فرهنگ‌سازی نیازمند چشم‌انداز است
کد خبر: 4204000
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

فرهنگ‌سازی نیازمند چشم‌انداز است

جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام با بیان اینکه یک فعال فرهنگی باید به علم روز رسانه و فضای مجازی مسلط باشد و آن را بشناسد، گفت: دشمن به دنبال نظم نوین جهانی است و به واسطه نفوذ در فرهنگ‌ها می‌خواهد به آن برسند. بنابراین باید هوشیار باشیم تا در فرآیند نظم نوین جهانی قرار نگیریم چون می‌خواهد هویت و فرهنگ اسلامی ما را بگیرد.

به گزارش ایکنا از ایلاقدرت کریمیان، جانشین فرمانده سپاه ایلامم به نقل از روابط عمومی سپاه استان ایلام، قدرت کریمیان جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام دیروز، ۱۶ اسفندماه در گردهمایی شهید سروری‌راد که در سالن شهدای قلاویزان شهر ایلام برگزار شد، گفت: فرهنگ عصاره یک جامعه است و هر آنچه در قالب‌های مختلف اجتماعی رخ می‌دهد به فرهنگ مربوط می‌شود. 
 
کریمیان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب که فرمودند فرهنگ به مثابه هوایی است که تنفس می‌کنیم و فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، اظهار کرد: هر چند نمی‌توان از فعالیت‌های کوتاه مدت به عنوان کار فرهنگی یاد کرد، ولی  می‌توانند در فرآیند شکل‌گیری کارهای بزرگ فرهنگی موثر و کارآمد باشند. کار فرهنگی با وجود اینکه کاری زمان‌بر است اما کمتر به چشم می‌آید به همین علت، اقدامات فرهنگی باید در جامعه جا بیافتند و فرهنگ‌سازی شوند. 
 
وی افزود: کار فرهنگی باید فرآیند و چشم‌اندار مشخصی داشته و نهادینه شده باشد چرا که نهادینه شدن فعالیت‌های فرهنگی باعث ماندگاری و اثر‌گذاری آنها می‌شود، همانند فرهنگ پیاده روی اربعین حسینی (ع) که یک کنگره عظیم ماندگار، پربار و با برکات فراوان است. 
 
جانشين فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام با اشاره به اینکه دشمن به صورت هدفمند فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما را هدف قرار داده است، خاطر نشان کرد: تغییر در نوع پوشش، تغییر در سطح خانواده از گسترده به هسته‌ای، نوع معماری خانه‌ها، سبک زندگی و ... که در گذشته مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی بوده است، امروز دشمن تلاش می‌کند از طرق مختلف فرهنگی و اجتماعی در آنها تغییر ایجاد کند.
 
وی بیان کرد: دشمن به دنبال این است که شناخت و ادراک ما را بگیرد و هر آنچه که خود در سر دارد را به جامعه‌ ما تحمیل کند که برای جلوگیری از این توطئه، ترویج فرهنگ‌های اصیل و ملی ما در قالب کارهای هدفمند فرهنگی امری لازم و ضروری است.
 
کریمیان در ادامه با بیان اینکه چنانچه تمامی امورات ما مبتنی بر فرهنگ ناب خود ما نباشد قطعا آسیب‌زا خواهند بود اضافه کرد: غلبه فرهنگی می‌تواند در گویش‌ها، پوشش‌ها و آداب و سنن تغییر ایجاد کند و در صورت تداوم، حتی می‌تواند در مذهب و دین هم تاثیرگذار باشد. نوع و سبک مراسمات عروسی، پوشش‌ها و آوازهایی که خوانده می‌شود هم می‌توانند نمونه‌ای از غلبه فرهنگی باشند اگر محتوای آنها با فرهنگ ما همخوانی نداشته نباشد.
 
وی تصریح کرد: دشمن برای رسیدن به نیات پلید خود و غلبه‌ فرهنگی بر فرهنگ ما، برنامه‌های فرهنگی متنوع و تاثیرگذاری را در دستور کار دارد تا به وسیله آن جامعه‌ ما را به بیراهه ببرد. بنابراین هر کدام از ما حتما باید یک فرهنگ شناس قوی باشیم و فرهنگ سایر کشورها را هم بدانیم و همچنین مراقب ابزارهایی مانند فضای مجازی که به راحتی ریشه و اصالت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد باشیم تا فریب نخوریم. 
 
جانشن فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به اینکه باید به محتوایی که تولید می‌کنیم احاطه داشته باشیم، ابراز کرد: در کار فرهنگی باید فرآیند تعیین کنیم و کار ما استمرار داشته باشد و نیز فعالیتی که انجام می‌گیرد بر مبنای نیاز جامعه باشد تا مورد استقبال عامه مردم قرار گیرد. در واقع فعال فرهنگی باید یک نیازسنج قوی و آشنا به راه و روش فرهنگ سازی باشد تا با خلق آثار ماندگار، علاوه بر اثرگذاری موثر در جامعه، سّد محکمی در برابر نفوذ فرهنگ‌های غلط بیگانگان نیز باشد.
 
کریمیان در ادامه تأکید کرد: هدف از کار فرهنگی باید تاثیرگذاری مثبت باشد و صرفا یک کار رفع تکلیفی نباشد و به آن ایمان داشته باشیم. 
 
وی با بیان اینکه یک فعال فرهنگی باید به علم روز رسانه و فضای مجازی مسلط باشد و آن را بشناسد، اظهار کرد: دشمن به دنبال نظم نوین جهانی است و به واسطه نفوذ در فرهنگ‌ها می‌خواهد به آن برسند. بنابراین باید هوشیار باشیم تا در فرآیند نظم نوین جهانی قرار نگیریم چون می‌خواهد هویت و فرهنگ اسلامی ما را بگیرد.
انتهای پیام
captcha