بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه قم درباره عزاداری ماه محرم

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه قم درباره عزاداری ماه محرم

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در زمینه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم در ایام شیوع کرونا بیانیه‌ای صادر کرد.
قرآن برای همه هدایت است، اما متقین نفع می‌برند

قرآن برای همه هدایت است، اما متقین نفع می‌برند

آیت‌الله احمد عابدی در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره بیان کرد: قرآن کریم برای همه انسان‌ها موجب هدایت است، اما اینکه متقین را به صورت خاص آورده است، دلیلش این است که آنها می‌توانند از قرآن نفع ببرند.
مهجوریت قرآن در حوزه‌های علمیه با احیای اخباری‌گری در عصر صفوی

مهجوریت قرآن در حوزه‌های علمیه با احیای اخباری‌گری در عصر صفوی

آیت‌الله سیدکمال حیدری با اشاره به محوریت روایات و مهجوریت قرآن در حوزه‌های علمیه از زمان صفویه، اظهار کرد: این مسئله به برکت روش اخباری‌گری بود که در این عصر زنده شد. این تفکر در زمان شیخ صدوق نیز وجود داشت و امثال شیخ مفید، سیدمرتضی و شیخ طوسی جلوی آن را گرفتند، اما در زمان صفویه علمای این عصر با قدرت مالی، سیاسی و مشروعیت دینی توانستند آن خط را محو کنند که تاکنون هم زنده نشده است.
ضرورت شناسایی ماهیت حجاب در دین اسلام

ضرورت شناسایی ماهیت حجاب در دین اسلام

سروش محلاتی با اشاره به اهمیت شناسایی ماهیت احکام از جمله حجاب، تصریح کرد: درباره ماهیت حجاب از دو راه می‌توان وارد شد. راه اول این است که بررسی کنیم حجاب قبل از اسلام در اقوام دیگر چه ماهیتی داشته است. راه دوم این است که به منابع اسلامی مراجعه کنیم و ببیینم از کتاب و سنت چگونه استفاده می‌شود.
فروکاست مطالعه دین به سطح اصالت در اندیشه اثبات‌گرایان اسلامی

فروکاست مطالعه دین به سطح اصالت در اندیشه اثبات‌گرایان اسلامی

به اعتقاد گرامی پرورش‌یافتگان گفتمان اثبات‌گرایی رویکردشان در مطالعه دین به سطح اصالت فروکاسته می‌شود و سطح مطالعه فرهنگی ـ اجتماعی و کارکردهای دینی را وامی‌نهند؛ حتی فراتر از آن، گاهی درکی از اینکه مطالعه دین در سطوح دیگری به جز «اصالت‌گرایی اثبات‌گرایانه» نیز قابل انجام است، ندارند.
دغدغه پیوند زدن فقه و علوم انسانی در اندیشه مرحوم موسویان

دغدغه پیوند زدن فقه و علوم انسانی در اندیشه مرحوم موسویان

به اعتقاد حجت‌الاسلام همتی، مرحوم موسویان عینیت‌یافته مکتب فکری امام خمینی(ره) بود و از نسل دغدغه‌مند و پیشگامان در عرصه گره زدن فقه و علوم انسانی به شمار می‌رود.
سه محور بالندگی و رسیدن به کمال انسانی

سه محور بالندگی و رسیدن به کمال انسانی

عصاره کمال را امام باقر(ع) در حدیثی نورانی بیان فرموده‌اند که توجه به آن، مسیر پیش روی ما را برای رسیدن به مراحل بالاتر نشان می‌دهد. امام می‌فرمایند: «الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقدِیرُ المَعیشَةِ؛ همه كمال در شناخت عمیق دین و شكیبایى در پیشامدهای ناگوار و اندازه نگه داشتن در زندگى است.» با تأمل در این حدیث می‌توان سه مؤلفه اساسی برای رسیدن به کمال را به خوبی درک کرد.
مدرنیته پروژه‌ای ناقص و غیرانسانی است / آوار تنهایی بر سر انسان مدرن

مدرنیته پروژه‌ای ناقص و غیرانسانی است / آوار تنهایی بر سر انسان مدرن

مدرنیته به یک پروژه ناقص و ناتمام و غیرانسانی تعبیر شده است که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. نمی‌گوییم این پروژه را به ‌کل کنار بگذاریم، بلکه چون ما انسان هستیم و ارتباطات ما در این شبکه باید به ‌طور کامل برقرار شود و انسان تک‌ساحتی دچار تنهایی می‌شود. ارتباطی که انسان در سنت با دیگران داشت کیفی بود و اگرچه تنهایی نیز وجود داشت، کوتاه‌مدت یا مکانی بود، اما پدیده‌ای که برای انسان مدرن اتفاق افتاده مانند یک آوار بر سر او خراب شده است.
درس‌های سیره علوی برای جامعه امروز / روشنگری‌‌های امیرمؤمنان(ع) در دوران خلفا

درس‌های سیره علوی برای جامعه امروز / روشنگری‌‌های امیرمؤمنان(ع) در دوران خلفا

مدیرگروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امیرمؤمنان دو گونه بیعت از روی اکراه و اجبار با خلفا داشت، اظهار کرد: حضرت امیر(ع) براساس مبانی و اصول حق حرکت می‌کند و به دنبال حفظ اصل دین است و همواره تحلیل می‌کند که کجا باید کوتاه آمد یا در چه مواردی باید جنگ کرد. بنابراین، عمر علی(ع) گاه به سکوت مدبرانه و گاهی به جنگ گذشته که هر دو شیوه برای حفظ اسلام بود.
پایه‌گذاری نهاد وکالت از سوی امام کاظم(ع) بسترسازی برای دوران غیبت بود

پایه‌گذاری نهاد وکالت از سوی امام کاظم(ع) بسترسازی برای دوران غیبت بود

معاون سابق امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه از زمان امام کاظم(ع) نهضتی آغاز شد که شروع آن نهاد وکالت بود، اظهار کرد: در این دوران مردمی که نمی‌توانستند بی‌واسطه به امام دسترسی پیدا کنند، از طریق وکلا که رابط مالی و معرفتی بودند، با امام مرتبط بودند.
1