اختلاف طبقاتی و ویژه خواری در جامعه توحیدی معنا ندارد
کد خبر: 4206782
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:

اختلاف طبقاتی و ویژه خواری در جامعه توحیدی معنا ندارد

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که در جامعه توحیدی اختلاف طبقه و ویژه خواری معنا ندارد و هیچ‌کس حق ندارد به بهانه نسبت خاص با افرادی، به دنبال مزایا و ویژه خواری در جامعه باشد، گفت: جامعه توحیدی جامعه‌ای است که اشخاص در این جامعه هیچ یک بر دیگری برتری ندارند و تقوا تنها ملاک برتری است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامت در بیان نکات تفسیری جزء یازدهم قرآن کریم که روز گذشته 3 فروردین‌ماه در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، در ادامه تبیین مباحث مرتبط با توحید در قرآن کریم، به ویژگی جامعه توحیدی از نگاه قرآن پرداخت و اظهار کرد: جامعه توحیدی جامعه است که اشخاص در این جامعه هیچ یک بر دیگری برتری ندارند و تقوا تنها ملاک برتری است و هیچ‌کس به‌خاطر عامل دیگری نمی‌تواند خود را از دیگر اعضای جامعه برتر بداند.

وی با تأکید بر این که تبعیض ناروا در جامعه توحیدی معنا ندارد، ابراز کرد: قرآن کریم در آیه ۶۸ سوره مبارکه یونس می‌فرماید؛ مشرکان گفتند: «خداوند فرزندی برای خود انتخاب کرده است از هر عیب‌ونقص و احتیاجی منزه است؛ او بی‌نیاز است، از آن اوست آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، شما هیچ‌گونه دلیلی بر این ادعا ندارید، آیا به خدا نسبتی می‌دهید که نمی‌دانید؟!»

حاج ابوالقاسم در تبیین ارتباط این آیه با جامعه توحیدی به کتاب تلمود و شرحی بر تورات در آیین یهودیت که از کتب مقدس یهود به شمار می‌رود، اشاره نمود و گفت: در بخش‌هایی از تلمود این‌طور آورده، کشتن مسیحی از واجبات مذهبی ماست و حیات و زندگی دیگران در اختیار یهودیان است، چه رسد به اموال آنها! هرگاه شخص غیریهودی به پول نیاز داشته باشد آن‌قدر باید از او ربا گرفت که تمام دارایی خود را از دست بدهد. شخص غیریهودی هر چند صالح و نیکوکار باشد باید او رو کشت! تا می‌توانید از غیر یهود بکشید اگر دستتان به کشتن آنها برسد و آنها را نکشید مرتکب خلاف شده‌اید؛ روح یهودیان نزد خدا عزیزتر است؛ زیرا سایر ارواح شیطانی و مانند حیوانات هستند. بر یهود لازم است که املاک دیگران را خریداری کند تا آنها صاحب‌ملک نباشند و همیشه سلطه اقتصادی در دست یهود باشد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: این جملاتی که گاهی انسان تعجب می‌کند، جملاتی است که در کتاب مقدس یهودیان آمده است؛ اگر می‌بینید امروز یک سرباز صهیونیست با چکمه‌های خود یک کودک فلسطینی را زیر پا له می‌کند، باید بدانیم که این رفتارها ریشه در چنین باورهایی دارد.

وی در پاسخ به چرایی شکل‌گیری چنین باورهایی که عده‌ای دیگران را حیوان و خود را نژاد و قوم برتر قلمداد می‌کنند، تصریح کرد: ریشه شکل‌گیری این باور نادرست در بین یهودیان به زمانی بر می‌گردد که آنها خود را فرزند خدا می‌دانستند؛ وقتی کسی خود را پسر خدا بداند، نسبت به دیگران احساس برتری‌جویی خواهد یافت و به دیگران با نگاه تحقیرآمیز، خار و خفیف می‌نگرد، چنین فردی حق حیاتی برای دیگران قائل نیست.

 حاج ابوالقاسم با تأکید بر این که هیچ‌کس حق ندارد به بهانه نسبت خاص، به دنبال مزایا و ویژه خواری در جامعه باشد، یادآور شد: متأسفانه امروز در جوامع بشری این توهم فساد انگیز به اشکال گوناگون وجود دارد و صاحبان ثروت و قدرت خود را تافته‌جدابافته می‌دانند و این توهم باعث شده، احساس کنند که مردم باید در خدمت آن‌ها باشند.

 وی با بیان این که جامعه توحیدی اختلاف طبقاتی و ویژه خواری را نمی‌پذیرد، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی می‌فرمایند؛ «همه جهان از آن خداست و آدمیان همه فقیر درگاه اویند؛ همه از او باید بخواهند و همه از او باید بگیرند و دست نیاز به‌سوی او باز کنند و همه در این جهت یکسانند.» حتی امام سجاد(ع)که فرزند پیغمبر و فرزند امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا و فرزند حسین بن علی(ع) است، او هم باید بنالد و اشک بریزد و این کار را هم می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که فردای قیامت نسب‌ها کنار می‌رود و خدای متعال بهشت را برای مؤمنان صالح ولو مؤمن صالح برده سیاه‌پوست باشد، آفریده است، گفت: خدای متعال جهنم را برای گناهکاران آفریده است؛ ولو آن شخص گنهکار از فرزندان پیغمبر باشد.

حاج ابوالقاسم با بیان این که هیچ عرب بر عجم و هیچ عجم بر عرب و هیچ سفید بر سیاه و هیچ سیاه بر سفید برتری ندارد، مگر به تقوا، یادآور شد: خداوند متعال در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید؛ «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاککمْ»؛ بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا باتقواترین شماست.

انتهای پیام
captcha