤال) باز داشته خواهند شد. «مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ»؛ این آیه نشان می‌دهد که حشر این آیه با روز قیامت متفاوت است؛ البته مخالفان رجعت می‌گویند آیه در مورد قیامت است و ربطی به دوره امام زمان(ع) ندارد ولی آیه فرموده است که ما یک فوج و گروه از هر امتی را محشور می‌کنیم، در حالی که در قیامت همه گروه‌ها با همه اعوان و انصارشان محشور خواهند شد.

طبق نظر اکثریت مفسران این آیه منطبق بر رجعت است. از امام صادق(ع) هم در مورد این آیه پرسیدند و ایشان فرمودند که خداوند در روز قیامت گروه خاصی از یک قوم را برنمی‌گرداند، بلکه همه را محشور خواهد کرد. همچنین در روایات متعدد رجعت جزء ایام الهی برشمرده شده است. امام باقر(ع) فرمودند که ایام خداوند سه روز است که حتماً محقق خواهد شد؛ روز قیام قائم، قیامت و رجعت.

رجعت همه معصومین(ع)

آیا فقط امام حسین(ع) رجعت خواهند فرمود یا همه معصومین(ع) رجعت خواهند کرد و روایات تأکید می‌کنند که تمامی معصومین(ع) به همراه بدترین و بهترین افراد زمان خودشان رجعت خواهند کرد. از امام صادق(ع) نقل شده است که هیچ امامی در قرنی نیست مگر اینکه فاجر و مؤمن زمانش برمی‌گردند تا اینکه خدا مؤمنان را بر کافران چیره گرداند و ذلت و خواری و مرتد و کافر را به آنان نشان دهد. امام باقر(ع) فرمودند که پیامبر و امیرالمؤمنین(ع) هم بازمی‌گردند.

در مورد اولین رجعت‌کنندگان در روایات بیان شده است که 27 نفر از مؤمنین قبل از معصومین(ع) رجعت خواهند کرد و براساس روایتی از امام صادق(ع)، 14 نفر آنان از امت موسی(ع) هستند. «وَ مِنْ قَوْمِ مُوسَىٰ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ»؛ نظر دیگر این است که امام حسین(ع) اولین رجعت‌کننده از میان معصومین(ع) است؛ ایشان آنقدر در زمین زندگی خواهند کرد که از فرط پیری ابرویشان چشمانشان را خواهد پوشاند. نظر احمدالحسن بصری این است که ما منکر رجعت نیستیم، بلکه بعد از قیام قائم 12 مهدی می‌آیند و بعد از حکومت مهدی دوازدهم رجعت اتفاق خواهد افتاد و امام حسین(ع) اولین معصومی است که رجعت می‌کند.

برهان ما درباره این ادعا این است که امام حسین(ع) و برخی ائمه دیگر به رجعتشان بعد از قیام امام مهدی(عج) تصریح کرده‌اند و این مسئله هم جزء اجتهاد علما و فقها نیست که آن را نامعتبر بدانید، بلکه کلام اهل بیت(ع) است. بنابراین چرا نمی‌پذیرید؟ در روایتی در اثبات الرجعه فضل بن شاذان آمده است که امام صادق(ع) فرمودند: امام حسین بن علی(ع) یک شب قبل از شهادتشان فرمودند روزی رسول خدا به من فرمود که زود باشد که تو را به سوی عراق برسانند و تو را به زمینی که آن را کربلا گویند فرود آوردند و تو در آن زمین شهید شوی و جماعتی هم با تو شهید شوند به تحقیق که نزدیک شده است عهدی که رسول خدا با من کرده است. پس هر کدام از شما که برگشتن را دوست می‌دارد باید در همین شب برگردد؛ روایت ادامه دارد تا جایی که فرمودند به خدا قسم بعد از آن چه بر ما جاری شود آن‌قدر مکث خواهم کرد که خداوند ما و شما را در آن هنگام که قائم ما ظاهر شود بیرون می‌آورد و از ظالمان انتقام خواهد گرفت و مشاهده خواهیم کرد ایشان را در سلاسل و اغلال و انواع عذاب و وقتی اصحاب پرسیدند که این قائمی که می‌فرمایید کیست؟ ایشان جواب دادند فرزند هفتمین از اولاد فرزند من محمدبن علی است. او مدتی طولانی غایب خواهد شد و بعد قیام و زمین را از عدل پر می‌کند، کمااینکه از ظلم و جور پر شده است.

