تاثیر رسانه در بازیابی و ایجاد روحیه معنوی در خانواده
کد خبر: 4186959
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

تاثیر رسانه در بازیابی و ایجاد روحیه معنوی در خانواده

امروز در جامعه مدرن شاهد فاصله گرفتن افراد به ویژه نوجوانان از مفاهیم معنوی و قرآنی هستیم و این خلاء بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و در این بین باید در جست‌وجوی دلایل اصلی باشیم که می‌توان به عواملی، چون عدم توانایی رسانه‌های داخلی در نشر مفاهیم معنوی و قرآنی به گونه‌ای که مخاطبان به ویژه نوجوانان را جذب کنند، بود..

تاثیر رسانه در بازیابی و ایجاد روحیه معنوی در خانواده

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، امروز در جامعه مدرن شاهد فاصله گرفتن افراد به ویژه نوجوانان از مفاهیم معنوی و قرآنی هستیم و این خلاء بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و در این بین باید در جست‌وجوی دلایل اصلی باشیم که می‌توان به عواملی، چون عدم توانایی رسانه‌های داخلی در نشر مفاهیم معنوی و قرآنی به گونه‌ای که مخاطبان به ویژه نوجوانان را جذب کند، باشیم از سوی دیگر گسترش دامنه اطلاعات و محتوای فریب‌دهنده از سوی رسانه‌های غربی که به خوبی نقاط پیوند ذهن نوجوان را با جهان امروز می‌شناسد همچنین عدم شناخت فعالین حوزه‌های مربوط نسبت به هیجانات و نیاز‌های نوجوانان اشاره کرد از این‌روی در این گزارش قصد داریم به عدم توانایی رسانه در نشر مفاهیم قرآنی و جذب مخاطبان به ویژه نوجوانان بپردازیم.

حجت‌الاسلام محمدرضا پوردانا، کارشناس ارشد مدیریت رسانه به تاثیر رسانه در بازیابی و ایجاد روحیه معنوی در خانواده به ویژه نوجوانان اشاره کرد و گفت: در جامعه امروز شاهد فاصله گرفتن افراد به ویژه نوجوانان از مفاهیم معنوی و قرآنی هستیم و این خلاء بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به این موضوع از دریچه معنوی و قرآنی بنگریم باید در بحث رسانه به پردازش موضوعات مختلفی پرداخت که یکی از آن‌ها زمینه‌سازی برای فهم قرآن است، افزود: ما باید در خصوص انتقال مفهوم‌ها و ارزش‌های قرآنی به جامعه از رسانه بهره بگیریم، چون ابزار بسیار قدرتمندی است که این امر از چند راه ممکن است و اولین راه‌کار استفاده مستقیم از عبارت‌های قرآنی است که یکی از ساده‌ترین اشکال در زمینه ارتباط رسانه و انتقال مفاهیم قرآنی است و در قالب‌های متفاوتی نیز منتقل می‌شود که اگر بخواهیم به زبانی ساده به این موضوع ورود کنیم اینکه رسانه را در تبلیغ پیام‌های قرآنی به‌کار بگیریم و مفاهیم قرآنی را مطرح کنیم.

حجت‌الاسلام پوردانا بیان کرد: باید اذعان داشت قرآن کریم کلامی فصیح و شیوا و راهنمایی قدرتمند برای بشریت است که محدود به دوره تاریخی خاص نمی‌شود پس چرا از این کتاب بهره نگیریم که اگر بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم بسیاری را برای رسیدن به سرمنزل مقصود راهنمایی کرده‌ایم به ویژه در بحث نوجوانان و شکل‌دهی به ذهنیت آنان نسبت به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و حتی سیاسی که این خود جای بحث مفصل‌تری دارد.

وی با بیان اینکه فطرت انسان از ابتدا تا آخرالزمان یکی است و تنها محیط و شیوه‌های پرورش او تغییر می‌کند، گفت: شاید حلقه گم شده ما همین باشد که فطرت آدمی تمایل به خوبی، زیبایی، مهرورزی و پاکی دارد و این مهم می‌تواند دلیل محکمی برای تلاش اهل رسانه برای جذب مخاطب باشد و در این میان شناخت نیاز‌های خانواده‌ها به ویژه نوجوانان و دریافت مشاوره و اطلاعات از اساتید حوزه روانشناختی و جامعه شناسان و پذیرش تغییر در روند تولید محتوای دینی و قرآنی می‌تواند در این موضوع کمک کند برای مثال می‌توان به حقایقی که خداوند متعال در کتاب قرآن برای تغییر و هدایت انسان به حکمت نازل کرده‌اند اشاره کنیم که هر یک می‌تواند منبعی برای پردازش ایده توسط رسانه باشد و به گونه‌ای به کارگیری شود تا تأثیرگذار به ذهن مخاطبان به ویژه نوجوانان و جوانان باشد.

این کارشناس حوزه رسانه در پایان با تأکید بر اینکه اگر فهم قرآن وجود نداشته باشد زمینه عمل نیز فراهم نخواهد شد، اظهار کرد: شاید جامعه امروز نیاز دارد تا مفاهیم قرآنی را در بطن مفاهیم جذب‌کننده او بگنجانیم و به‌همراه آن در ذهن مخاطب نفوذ کنیم تا شاید بشر در میان چنین جهانی به آگاهی و حقیقت وجودی خویش بنگرد و رسیدن به این هدف با بهره‌گیری از قدرت رسانه برای انتقال مفاهیم قرآنی و معنوی به حقیقت نزدیک‌تر می‌شود که اگر به این بحث با دید جدی‌تر و عملی‌تر بنگیریم و از قدرت رسانه به ویژه رسانه‌های دینی و قرآنی در پرورش این موضوع کمک بگیریم رسیدن به سرمنزل مقصود آسان‌تر و نزدیک‌تر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha