آیین گرامیداشت هفته «هنر انقلاب اسلامی» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4211072
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

آیین گرامیداشت هفته «هنر انقلاب اسلامی» در کرمان برگزار شد

آیین گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار و از هنرمندان و چهره‌های فعال هنر انقلاب اسلامی در کرمان تجلیل شد.

آیین گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، آیین گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و جمعی از مسئولان و هنرمندان استان شامگاه، ۲۹ فروردین ماه در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار شد و در پایان از هنرمندان و چهره‌های فعال هنر انقلاب اسلامی در کرمان تجلیل و «امین شجاعی» به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در استان کرمان در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

وحید یامین‌پور، دبیر شورای عالی جوانان کشور، در این مراسم به راز ماندگاری شهید آوینی پرداخت و با بیان اینکه وقت درگاه ورود به زمان باقی است و شهید آوینی و شهید سلیمانی از کسانی هستند که وقت داشتند، گفت: خون سبب یادآوری خاطره‌هایی می‌شود که هیچ چیز نمی‌تواند آن را زنده کند؛ شاید اگر سردار سلیمانی به شهادت نمی‌رسید به یاد نمی‌آوردیم که همه ما یک ملت هستیم که قلب‌هایمان به هم پیوند دارد؛ این خون یک برق ایجاد و خاطره‌ها را زنده کرد. این برق، همواره می‌زند مانند واقعه غزه که گویی خاطرات یک جهان را یادآور شد.

وی با تأکید بر اینکه مطالعات و فعالیت‌های فرهنگی و هنر را باید از شهید آوینی شروع کرد زیرا با شهید آوینی می‌توان تکلیف خود را با بسیاری از چیزها از جمله علم، تاریخ، سیاست، تلوزیون و... مشخص کرد، افزود: شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده و عادت‌زدایی می‌کند.

یامین‌پور ادامه داد: بزرگانی همچون فردوسی، حافظ، سعدی، سنایی، مولانا و... سرآغاز فرهنگ ایران و متعلق به زمان باقی هستند. برخلاف ادعای برخی که می‌گویند ارتباط ایرانی‌ها با سرآغازهایمان گسسته اما ما با سرآغازها مرتبط هستیم به همین دلیل همچنان زنده‌ایم و زمین نخورده‌ایم. یکی از این سرآغازها عاشورا است که ارتباط با آن قطع نشده و شهیدان آوینی، سلیمانی، حججی و... با سرآغاز ارتباط داشتند و اگر ارتباط با سرآغاز قطع شود دچار سستی و زوال می‌شویم.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: روایت فتح یک کار نوین از یک روایت غریب بود. چگونه شد که شهید آوینی چنین روایتی ساخت و خاطره شد؟ جز این است که او با حقیقت جنگ و دفاع مقدس مأنوس بود؟ روایت فتح نتیجه تکنیک‌های معروف سینما نبود بلکه از انس با یک حقیقت سخن گفت و نشان داد نفخ هنرمند است که به اثر جان می‌دهد و می‌تواند آن را ازلی کند.

یامین‌پور با بیان اینکه بسیاری امروز دغدغه جهاد تبیین دارند و می‌خواهند همچون شهید آوینی کار کنند، اظهار کرد: شهید آوینی هم‌ اُفق با امام راحل بود شاید ما امروز هم اُفق با رهبر معظم انقلاب نیستیم که نمی‌توانیم با حقیقت مأنوس شویم تا آن را روایت کنیم. آوینی جنگ را فتح دید نه جنگ، به همین دلیل توانست روایت فتح را خلق کند. فقدان شهيد آوینی اینجا مشخص می‌شود. نکته ما فقدان انسان‌های هم افق با حقیقت جاری است نه فقدان کسانی که تکنیک‌ها را می‌دانند. البته شهید آوینی شاگردانی دارد که به زبان او سخن گفته و آثار فاخری تولید می‌کنند.

گفتنی است، جایزه ویژه هفته هنر انقلاب اسلامی امسال با نام «ریحانه» به یاد شهدای حادثه تروریستی کرمان و دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی به حلقه ادبی قلمه تقدیم شد. این حلقه ادبی متشکل از نویسندگانی است پس از حادثه تروریستی کرمان روایتگر شهدای این حادثه بودند.

 

انتهای پیام
captcha