نظر آیت‌الله مظاهری درباره مبلغ زکات فطره و کفاره در سال 1403
کد خبر: 4209224
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸

نظر آیت‌الله مظاهری درباره مبلغ زکات فطره و کفاره در سال 1403

بنابر اعلام آیت‌الله‌ مظاهری، میزان زکات فطره مکلفینی که فقير نيستند، به‌‌ازای هر نفر، تقريباً سه كيلوگرم گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند.

زکات فطرهبه گزارش ایکنا از اصفهان، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری نظر ایشان را در خصوص زکات فطره و کفاره در سال جاری به شرح ذیل اعلام کرد:

۱) میزان زکات فطره مکلفینی که فقير نيستند، برای خودشان و اشخاص تحت تكفل، به‌‌ازای هر نفر، تقريباً سه كيلوگرم گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول يكى از اين‌ها را هم براساس قیمت رایج محل زندگی خود بپردازند، کافی است.

این مبلغ، امسال بنابر اعلام نظر کارشناسان مربوط، برای گندم حدود 60 تا 70 هزار تومان، با توجه به اختلاف قیمت در مناطق گوناگون کشور برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجه به اینکه قیمت آنها در شهرهای گوناگون متفاوت است، مؤمنان می‌توانند معادل مقادیر یادشده را براساس قیمت محل زندگی خود بپردازند.

۲) کفاره افطار غیرعمدی روزه، به‌ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفاره عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، 60 برابر آن است. 

کارشناسان مبلغ کفاره غیرعمد را برای هر روزه، حدود 16 هزار تومان برآورد می‌کنند.

۳) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیرخوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.

۴) زکات فطره کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر كارگران، كارمندان و سربازان که در محل کارشان غذاى روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهده خودشان است.

۵) كسى كه نماز عيد فطر مى‌‏خواند، مستحب است زكات فطره را پيش از نماز عيد بدهد و اگر نماز عيد نمى‌‏خواند، مى‏‌تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخير بیندازد.

انتهای پیام
captcha