رفتار صادقانه؛ مهم‌ترین اصل در تربیت اسلامی کودکان
کد خبر: 4203970
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
تربیت دینی کودکان/ 3

رفتار صادقانه؛ مهم‌ترین اصل در تربیت اسلامی کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه وقتی عملاً به مفاهیم دینی معتقد و پایبند باشیم، فرزندان آن را می‌آموزند، گفت: مهم‌ترین اصل در تربیت اسلامی کودکان این است که خانواده‌ها باید با صداقت رفتار کنند.

علی زنگویی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ادبیات خراسان جنوبیعلی زنگویی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ادبیات خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه آموزش باورها، اعتقادات، احساسات، خواسته‌ها، رفتارها و گفتارها به کودک باید اسلامی و قرآنی باشد، گفت: مهم‌ترین اصل در تربیت اسلامی کودکان این است که خانواده‌ها باید با صداقت رفتار کنند و با آگاهی نسبت به مفاهیم دینی و عمل به آن‌ برای کودک خود الگو باشند.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه گفتار و عمل والدین باید بر هم منطبق باشد، افزود: کودکان معمولاً به سخنان توجهی نمی‌کنند بلکه به اعمال والدین دقت می‌کنند و آن را جدی می‌گیرند، بنابراین وقتی عملاً به مفاهیم دینی معتقد و پایبند باشیم، فرزندان آن را می‌آموزند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: برای نهادینه کردن آموزه‌های دینی نباید سختگیری و خشونت صورت گیرد، چراکه با رفتار ملایم و مهربانی می‌توان کودک را به سمت مسائل دینی ترغیب کرد. همچنین لازم نیست مطالب سنگین دینی را به کودک آموزش دهیم، چراکه اسلام نیز تأکیدی به آن نکرده است، اگر بخواهیم کودکی تعلیم و تربیت دینی شود باید به شیوه قرآنی و دینی با او رفتار کنیم.

زنگویی افزود: برای اینکه کودک رفتار دینی را فراگیرد کافی است روش‌ها، رهنمون‌ها و توصیه‌هایی که اسلام برای برخورد با کودک، نوجوان و جوان سفارش کرده است را انجام دهیم. پیامبر اکرم(ص) توصیه‌های برای برخورد با کودک، نوجوان و جوان فرمودند که از ابتدای تولد کودک تا هفت سالگی باید مانند یک امیر با او رفتار شود چراکه در این هفت سال شخصیت کودک شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از ۷ تا ۱۴ سالگی باید شیوه زندگی را به کودک آموزش دهیم و از خودکامگی او جلوگیری کرد، گفت: از ۱۴ تا ۲۱ سالگی باید به نوجوان شخصیت داد و احترام بگذاریم؛ چراکه به دنبال اثبات کردن خود به جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: اگر به شیوه‌ای که اسلام گفته است عمل کنیم تربیت دینی خوبی در فرزندان صورت خواهد گرفت، چراکه تربیت یعنی پرورش دادن و شکوفا کردن استعدادهای فرد و از بالقوه به فعل رساندن، بنابراین انسان استعداد آموختن روش‌های دینی و کاربرد آن‌ در زندگی را دارد.

انتهای پیام
captcha