قسم های سوره نازعات، تأكيد فراوان بر وقوع صحنه قيامت دارد
کد خبر: 1847826
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۰
تفسير سوره نازعات؛

قسم های سوره نازعات، تأكيد فراوان بر وقوع صحنه قيامت دارد

گروه انديشه و علم: جايگاه برين تقوا پيشگان و جايگاه آتشين فرعونيان در سوره نازعات آمده است و قسم های اين سوره، تأكيد فراوان بر وقوع صحنه قيامت دارد.

«راضيه خدير»، مدرس حوزه علميه خواهران بندرعباس در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه هرمزگان، گفت: سوره نازعات دومين سوره جزء 30 قرآن كريم و دارای 46 آيه است. اين سوره با چهار قسم و سوگند آغاز می شود و قسم هايی كه خداوند آورده است، تأكيد فراوان بر وقوع صحنه قيامت دارند كه جايگاه برين تقوا پيشگان و جايگاه آتشين فرعونيان در اين سوره آمده است.
همچنين هشداری است تا مردم مواظب اعمال خود باشند و پاسخی است برای كسانی كه كافر بوده اند وانكار می كردند، در اين آيات خداوند قسم ياد می كند.
وی تصريح كرد: نازعات، قسم به فرشتگانی كه از كافران به سختی جان می ستانند، ناشطات ، قسم به فرشتگانی كه به آرامی جان انسان را می گيرند، سابقات، قسم به فرشتگانی كه در انجام فرمان خداوند سبقت می گيرند و مدبرات، قسم به فرشتگانی كه كار بنده ها را تدبير می كنند.
وی افزود: اين چهارقسم، پاسخی در انكار كافران و هشداری برای آگاهی مردمان، هنگام مرگ و بعد از آن برپايی قيامت است. بعد از اين آيات خداوند از نفخ صور دوم صحبت می كند و می فرمايد: آن روز كه لرزنده بلرزد و از پى آن لرزه‏اى [دگر] افتد.
بعد از نفخ صوراول، در روز قيامت دل هايی سخت هراسان و مضطرب هستند و ديدگان آن ها فرو افتاده از واقعيت های رخ داده است، اين چنين خداوند صحنه قيامت را به تصوير می كشند وگناهكاران با ديدن اين صحنه ها می گويند: آيا ما به زمين بر می گرديم.
خدير تصريح كرد: در اينجا دو تفسير وجود دارد، تفسير اول اينكه، انسان هايی كه در اين دنيا هستند و از روی تمسخر می گويند، آياامكان زنده شدن دوباره ما وجود دارد و دومين تفسيراين كه، كافران، هنگام زنده شدن با خود استدلال می كنند چگونه امكان دارد بعدِ از بين رفتن، استخوان ها دوباره سر هم شود و استوار بايستد. باز با خود می گويند با وقوع چنين اتفاقی ما جزء زيانكاران خواهيم بود.
وی گفت: خداوند متعال در پاسخ می فرمايند: برپايی قيامت سخت نيست، بلكه با يك صيحه و فرياد بزرگ، همان گونه كه زمين ازبين رفت، رستاخيز برپا می شود.
درباره كلمه «صاحره» دو تفسير آمده است، اولين تفسير، به معنای زمين زراعت و دشت همواراست و دومين تفسير آن، شب بيداری است. از آنجا كه حوادث وحشتناك خواب را از چشم می برد، به عرصه قيامت اطلاق می شود.
مدرس حوزه علميه خواهران بندرعباس تصريح كرد: با نفخ صور دوم، رستاخيز واقع می شود و همه به يكباره بلند می شوند. در آيه بعد خداوند بيان می كند: آيا داستان موسی را شنيديد؟ زمانی كه خداوند او را در وادی مقدس طوی صدا كرد و به او دستور داد كه به سمت فرعون برو به راستی كه او سركشی كرده است و به او بگو آيا می خواهی پاكيزه شوی؟ تو را به سوی پروردگار سوق دهم ، هدايتت كنم تا جزء تقوا پيشگان شوی و جزء كسانی كه از خدا شرم دارند.
لازم به ذكر است، از اين آيه اين پيام دريافت می شود كه تزكيه مقدم بر هدايت است.
وی افزود: خداوند به حضرت موسی(ع) می فرمايند: معجزه بزرگ خودت همان معجزه عصا و يد بيضاء را به آنان نمايش بده، كه فرعون خود را جانشين خدا می خواند و خداوند فرعون را به كيفر دنيا وآخرت گرفتار می كند.
كلمه«نكال» به معنای كيفيت عذاب است كه در تفسير اين آيه آمده است: هنگامی كه كسی از انجام كاری عاجز باشد می گويند چيزی را نمی تواند انجام دهد و نكله است، پس نكال به معنای زنجير سنگين است و از آنجا كه عذاب، ايشان را ناتوان و عاجز می كند، از منحرف شدن جلوگيری می كند، موجب ناتوانی است و افراد ديگر را از ارتكاب گناه باز می دارد به آن نكال می گويند و قطعا بيان داستان حضرت موسی(ع) عبرتی است برای كسی كه پرهيزگار و خداترس است.
خدير تصريح كرد: پيام هايی كه خداوند دراين 26 آيه دارد، شامل اولين پيام، قبض روح انسان ها به گونه های مختلف است، نازعات برای كافران و ناشطات برای مؤمنين، دومين پيام، برخی از فرشتگان بر ديگری برتری دارند، ديگری اين كه، جهان دارای نظام پايدار و برپايه تدبر استوار شده است وديگراينكه منكران، معاد را با استبعاد انكار می كنند و استدلال ندارند، پيام ديگر، رستاخيز تنها با يك نهيب برپا می شود.
و در پايان اينكه عرصه قيامت مكانی مشخص و تعيين شده دارد، در جايی وسيع و دشت همواری همه زنده می شوند، پيام ديگراين است كه، سزمين ها از نظر اهميت و تقدس متفاوت هستند و آخرين پيام اين كه، بزرگترين معجزات هم در هدايت برخی افراد سازگار نيست.
captcha