حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت آیینی و حوزه انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) عنوان کرد: بعد ادبی و شاعرانه شخصیت امام (ره) شعر فارسی را از تنگنظری متحجران سالهای اول انقلاب اسلامی نجات دارد و به شاعران آن دوره اجازه داد که با وجود برخی موضعگیریها به آوردن مفاهیم عرفانی در اشعار خود اقدام کنند.
اسرافیلی خاطرنشان کرد: حضور امام در عرصه شعر و ادب نشان داد که ساحت ادبیات فارسی بسیار پاک است و این مقوله مورد توجه و عنایت اهل بیت(ع) است. به عبارت دیگر ساحت ادب فارسی آن قدر منزه است که علمای دین در این عرصه وارد شدهاند و شعر امام (ره) نوید میدهد که این ساحت پاک و منزه و آمیخته با الهام و وحی همچنین مورد توجه پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) است.
این شاعر پیشکسوت آیینی افزود: وارد شدن برخی مفاهیم عرفانی در شعر امام (ره) به شاعران اجازه داد از تعابیر و اصطلاحات شاعران کهن چون میخانه، می و ساقی استفاده کنند و اگر توجه امام نبود امروز شاعران معاصر با مشکلات بسیاری روبهرو بودند و متحجران عرصه را تنگ میکردند.
وی توضیح داد: وارد شدن امام (ره) در سرودن اشعار عرفانی کمک کرد شاعران دیگر نیز از استعارهها، تعابیر خاص و جملات دو پهلو استفاده کنند و امام خمینی نشان داد منطق شعر عشق، احساس و عاطفه است. به عنوان نمونه وقتی امام که یک مجتهد و فقیه بزرگ است، میگوید که من از مسجد و از میکده بیزار شدم نشان میدهد شعر قابل تاویل است و میتواند معانی مختلف داشته باشد.
اسرافیلی افزود: بسیاری از علمای دین و شخصیتهای والای سیاسی و مذهبی وارد عرصه شعر و ادب شدهاند و شاهکارهای بینظیری آفریدهاند که از جمله انها میتوان به شیخ محمود شبستری، میرزا حبیب خراسانی و مقام معظم رهبری اشاره کرد.
وی تصریح کرد: عرصه شعر در دیدگاه اسلام ساحتی پاک و فارغ از نفسانیات است و شاعر واقعی کسی است که با تعهد و عشق حقیقی به این عرصه وارد شود.
اسرافیلی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر با برخی اشعار نازل که با ادعای عرفانی بودن به بیان خواهشهای نفسانی میپردازند مواجه شدهایم که با دیدگاه اسلام و علمای دین در تضاد هستند و باید آنها را از این مقوله جداکرد.
وی معتقد است که شاعران باید از مفاهیم عرفانی به درستی و به جا برای بیان احساسات پاک در ساحتهای مختلف استفاده کنند.