چهار اثر پیروی از قرآن در زندگی + صوت
کد خبر: 4210788
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱
سبک زندگی براساس سوره حمد/ 2

چهار اثر پیروی از قرآن در زندگی + صوت

حجت‌الاسلام والمسلمین سلطانی درباره آثار پیروی از سبک زندگی قرآنی گفت: طبق آیات کلام الهی، برخورداری از رحمت خاص خداوند، رسیدن به رستگاری، پوشاندن لغزش‌‎ها و سرو سامان بخشیدن به امور زندگی از آثار پیروی از قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالامیر سلطانی، پژوهشگر تفسیرحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالامیر سلطانی، پژوهشگر تفسیر در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با اشاره به پژوهش خود در استخراج اصول سبک زندگی از سوره حمد، در قالب چند جلسه به ارائه این پژوهش پرداخت. 

وی در بخش دوم این گفت‌وگو با اشاره به آیه 155 سوره انعام «وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» گفت: در ابتدا مقصود از سبک زندگی قرآنی باید روشن باشد. سبک زندگی قرآنی به معنی به‌کارگیری رهنمودهای قرآن در تعامل با خداوند و خلق اوست. قرآن کریم به صورت گسترده وظایف انسان را در برابر خداوند، خویش و جامعه بیان کرده و سعادت انسان را در گرو پیروی از آن قرار داده است. بنابراین، یکی از مسائل بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم، پیروی از قرآن است.

باید به این نکته توجه کنیم که قرآن صرفاً یک کتاب علمی نیست که نویسنده‌ای در یک مدت طولانی یا کوتاه به نگارش آن مشغول شود، بلکه قرآن کتاب علم و عمل و زندگی است. دستورهای روزمره عملی مسلمانان در آن گنجانده شده است. مسلمانان باید در سایه عمل کردن به قرآن کریم به مراحل بالای کمال دسترسی پیدا کنند.

باید صادقانه اعتراف کنیم بسیاری از ما به اموری که مورد اهتمام قرآن بوده، اهتمام نکردیم و به اموری که از نظر قرآن اهمیت چندانی ندارد، توجه بیشتری نشان می‌دهیم. برخی از ما مسلمانان تنها به بخشی از قرآن ایمان داریم و به آن مقدار هم آن‌گونه که خداوند دوست دارد و راضی است، به خوبی عمل نمی‌کنیم.

قرآن به عنوان تبرک همراه ما است. آیات آن را به در و دیوار خانه و محل کار، نصب می‌کنیم، اما فراموش کردیم خیر و برکت قرآن و آثار گسترده آن در زندگی فردی و اجتماعی مشروط به عمل کردن به این کتاب مقدس است. باید توجه کنیم که قرآن صرفا یک کتاب دیدنی و خواندنی نیست، بلکه برنامه عمل و سبک زندگی مسلمانان است و اگر از آن پیروی شود، سعادت انسان را تامین می‌کند. 

آثار پیروی از سبک زندگی قرآنی، فراوان در آیات ذکر شده است، مورد اول برخورداری از رحمت خاص الهی است در آیه بالا خداوند می‌فرماید: ما قرآن را مبارک فرود آوردیم، از آن پیروی کنید و تقوا داشته باشید شاید از رحمت پروردگار برخوردار شوید. رحمت خداوند یکی از آثار سبک زندگی قرآنی است. اثر دوم آن، رستگاری است. در آیه 157 سوره اعراف می‌فرماید: «فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» کسانی که از پیامبر پیروی کرده و او را حمایت و یاری کنند و از قرآن و نوری که همراه او نازل شده پیروی کنند، اینان رستگارند. 

اثر سوم و چهارم پیروی از قرآن کریم، پوشاندن لغزش‌ها و سروسامان دادن به تمام شؤون زندگی است: «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ» (محمد، 7): کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و به قرآنی که بر پیامبر نازل شده ایمان آوردند که آن حق از جانب پروردگارشان است، گناهان آنها را می‌بخشد و امور آنها را سامان می‌دهد.

پس بخشش گناهان و سامان بخشیدن به امور زندگی از آثار پیروی از قرآن کریم و داشتن سبک زندگی قرآنی است. 

کد
انتهای پیام
captcha