رجعت پیامبر(ص) و امثال سلمان

امام حسین(ع) با صراحت به پیروانشان وعده داده‌اند اولین نفری هستیم که رجعت خواهیم کرد. در روایت دیگری از پیامبر(ص) آمده است که ایشان به رجعت سلمان و همه ائمه(ع) و حتی رجعت خودشان در دوره ظهور اشاره فرمودند و بیان شده است که ای سلمان، خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر اینکه برای او دوازده نفر وصی و جانشین قرار داد و بعد اسامی آنان را تا امام حسین(ع) و بعد امام مهدی(عج) آوردند. سلمان می‌گوید من ساکت شدم و عرض کردم آیا من آنان را خواهم دید و پیامبر(ص) فرمودند شما و امثال شما از کسانی که معرفت در حق ائمه(ع) دارند آنان را درک خواهند کرد و ادامه دادند به خدا قسم من و علی و فرزندانش و هر آن‌که با ماست برمی‌گردیم و هر کافر و مؤمن خالص به دنیا برخواهند گشت و مؤمنین انتقام خود را از کافران خواهند گرفت. بنابراین در روایات اثری از مهدیون خیالی احمدالحسن بصری وجود ندارد و توهماتی است که احمد بافته و تقطیعاتی است که وجود دارد. امام صادق(ع) هم به صراحت به رجعت اشاره فرمودند و اگر مبلغان بخواهند با مخالفان و اتباع و پیروان احمد بحث کنند، استدلال کنند که امام صادق(ع) و پیامبر(ص) در مورد رجعت سخن گفته‌اند.

مفضل گفته شده است که من از امام صادق(ع) پرسیدم آیا برای ظهور وقتی مشخص شده است که مردم بدانند؟ ایشان فرمودند به خدا قسم وقتی برای ظهور ایشان معین و مشخص نشده است تا شیعیان بدانند. عرض کردم سرورم در وقت ولادت دیده خواهد شد. ایشان فرمودند از وقت ولادت تا شهادت پدر بزرگوارش دیده می‌شود و ولادت او در ماه شعبان خواهد بود و مؤمنین او را در سال 260 قمری می‌بینند، ولی وقتی غایب شد، هیچ چشمی او را نخواهد دید تا وقتی که همه چشمان او را ببینند. مفضل گفت آیا 72 صحابه امام حسین(ع) با ایشان ظاهر خواهند شد و امام صادق(ع) فرمود: امام حسین(ع) در کنار 12 هزار صدیق از شیعیان خود، در  حالی که عمامه سیاه بر سر دارد، ظاهر خواهد شد.

همچنین در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده که فرمودند ظهور امام قائم(ع) و رجعت وعده‌ای قطعی است. امام حسین(ع) همراه 70 تن از صحابه خود رجعت خواهند کرد و همراه با کلاه‌خودهای خود به مردم خبر خواهند داد این حسین است که رجعت کرده تا هیچ مؤمنی درباره او تردید نکند و او دجال و شیطان نیست، بلکه هنوز امام زمان(عج) در بین مردم وجود دارد و وقتی همه بدانند که امام حسین(ع) در میان آنان است، شهادت امام زمان(عج) فرامی‌رسد و اوست که امام زمان را غسل می‌دهد و تدفین می‌کند. بنابراین در روایات متعددی بر نام امام مهدی(ع) و رجعت امام حسین(ع) به عنوان اولین رجعت‌کننده تأکید شده است و احمدالحسن و اتباعش برای رد رجعت و اثبات 12 مهدی دلیلی ندارند.

انتهای پیام
captcha