«وَالْعَادِیَاتِ ضَبْحًا» نشان‌دهنده اهميت جهاد در اسلام است
کد خبر: 2391092
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴

«وَالْعَادِیَاتِ ضَبْحًا» نشان‌دهنده اهميت جهاد در اسلام است

گروه حوزه علميه: آيت‌الله العظمی سبحانی با انتقاد از انديشه برخی توده‌ای‌ها در گذشته كه می‌گفتند؛ چرا قرآن به موضوعاتی مانند«وَالْعَادِیَاتِ ضَبْحًا؛ اسب‌های تندرو» قسم خورده است تاكيد كرد: قسم خوردن قرآن به اسب‌های تندرو و برخاستن آتش از برخورد سم آنان با سنگ‌ها نشان‌دهنده اهميت قرآن و اسلام به جهاد است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اين مفسر قرآن امروز 22 مردادماه در ادامه جلسات تفسير قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه افزود: سوره عاديات دو نام دارد يكی والعاديات و ديگر العاديات كه هر دو صحيح است زيرا اسامی سوره‌ها توقيفی نيست همچنين اين سوره بالاتفاق 11 آيه دارد.
سبحانی اظهار كرد: سياق آيات در اين سوره مباركه مكی است اما علی الظاهر و بر اساس قرائن اين سوره مدنی است و می خواهد اهميت جهاد را در اسلام بيان كند.
اين مرجع تقليد ادامه داد: در 5 ايه ابتدايی اين سوره خداوند به اسب‌های تندرو، آتشی كه از برخورد سم اسب‌ها با سنگ ايجاد می‌شود، به مردمی كه صبحگاهان بر سر دشمن می‌ريزند و دشمن را در وسط آتش می‌گيرند قسم ياد كرده است كه بيانگر اهميت جهاد و روحيه جهادی در اسلام است.
اين مفسر قرآن بيان كرد: روايتی وجود دارد كه عاديات را شتران ناميده كه ويژگی‌های بيان شده در آيات بعد با اسب‌های تندرو تطابق بيشتری دارد و كمتر با ويژگی‌های شتر سازگار است زيرا نفس زدن و بلندشدن گردو غبار و تند رفتن از ويژگی‌های اسب است و برای شتر نيست.
استاد برجسته حوزه علميه شان نزول اين آيات را جنگ و جهاد اميرالمومنين(ع) دانست و اظهار كرد: شان نزول اين ايات برای امام علی(ع) است زيرا پيامبر(ص) برای خاموش كردن فتنه دشمنان در يكی از مناطق ابتدا فرد ديگری به همراه لشكری می‌فرستد اما همان طور كه معلوم بود شكست می‌خورد و پيامبر(ص) برای مرتبه دوم امام علی(ع) را می‌فرستد و ايشان به همراه لشكر روزها مخفی می‌شوند و شب‌ها و در لحظات سنگينی خواب صبح دشمن به آنان حمله ور می‌شوند و اين ايات نازل و خداوند به حركت اسب‌های تندرو اين لشكر و گردو غباری كه از آنان برمی‌خيزد همچنين آتشی كه از برخورد سم اسبان با سنگ‌ها ايجاد می‌شود قسم می‌خورد.
وی افزود: قرآن می‌خواهد در ميان مسلمانان روحيه جهاد و شهادت ايجاد كند و جوانان روحيه جهادی داشته باشند به همين دليل به اين مسايل قسم می‌خورد و حتی اسب‌های تندرو را مقدس می‌داند و مكرم می‌شمارد زيرا وسيله‌ای برای دفاع از اسلام هستند.
اين مفسر قرآن گفت: اگر روح جهاد در جوانان ما نبود صدام يك روزه كشور را می‌گرفت صدامی كه هشت كشور بزرگ دنيا او را تامين مالی و تسليحاتی و اطلاعاتی می‌كردند و قوا و نيرو به او می‌دادند اما چون روحيه جهاد و شهادت در جوانان ما بودد دشمن نتوانست كاری انجام دهد.
وی با بيان اينكه شهدا خون خود را در راه خدا هديه كردند و ما هميشه بايد از شهدا به نيكی و خير ياد كنيم به ششمين آيه اين سوره كه جواب 5 قسم قبلی است اشاره و عنوان كرد: جواب قسم‌ها اين است كه برخی انسان‌ها كفران نعمت می‌كنند و همانند زمين كنود و بی قيمت و ارزش هستند.
وی در عين حال تاكيد كرد: قرآن انسان را صددرصد پليد نمی‌داند بلكه برای او صفات خير و صفات بد قايل است؛ ظلوم و جهول و كفور و ... برخی صفات بد انسان و احسن تقويم، برتری بر مخلوقات و مسجود ملائكه و ... برخی صفات نيك برای انسان است.
ادامه تشريح صفات انسان در جلسه بعدی تفسير خواهد شد.
captcha