آزادسازی تولید؛ شرط اساسی تحقق شعار سال
کد خبر: 4207118
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
کریمی بیرانوند در دومین نشست تخصصی تبیین شعار سال مطرح کرد:

آزادسازی تولید؛ شرط اساسی تحقق شعار سال

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زمانی جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد که تولید در کشور آزاد شود، گفت: در کشورهای لیبرال مردم برای انجام تولید آزاد نیستند و سرمایه‌داران تولید انجام می‌دهند ولی در نظام اسلامی باید مردم برای تولید آزادی عمل داشته باشند ولی متأسفانه در کشور ما مردم برای انجام تولید خیلی آزادی ندارند. 

نشست تبیین شعار سال

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی تبیین شعار سال، امشب، ششم اسفند ماه در غرفه اندیشگاه قرآنی حیات در حاشیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ محمدصادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده حوزه عدالت و فرشاد مؤمنی کارشناس اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تبریک فرا رسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان گفت: در سال‌های پس از انقلاب به سیاست‌ها و متون اسناد بالادستی در حوزه تولید کمتر توجه شده و این مهمترین نقیصه دولت‌هاست. به نظر کارشناسی هیچ سندی بالاتر از قانون اساسی نیست که اگر به آن توجه می‌شد در زمینه اقتصاد اتفاقات خوبی رخ می‌داد.

وی افزود: دو اصل ۴۴ و ۴۳ واقعاً مغفول مانده‌اند و علی‌رغم اینکه اصل ۴۴ اجرا شده ولی به درستی اجرا نشده است. این اصل اقتصاد کشور را به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم‌بندی می‌کند و نوع نظام اقتصادی کشور را از نظام‌های اقتصادی کمونیستی و لیبرالی جدا می‌کند. اصل ۴۳ قانون اساسی که یکی از مهمترین اصول محسوب می‌شود ولی متاسفانه در دولت‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر بر این اصل تمرکز شود متوجه خواهیم شد که بر مردمی‌سازی اقتصاد توجه می‌کند. 

تولید در کشور آزاد شود

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بندهای ۲۰ و ۲۱ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی بر اصل ۴۳ هم تأکید دارند، اظهار کرد: زمانی جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد که تولید در کشور آزاد شود. در کشورهای لیبرالی مردم برای انجام تولید آزاد نیستند و سرمایه‌داران تولید انجام می‌دهند ولی در نظام اسلامی باید مردم برای تولید آزادی عمل داشته باشند. متأسفانه در کشور ما مردم برای انجام تولید خیلی آزادی ندارند. 

کریمی بیرانوند گفت: اصل ۴۳ قانون اساسی اصلاً پیچیده‌ نیست ولی ما با اصل ۴۴ به طور کلی بازی کردیم و اصل ۴۳ را هم تقریباً فراموش کردیم. قانون اساسی را فقهای قوی و صاحب نظر نوشته‌اند ولی ریل‌گذاری‌ها طوری انجام شده که به درستی اجرا نمی‌شوند. از من می‌پرسند نظر اسلام در مورد کار چیست و من به آنها می‌گویم اگر می‌خواهید پاسخ این سوال را بدانید به اصل ۴۳ نگاه بیندازید.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ جهادی با ایجاد ارزش افزوده مدنظر قرار گیرد، افزود: هدف در اینجا ایجاد ارزش افزوده برای اشتغال مولد یا تولید ثروت است. به باور من ابعاد اقتصاد مقاومتی باید در محیط‌های علمی به درستی تبیین شوند و همچنین نیازمند گفتمان‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردمی هستیم. امروز شرایط به گونه‌ای رقم خورده که فرهنگ‌سازی عمومی در جهت اقتصاد مقاومتی نیست یعنی مثلاً مردم در دورهمی‌های خود به جای اینکه از تولید سخن بگویند از نوسان‌گیری در بازارهای مالی بحث می‌کنند و این واقعاً جای تأسف دارد. این شرایط به جایی رسیده که حتی انسان‌های فرهیخته جامعه هم سفته‌باز و نوسان‌گیر شده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شرایط اقتصادی جامعه مردم را به سمت سفته‌بازی سوق داده و مردم به فکر خرید در کف قیمت و فروش در سقف قیمت هستند و مدام به این فکر می‌کنند و وقتی شرایط چنین است آیا می‌توان تولید را رونق بخشید؟! نهادهای دست‌اندرکار باید ورق را برگردانند و به نظر من در سریال‌های تلویزیونی هم باید محتواهایی با جهش تولید ساخته شوند. به طور کلی جو فرهنگی کشور و ابزارهای مرتبط با آن به سمت تولید بروند و در این باره حرف بزنند. اگر می‌خواهیم جو را تغییر دهیم باید بر بندهای ۲۰ و ۲۱ سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تمرکز شود.

چهار سطح برای حضور مردم در عرصه تولید

محمدصادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده حوزه عدالت به عنوان سخنران بعدی این نشست گفت: چهار سطح برای حضور مردم در عرصه تولید وجود دارد؛ یک سطح این است که سیاستگذار با مردم مرتبط باشد و طبق آن مردم باید در اقتصاد مشارکت داشته باشند و خود مردم کنشگر فعال محسوب شوند و اصل ۴۴ هم بر این تأکید دارد. سطح دوم این است که مردم عاملیت پیدا کنند و در فرآیندهای اقتصادی نقش مشخصی داشته باشند. سطح سوم این است که دولت ظرفیت‌های موجود در میان مردم را احصا کنند و این ظرفیت‌ها را برای حل نیازهای کشور به کار گیرند و صرفاً نباید دولت نیازهایش را بازگو کند و در اینجا از ظرفیت مردمی برای رفع نیازهایش استفاده کند. چهارم اینکه بر روی کسب‌وکارهای خرد و کوچک تمرکز داشته باشد.

پژوهشگر و نویسنده حوزه عدالت بیان کرد: یک سری از وظایف دولت از جنس وظایف حاکمیتی هستند و مردم نمی‌توانند در این حوزه‌ها وارد شوند ولی در بخش دانش‌بنیان این قابلیت وجود دارد که مردم ورود جدی داشته باشند. باید در سال جدید دولت فراهوشمند با تمرکز بر آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گیرد.

چرا اقتصاد زنده است؟

فرشاد عالی، فعال اقتصاد مقاومتی سخنران بعدی این نشست بود که اظهار کرد: چندین و چند برند جهانی در کشور وجود دارد که خیلی از آنها را نمی‌شناسیم. می‌گویند اقتصاد زنده است و منظور این است که مثلاً در شهری تولید مبلمان حرف اول را می‌زند ولی به جای اینکه مدارس فنی‌وحرفه‌ای برروی این صنعت تمرکز کنند حرفه‌های دیگر را آموزش می‌دهند که هیچ ارتباطی با صنعت آن شهر ندارد و اینگونه بازدهی اقتصادی آن منطقه را کاهش می‌دهیم.

عالی گفت: اگر به دنبال مدینه فاضله هستیم باید به تقویت زنجیره ارزش تمرکز کنیم یعنی باید بفهمیم و بدانیم در کدام بخش اقتصاد سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین ضرورت دارد توان بازاریابی و فروش مدنظر قرار گیرد. قرار نیست با اقتصاد لج کرد چون وقتی با اقتصاد لج کنیم قطعا اقتصاد هم با ما لج خواهد کرد. یکی از مشکلات اقتصادی کشور به خاطر فراموش کردن مفهوم کار و خانه است و اگر این مفهوم مهم شمرده شود قطعاً مشکلات اقتصادی رفع خواهند شد.

انتهای پیام
captcha